Nord Drum 3p met de MC-707

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.332
Locatie
Gelderland
Woensdag na de oefensessie vroeg onze drummer of ik een keer met de Nord Drum 3p wilde spelen….
Natuurlijk!

Ik had hem een tijdje geleden een video van Red Means Recording gestuurd waarin Jeremy de ND3p met de Digitakt sequenced.

En ik was wel benieuwd hoe dat met de 707 zou gaan.

Enfin, na een uurtje sounddesign en aansluiten enzo raakte ik een beetje van m’n planning af (gestructureerd testen) en ontstond deze jam die ik vanavond heb opgenomen (nadat scene 2 nog wat extra aandacht kreeg).
Ik ben erg onder de indruk van wat die ND3p ‘kan’ en ga me eens beraden op de combi met de 707.
Met een behoorlijke dosis testen en ervaring opdoen kan hij ongetwijfeld nog veel meer, maar ik werd er iig nu al warm van.

Vrij onvoorbereid en bij bij vlagen middelmatig, maar de rest van de vlagen hadden wel wat J

 
Lekkere Jam👍 ook nice dat tweaken.. Heb er ook heel vaak over gedacht er een te kopen. Mede door die chromatische analoge percussie sounds.. Ik heb ooit 'n paar Machinedrums gekocht en die nodigt ook heel erg uit om melodieën mee te maken. Super gaaf ding ook.
Wat me tot nu toe tegen hield met de Nord 3p was het feit (of gerucht eigelijk) dat de FX sectie nogal ruist. Ik luisterde dit op mijn telefoon dus niet echt veel van gemerkt 😁 maar de reverb voegt zeker veel toe TOV de Nord Drum 2 die qua specs gelijk is maar die effecten mist. Ook.maar 2 outputs, dus je kunt niets apart mixen helaas.

Oh.. Vraagje over de effectectie nog. Je draait die afentoe open wat het interesanter maakt . Is die knop het volume van de fx (return) of een send?
 
Lekkere Jam👍 ook nice dat tweaken..
Thnx! Ja, daar is deze combi erg geschikt voor. Zeker als je wat meer 'muscle memory' en de juiste parameters hebt.

Heb er ook heel vaak over gedacht er een te kopen. Mede door die chromatische analoge percussie sounds.. Ik heb ooit 'n paar Machinedrums gekocht en die nodigt ook heel erg uit om melodieën mee te maken. Super gaaf ding ook.
Ja, lijkt me ook heel gaaf (die machinedrum). Zeker met de open source firmware. Mooi dat ze dat zo vrij hebben gegeven! (neem ik iig aan)
Wat me tot nu toe tegen hield met de Nord 3p was het feit (of gerucht eigelijk) dat de FX sectie nogal ruist.
Niks van gemerkt. En een beetje ruis vind ik niet heel erg, die Peak ruist ook als een gek door de analoge circuits aan het eind. Als ik een 'peak only' track maak en veel over elkaar heen leg, hoor je een behoorlijke laag ruis.
Ik luisterde dit op mijn telefoon dus niet echt veel van gemerkt 😁 maar de reverb voegt zeker veel toe TOV de Nord Drum 2 die qua specs gelijk is maar die effecten mist.
Ja, heel jammer, anders was die ND2 wel wat voor mij. Juist die reverb maakt het af, maar die wil je niet over 'alles', dus je hebt dan wel aparte outs nodig.
Overigens is daar wel een simpele hack voor. Gewoon alles wat geen reverb 'moet' op links pannen en de rest op rechts. Dan kun je alsnog scheiden. Maar mooier was met een aparte FX sectie.
Ook.maar 2 outputs, dus je kunt niets apart mixen helaas.
Ja, dat vond (vind) ik ook een nadeel. Al ben ik de laatste tijd iets anders tegen multi out instrumenten gaan kijken en vind ik dat steeds minder een argument.
Ik merk dat het apart kunnen mixen zo omslachtig is, dan ik dan liever helemaal in de DAW werk.
Want je mist ook weer dingen als je apart gaat uitsturen (master FX, soms zelfs de distortion als die alleen op de master zit)
Dus ik vond het altijd een 'must', maar merk dat het voor mij ook wel nadelen heeft. Om nog maar niet te spreken over de bak aan kabels, data, inputs etc. die je nodig hebt.

Oh.. Vraagje over de effectectie nog. Je draait die afentoe open wat het interesanter maakt . Is die knop het volume van de fx (return) of een send?
Dat is de color van de reverb. Je hebt bij de reverb nod de mogelijkheid die kleuren (EQ) van vooral laag naar alleen hoog. Ik gebruik die als master effect.

Al met al heel gaaf om te proberen, ik verwacht echter niet dat ik er direct één ga kopen. Als ik hem zo wil sequencen heb ik al 6 van de 8 tracks opgegeten van de 707. Dus veel meer kan er dan niet bij. En hij is ook best lomp met die 6 pads (die ik zelf niet nodig heb).
Wat dat betreft past een MPC beter, maar die mist dan weer die 3 knoppen per track om direct te kunnen tweaken.
 
Heb mezelf in de afgelopen weken toevallig eens verdiept in de opties om een percussion pad aan te schaffen. Ben er nog niet helemaal over uit overigens. De Nord Drum 3P is eigenlijk de enige in die categorie die je echt als drum synth kunt bestempelen. Tenminste, van wat nu nog nieuw verkrijgbaar is in de winkels. Er zitten een aantal verschillende sound engines in, waaronder eentje waarmee je vette FM geluiden kunt maken. Die kun je dan ook inzetten als melodische bass synth. Vroeg mezelf al af of de optie bestaat om de sounds op de Nord Drum 3P pitched values te sturen. Schijnbaar werkt dat helemaal zoals ik het zou willen. En sequencen zou eventueel ook nog kunnen met de Roland TR-6S die ik hier heb (zes tracks i.c.m. pattern chains en polyritmische mogelijkheden), of de Roland MC-707.

Ben vooral op zoek naar iets om wat meer bassige geluiden toe te voegen aan mijn muziek. Een typische bass synth is natuurlijk een optie, maar deze Nord Drum 3P is wellicht ook geschikt en is al met al een wat veelzijdiger instrument. Plus ik zou hem kunnen gebruiken als MIDI-controller om ritmische patterns te maken.
 
Heb mezelf in de afgelopen weken toevallig eens verdiept in de opties om een percussion pad aan te schaffen. Ben er nog niet helemaal over uit overigens. De Nord Drum 3P is eigenlijk de enige in die categorie die je echt als drum synth kunt bestempelen. Tenminste, van wat nu nog nieuw verkrijgbaar is in de winkels. Er zitten een aantal verschillende sound engines in, waaronder eentje waarmee je vette FM geluiden kunt maken. Die kun je dan ook inzetten als melodische bass synth. Vroeg mezelf al af of de optie bestaat om de sounds op de Nord Drum 3P pitched values te sturen. Schijnbaar werkt dat helemaal zoals ik het zou willen. En sequencen zou eventueel ook nog kunnen met de Roland TR-6S die ik hier heb (zes tracks i.c.m. pattern chains en polyritmische mogelijkheden), of de Roland MC-707.

Ben vooral op zoek naar iets om wat meer bassige geluiden toe te voegen aan mijn muziek. Een typische bass synth is natuurlijk een optie, maar deze Nord Drum 3P is wellicht ook geschikt en is al met al een wat veelzijdiger instrument. Plus ik zou hem kunnen gebruiken als MIDI-controller om ritmische patterns te maken.
Das toeval!
Eigenlijk kan hij best veel. En bass zeker. (het is volgens mij niet helemaal jouw muziekstijl, maar de bas klinkt erg goed)
Je kunt hem dus ook met noten aansturen (alsof het een synth is, wat het natuurlijk gewoon is).

Kost wel een midi channel per engine, dus in dit geval had ik de 707 voor 6 van de 8 tracks in gebruik door alle 6 pads / engines te sequencen via een eigen track.
Je kunt kiezen of je de pads los aanstuurt op hun eigen midi kanaal, of het 'algemene' kanaal gebruikt (dan luistert elke pad naar 1 midi noot nummer)
Dat eerste maakt hem wat mij betreft echt veel beter dan wat je met samples kunt bereiken op de 707, omdat je dan ook de toonhoogte mee kunt sturen vanuit je sequence.
En het virtueel modellen maakt dat dat veel mooier klinkt dan met samples.

Het sequencen via de TR-6s heb ik geprobeerd te testen met de 707 (ik weet niet of de TR-s6 ook alleen zo iets als een 707 drum track kent qua sequencen, dus vaste noten per 'pad').
Want dan is het tunen van de 'noot' die je triggert nog niet zo intuïtief, omdat de Nord Drum 3p niet luistert naar coarse tune oid.
Dus dan moet je met tuning in de Nord Drum 3p werken (dat kan via een CC).
Mogelijk zie ik wat over het hoofd hoor, want ik heb de TR-6s niet en misschien kun je daar wel per step kiezen welke noot hij uitstuurt (dus midi noot C4 op step 1 en F4 op step 2 oid voor hetzelfde kanaal).
 
Met de MC-707 kun je toch gewoon een Tone track aanmaken en dan pitched values uitsturen via MIDI naar de Nord Drum 3P? Of bijvoorbeeld met een MIDI-klavier de noten sturen richting de Nord Drum 3P.

Bij de TR-6S heb je per track één note value. Dus maximaal zes verschillende noten om uit te sturen. Maar om drum patterns te maken is dat prima. Moet zelf eens proberen of de TR-6S ook pitched values uitstuurt via MIDI, als je die per step aanpast in een pattern (mits mogelijk, nooit geprobeerd). Is voor mij geen eis trouwens. Aansturen vanuit de TR-6S is meer iets voor het genereren van gevarieerde drum patterns met polyrhythms.

Overigens kom ik met enkel de TR-6S ook een heel eind voor bass sounds. Maar die Nord Drum 3P lijkt toch wat intuïtiever qua sound design. En de MIDI-out daarop is zoals eerder gezegd heel handig. Zeker voor de percussie-achtige patches op de MC-707, bijvoorbeeld een kalimba of belletjes.
 
Met de MC-707 kun je toch gewoon een Tone track aanmaken en dan pitched values uitsturen via MIDI naar de Nord Drum 3P? Of bijvoorbeeld met een MIDI-klavier de noten sturen richting de Nord Drum 3P.
Ja, dat werkt perfect met een tone track.
Bij de TR-6S heb je per track één note value. Dus maximaal zes verschillende noten om uit te sturen. Maar om drum patterns te maken is dat prima.
Ik meende dat je een bas melodie wilde maken, maar je bedoelt een kick denk ik. Dat gaat natuurlijk ook prima met 1 noot 😃
Moet zelf eens proberen of de TR-6S ook pitched values uitstuurt via MIDI, als je die per step aanpast in een pattern (mits mogelijk, nooit geprobeerd). Is voor mij geen eis trouwens. Aansturen vanuit de TR-6S is meer iets voor het genereren van gevarieerde drum patterns met polyrhythms.
Overigens kom ik met enkel de TR-6S ook een heel eind voor bass sounds. Maar die Nord Drum 3P lijkt toch wat intuïtiever qua sound design.
Je hebt hem zo door, dit was na 1 uur pielen. Om bewust een specifiek geluid te kunnen maken heb je meer ervaring nodig, maar hij werkt erg eenvoudig.

En de MIDI-out daarop is zoals eerder gezegd heel handig. Zeker voor de percussie-achtige patches op de MC-707, bijvoorbeeld een kalimba of belletjes.
Ja als je een beetje met stokken overweg kunt is dat heerlijk op die grote pads.
 
Back
Top