Squarp Instruments Hapax Sequencer

hapax.jpg


Squarp Instruments komt met een nieuwe sequencer, de Hapax

Het is een echt middelpunt van een opstelling en biedt alle tools die nodig zijn om nummers in de studio te componeren en op het podium uit te voeren. Van vintage tot moderne synths, van modulaire systemen tot je favoriete DAW, Hapax kan al je gear sequencen en synchroniseren, terwijl je zorgvuldig vervaardigde tools krijgt, ontworpen voor het maximaliseren van creativiteit.

16 sporen per project, 8 patronen per spoor. Dankzij de dual-processorarchitectuur kan Hapax enorme hoeveelheden gegevens in een mum van tijd vastleggen en transformeren, zonder problemen.


128 RGB MATRIX pads
52 clic pads
9 sturdy clickable encoders
2 OLED greyscale displays
SD card for saving projects
CPU: dual ARM design
RAM: 32MiB
Housing: machined aluminium 2mm
Housing (back): unibody ABS
Sequencer
Dual Sequencer (2 Projects)
16 tracks per project
8 patterns per track
Input
2× midi in (DIN + TRS)
2× CV in [-5V to +5V] (16bit)
Stereo pedal (footswitch)
Output
4× midi out (3× DIN + TRS)
4× CV out [-5V to +5V] (16bit)
4× GATE out [+5V]
Bidirectional I/O
USB Host (link a controller)
USB Device (link a computer)
Power supply
15V, 1.2A, 18W (included)
Dimensions
358 × 206 × 48 mm
Weight
1.855 kg
Main Features
Player
Dual Project: 16-track × 8-pattern + 16-track × 8-pattern
Polyrhythms / Polymeters / Phasing
Track run-modes : reverse, pingpong, random
Track length: 1 step to 32 bars
Performance
3 live modes : scales, chords, drum
Project real-time global scale
High recording resolution: 192ppqn
Real Time Midi Effects (Arpeggiator, Chance, Euclid, Harmonizer, Randomizer, Scale, Swing...)
Live recording with looper & metronome
Transpose track
Misc
Undo / Redo / Snapshot
Advanced modMatrix
Assign 8-pot mode
Step
3 step modes: polyphony, drums, MPE
Algorithmic composition tools
Quantizer with strength
Loop points on each track
Conditional trigs possible on each note + Fill
Automation editor with interpolator
Pattern/Song
Advanced pattern mode
Song editor mode, based on sections (groups of patterns)

Squarp Instruments Hapax

Hij moet €864 kosten.
 
Hij moet €864 kosten.
let op:
Dat is de prijs excl BTW.
Met 21% komt dat op €1045,44

Mooi ding en zotte features dat ik in feite niet kan inbeelden om ooit nodig te hebben (polychroon, why...?).

Snap ook niet goed "8 patterns per track".. Op de Pyramid kan je "32 patterns per track" doen. Ik vermoed dat ik eens de manual ga moeten induiken..
 
Geweldige creatieve mogelijkheden en voor het eerst MPE! Maar helaas loop ik met maximaal 32 maten per spoor tegen dezelfde beperking aan als bij de Pyramid, die ik vanwege die beperking en de bediening snel heb doorverkocht. "Om nummers in de studio te componeren" heb ik meestal aan 999 maten genoeg. De resolutie is ook karig gezien de "dual-processorarchitectuur".
 
Maar helaas loop ik met maximaal 32 maten per spoor tegen dezelfde beperking aan als bij de Pyramid,
384 bars per track volgens de website voor de Pyramid? Of is er een beperking als je patterns gebruikt op de pyramid tracks (kan het me niet meer herinneren want het is alweer erg lang geleden dat ik hem had)

Toen ik de eerste beelden van de Hapax zag dacht ik: heb al een deluge. Maar ik wacht Loopop even af voor een demo.
 
Maar helaas loop ik met maximaal 32 maten per spoor tegen dezelfde beperking aan als bij de Pyramid, die ik vanwege die beperking en de bediening snel heb doorverkocht.
Ja jammer dat heb ik ook met mijn Pioneer SP16... max 32 maten.
 
Maar helaas loop ik met maximaal 32 maten per spoor tegen dezelfde beperking aan als bij de Pyramid, die ik vanwege die beperking en de bediening snel heb doorverkocht. "Om nummers in de studio te componeren" heb ik meestal aan 999 maten genoeg.

Op de Pyramid kan je per pattern 384 bars doen zover ik weet. 1 track kan 32 patterns bevatten. Ervan uitgaand dat deze allemaal uniek zijn, plaats je deze allemaal achter elkaar in SEQ mode kom ik aan 12288 bars..
Dus waar haal jij die 32?
 
uit interesse, waar komt squarp instruments vandaan? in andere woorden, als je een hapax op hun site besteld, waar komt ie dan vandaan? moet je nog invoerrechten betalen?
 
Frankrijk en nee. Alleen btw.

Verder supervriendelijk bedrijf. Alleen duurde de terugbetaling via Paypal van een gevancelde order wel een beetje lang. Maar was ook vooraf gewaarschuwd door hun. Alleen ben je dat tegenswoorsdigs niet meer gewoon. En uiteindelijk had ik eerder moeten beseffen dat ik toch liever een deluge had dan een tweede pyramid. :D

En musikstore koln verkoopt de pyramid ook dus wellicht de hapex ook snel. En midi amstersam dacht ik. Mocht je liever met een winkel te maken willen hebben.
 
Jammer... een beetje in between deze sequencer...
Meer gericht op alleen live, wat cool is. Maar voor in de studio is de pyramid nog steeds relaxter.

En gemiste kans... weer geen velocity sensitive pads!

Als het meer twee parallel Pyramids waren met velocity pads... dan had ik het wellicht overwogen...
 
Meer gericht op alleen live, wat cool is. Maar voor in de studio is de pyramid nog steeds relaxter.
waarom?
En gemiste kans... weer geen velocity sensitive pads!
vind ik persoonlijk echt niet erg, mijn pyramid staat op/achter mijn master klavier die ook velocity pads heeft, ik gebruik zelden de pads op pyramid rechtstreeks behalve voor step mode
degelijke pads kosten wel veel geld en maar een fractie van de users heeft dit echt nodig, dus ik zie dit niet echt als een gemiste kans, eerder als een slimme bewuste keuze
 
Besteld!

Dit is precies wat ik al jaren zoek! Al het goeie van de Deluge en de Pyramid in 1 box!

En Squarp is een bedrijf waar ik vertrouwen in heb en ze luisteren echt naar hun eindgebruikers.

Had net bijna een Oxi besteld, maar die had toch weer een paar dingen waar ik mijn twijfels over had. De Hapax lijkt gewoon echt 100% te doen wat ik zoek (en nog veel meer). Wel wat duurder dan de Oxi maar ik heb er meer vertrouwen in en denk dat het de meerprijs waard is! Blij dat ik nog even gewacht had met de Oxi!
 
Op de Pyramid kan je per pattern 384 bars doen zover ik weet. 1 track kan 32 patterns bevatten. Ervan uitgaand dat deze allemaal uniek zijn, plaats je deze allemaal achter elkaar in SEQ mode kom ik aan 12288 bars..
Dus waar haal jij die 32?
Goed, lees voor "dezelfde" "een dergelijke". Het gaat erom dat het aantal maten dat je in een keer kunt opnemen sterk beperkt is. Patroontjes rijgen is minder spontaan dan in een keer opnemen en afspelen. Als Akai niet komt met een MPE-update voor hun MPC's, zal ik voor de verwachte Expressive E Osmose een nieuwe lineaire sequencer nodig hebben die MPE en een groot aantal maten ineens aan kan.
 
vind ik persoonlijk echt niet erg, mijn pyramid staat op/achter mijn master klavier die ook velocity pads heeft, ik gebruik zelden de pads op pyramid rechtstreeks behalve voor step mode
degelijke pads kosten wel veel geld en maar een fractie van de users heeft dit echt nodig, dus ik zie dit niet echt als een gemiste kans, eerder als een slimme bewuste keuze
Hahahahahahaha. Gelukkig is iedereen weer anders. Enige nuance is wel nodig hier.
Ik behoor blijkbaar tot de 'fractie' van de users die het wel 'nodig' heeft.
Maar in jouw setup / workflow is het blijkbaar niet zo belangrijk.

Volgens mij hangt dat af van hoe iemand werkt en wat de hardware mag doen.
Mijn sequencer is direct een drumcomputer. Dus velocity is echt wel nodig voor mij.
Ik mag graag vingerdrummen en moet er niet aan denken dat ik de velocity achteraf moet instellen.
Dat haalt mij uit de flow van het moment.
Of die kleine pads daar geschikt voor zijn (fingerdrummen) is natuurlijk vraag twee. Ze lijken me meer bedacht als 'step' buttons ipv speelbare pads waar je lekker op weg jamt, maar goed.

Voor een 'niet drum' track gebruik ik vaak een extern keyboard, maar zelfs dan is het handig dat m'n 707 wel velocity sensitive pads heeft.
Ik kan n.l. met alleen de 707 ook uit de voeten op momenten dat ik geen extern keyboard bij me heb (live wil ik die niet ook nog mee moeten slepen).
En dan werken die pads perfect om live te spelen.
Ik zet ze in de juiste toonsoort en kan snel even wat lijntjes inspelen en die vervolgens loopen.

Maar het hangt dus m.i. helemaal af van welke rol de box heeft in je setup, of het 'nodig' is of niet.
Ik zou niet zonder willen.
 
Laatst gewijzigd:
ja lijkt me een verfrissend apparaat. wel duur en weinig midi i/o.
quantize sterkte is wel echt belangrijk voor mij en 64 steps of meer.
Maar goed gezien de prijs gaat deze er nooit komen.
 
ah ik zie het. had de trs midi i/o niet gezien.
2 ins is wel belangrijk voor sync en een master klavier
 
ja lijkt me een verfrissend apparaat. wel duur en weinig midi i/o.
quantize sterkte is wel echt belangrijk voor mij en 64 steps of meer.
Maar goed gezien de prijs gaat deze er nooit komen.
32 bars per pattern. Niet 32 steps. ;-)

Of bedoel je dat de prijs voor het gebodene te hoog is? (Respecteer ik overigens)
 
Back
Top