Modal Electronics Cobalt5S, de Cobalt virtuele analoge synthesizer voor mobiele muzikanten

Modal-Electronics-Cobalt5S-.001-678x381.jpeg

Modal-Electronics-Cobalt5S-backside.001-678x381.jpeg


"Het is het kleine broertje van de Cobalt8-serie.
De motor is aan de motorzijde wat afgeslankt, maar je krijgt een lichter, compacter (56,5 x 16,2 x 5,7 cm) instrument dat ook met een powerbank te bedienen is.
Net als zijn grote broers gebruikt de Cobalt5S de innovatieve uitgebreide virtuele analoge synthese-engine met dezelfde krachtige 40 algoritmen.
Je krijgt hier klassieke vormgevingsalgoritmen zoals PWM, sync of FM, maar ook complexere en uniekere.
Inclusief fractal synthese, reverse, window, metal, ring mod…

Bijzonder opmerkelijk is de uitvoering hiervan. In plaats van veel vormparameters te gebruiken, kunt u veel bereiken met slechts een paar bedieningselementen.
Soort macro-besturingselementen.
Groot verschil is het aantal polyfonie. De Cobalt5S heeft 5 digitale stemmen in plaats van 8.

Door het compacte ontwerp heeft de Cobalt5S ook een ander keybed dat hierop is aangepast. Het beschikt over een mini keys
klavier met 37 toetsen met aanslag en aftertouch.
Geen polyfone aftertouch-ondersteuning voor de toetsen maar de uitgebreide VA-engine heeft een volledige MPE-implementatie.

Verder heb je een arpeggiator en real-time step sequencer aan boord met bewegingsopname. X/Y-besturing is ook aan boord, maar zonder fysieke joystick.
Hier geïmplementeerd met een touchpad dat ook een extra Z-as heeft, waardoor je hands-on X/Y/Z-controle hebt.
Het instrument heeft 16 hoogwaardige encoders waarmee je parameters on-the-fly kunt aanpassen."

Modal Electronics COBALT5S is nu verkrijgbaar voor € 459.






 
Laatst gewijzigd:
Roland en Behringer brengen alles tegenwoordig uit in kabouter formaat en nu moet de toch al niet grote Cobalt ook nóg kleiner?
Ik snap dat er een chip tekort is, maar er is toch geen "full size, 5 oktaafs klavier" tekort?
 
De iPhone generatie kunnen daar wel mee om.
 
Ik moet zeggen dat ik liever een 3 octaafs minikeys synth heb dan een 2 octaafs synth met normale keys (sub phatty, bass station, etc.)
Als je iets als piano of Rhodes wil spelen zijn minikeys natuurlijk vrij beroerd, maar voor synths is het wel prettig.
Daarnaast heb ik gemerkt dat maar weinig mensen die van synths houden echt goed keyboard spelen. Het keyboard wordt dan meer gebruikt als trigger.
Anyway, voor de liefhebber van goede, normale grootte toetsen is er altijd nog een alternatief.
 
Ik moet zeggen dat ik liever een 3 octaafs minikeys synth heb dan een 2 octaafs synth met normale keys (sub phatty, bass station, etc.)
Als je iets als piano of Rhodes wil spelen zijn minikeys natuurlijk vrij beroerd, maar voor synths is het wel prettig.
Daarnaast heb ik gemerkt dat maar weinig mensen die van synths houden echt goed keyboard spelen. Het keyboard wordt dan meer gebruikt als trigger.
Anyway, voor de liefhebber van goede, normale grootte toetsen is er altijd nog een alternatief.

Goede punten, daar ben ik het mee eens.
 
Dit is ongeveer wat ik me erbij voorstel wat Behringer zou kunnen aanbieden, en dan voor € 299 ofzo. Daar is naast alle clones en al die kleine Volca-achtige bakjes beetje het wachten op.
 
mjah... app nodig voor meer overzicht..

Met een matrix zoals op AN1x zou je zonder zo'n app kunnen denk ik..
 
Maar ik vraag me af, is de Cobalt nou zo'n gigantisch succes dat er nóg een extra versie van moest komen?
 
Misschien heb ik teveel haat voor voice stealing (ooit begonnen met mijn Juno-6), maar vijf stemmen voor een 2022 digitale synth betekent voor mij een hele harde pass.
 
Tering ey, zijn de Dumpert reaguurders over gewaaid naar Synthforum? Leuk ding man. Voor de liefhebber.
 
De markt voor dit soort kleine synths is al jaren een succes. Het is dus niet verbazend dat Modal nu ook een aantal instrumenten heeft uitgebracht daarin: Craft, Skulpt en nu deze Cobalt5S. Alleen snap ik niet zo goed waarom die digitale synths dan tussen de één en acht voices moeten hebben. Kan me niet voorstellen dat die software die daarin zit nu zoveel eist qua rekenkracht. Met dit soort synths kun je niet eens een paar akkoorden aanslaan of je hebt al last van voice stealing. Anno 2022 is dat iets waar ikzelf niet mee kan leven, met een digitale synth. Zelfs met een Yamaha Reface CS (acht voices), ergerde ik me al regelmatig aan de limiet.
 
Back
Top