Behringer Saturn (mini JP8 clone)

Het lijkt erop dat Behringer een soort Mini JP8 heeft gemaakt.. 3 stemmig dit keer en zal wel weer parafonisch zijn.. toch wel benieuwd of deze beter klinkt dan de Roland boutique JP08. Maar lijkt meer op een Volca deze.


Met een prijskaartje van $99, beschikt de Saturn over drie VCO's, een multi-mode filter, een ingebouwde arpeggiator en een 16-staps motion sequencer. Het kleine instrument heeft ook 27 aanslaggevoelige toetsen voor het spelen van noten en het activeren van andere functies. Behringer heeft gezegd dat de synth met drie stemmen in parafonie en polyfonie kan worden gespeeld.

De VCO's van de analoge subtractieve synth hebben vier selecteerbare golfvormen - zaag, driehoek, vierkant en puls - en pulsbreedtemodulatie. Behringer zegt dat het "vintage" multi-mode filter kan worden geschakeld tussen 2- en 4-polige modi, en een LFO met zaag-, driehoek-, vierkante en willekeurige golfvormen aan boord is voor moduleren. Een ADSR-envelope kan de VCA van Saturnus aansturen en het filter moduleren.

Saturn's Micro USB-poort maakt verbinding met smartphones, tablets, computers en powerbanks mogelijk, waardoor het uiterst draagbaar is. Synchronisatie van invoer en uitvoer vergemakkelijkt ook verbindingen tussen andere muziekhardware.


behringer-saturn-2@1400x1050.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Behringer zegt trouwens in hetzelfde bericht “while we are also working on the full size synthesizer…”. Dus ik wacht nog even.
 
Behringer zegt trouwens in hetzelfde bericht “while we are also working on the full size synthesizer…”. Dus ik wacht nog even.
Ik ga ook eens rustig afwachten wat ze op de markt brengen qua vlaggenschepen (CS80, OB, Juup), hoe goed die zijn, wat ze kosten, en of ik er iets mee kan. :)
 
Dat wordt kopen bij een winkel die de polyfone versie heeft. Misschien komt er een parafone versie voor € 8 minder 😁
 
Toch gek wat een bepaald wit lettertype op zwarte achtergrond, omringd door een oranje band, allemaal met het onderbewuste van een synth nerd kan doen... ik zal 16 jaar geweest zijn wanneer ik een Jupiter-8 in de lokale muziekwinkel in Oostende ("Rudy's Music Shop") gezien en aangeraakt heb. Hem spelen mocht niet (slim gezien van die Rudy). Ik stond versteld van de toenmalige prijs. Iedere keer dat er een band op Top of The Pops (BBC) te zien was met een Jupiter dacht ik "Hoe kunnen die toch zo'n onmogelijk duur ding kopen???".. deze bedenking had ik heel fel bij Howard Jones.. het voelde zo oneerlijk aan dat een éénzaat bezitter was van zo'n super-synth. Heb toen dan maar een SH-101 mee naar huis genomen.
 
Maar er komt dus een volwassen versie, ooit? 🤤

Dat was wel een gerucht ooit.. Voor deze versie moeten de chips eerst nog gebakken worden. Maar 'n leuke snack / voorproefje is het zeker.. heel benieuwd hoe dit qua (12DB) filter gaat klinken met een flinke dosis resonance.. en of het die karaktervolle PWM heeft uit de JP8.

Ik hoop dat er ook nog een mini CS gaat komen.. De CS80 stond ook in hetzelfde rijtje als de JP8 ooit... Die mag van mij parafonisch en tweestemmig zijn.. als ie maar de dubbele filter sectie heeft.
 
Ik ga ook eens rustig afwachten wat ze op de markt brengen qua vlaggenschepen (CS80, OB, Juup), hoe goed die zijn, wat ze kosten, en of ik er iets mee kan. :)
Idem. Leuk speelgoed, maar speelgoed hoort niet thuis in m'n studio. Boutique formaat is voor mij de absolute grens.
Dit 'dingetje' lijkt meer op een sleutelhanger...
 
Idd.. :) Ik zocht me afgelopen zomer nog rot.. :D Ultra compacte (liefst multi-timbrale) synthesizer modules

Toch de MicroMonsta is wel een iets andere orde... :) en volgens mij nog kleiner als die nieuwe mini Behringers..


3813474



Back in de days dat ik mezelf nog oplegde om tracks te maken maakte ik dit hieronder op het Volca trio (keys, bass en beats) in Cubase met wat overdubs. Juist die 3 stemmige Parafonische Volca was mijn favoriet.. Ik hoop wel dat de Behringers naar CC# luisteren.. dat maakte de Volca's juist zo leuk..

 
Maar wel hoger prijs level.
Zeker.. maar het feit dat er compacte clones gemaakt worden en afgedaan worden als speelgoed vind ik niet helemaal gepast. Met een beetje moeite en ze serieus nemen kun je zelfs met wat Volca's leuke tracks maken. Als er in die Saturn hetzelfde filter zit als de toekomstige macro versie ben je met een analoge versie toch al een stuk dichter bij DE sound. Dat is waar het bij VA emulaties en VST's in mijn beleving tekort komt.

De Boutique JP08 is eigenlijk het enige compacte standalone alternatief maar één op één vergeleken met het origineel zit er toch een wereld van verschil in. In een mix is het wel acceptabel maar toch.
Aan de andere kant is de JP08 wel weer een betere emulatie als in de Jupiter X(m). Hieronder een video waarin een klein detail wordt vergeleken.. maar ga je de filters vergelijken vallen de emulaties helemaal door de mand.. Het is ook daarom dat ik heel benieuwd ben naar wat Behringer ervan gebakken heeft. :)

 
Laatst gewijzigd:
Back
Top