Acid rave - klaar voor de master?

kobuz

Ouwe rot
Lid sinds
11 oktober 2012
Berichten
3.308
Locatie
Eindhoven
Ben met deze track aardig klaar qua mixwerk, voor zover mijn expertise gaat dan. Hoor het graag wanneer men hier nog wat tips kan geven om het een of ander te verbeteren. En ben natuurlijk benieuwd wat jullie hiervan vinden.

Het is een stevige rave/acid/techno track, hoe je het ook wilt noemen. Flinke 90s/00s saus door een Quasimidi Quasar choir en Virus B arpeggio. Beat een mengelmoes van Behringer RD-08 gecombineerd met 909 samples uit de Analog rytm. Bass duty door de moog subsequent en nog wat acid uit de Mam MB33.

Track staat prive op soundcloud

 
Thanks, die is inderdaad (expres) erg aanwezig, zal daar nog eens wat mee spelen, misschien wel een betere balans te vinden als ik die wat zachter zet.
 
Thanks, die is inderdaad (expres) erg aanwezig, zal daar nog eens wat mee spelen, misschien wel een betere balans te vinden als ik die wat zachter zet.
Het zijn artistieke keuzes natuurlijk!
Als je hem graag overheersend hebt, is dat precies wat er gebeurt.
Ik zou er zelf een dynamische EQ op zetten, o.b.v. ander geluid wat er speelt zodat dat wat beter doorkomt. Dan blijft dat koortje 'hard', maar hoor je de rest ook beter 'cutting through the mix' (om maar even in goed NL te blijven). Mijn plugin daarvoor is trackspacer (geen aandelen ofzo). Maar elke willekeurige EQ die kan ducken o.b.v. een signaal volstaat waarschijnlijk.
Gewoon de rest harder zetten kan natuurlijk ook, ik heb wel eens gelezen dat je dan beter kunt beginnen met de overheersende partij zachter te zetten. Of dat klopt, heb ik ook maar aangenomen toen.
 
Goede productie man.

Wat mij betreft vraag je hoe iets goeds nog beter kan. Hoor geen show-stoppers.


Hij lijkt wel wat dun in 't sub-laag? Ben je daar misschien (te) voorzichtig geweest? Kan ook aan mij liggen, heb vandaag nog niet veel muziek gehoord, moet nog even "opwarmen"..


90s/00s saus

Da's een gemengd sausje :)

Vind de mix nu heel 90's - mooi transparant.

De 00's zie ik als het decennium van de sidechain-compressie. Dat kan ook. 't Is maar net wat je zelf wil.

Dus, als aanvulling op de tips van @Montfrooij, misschien kan je ook een compressor overwegen, ipv een EQ, om het koortje (ritmisch) te ducken. Geldt ook voor het acidlijntje, waar @djazid het over heeft.

Tegelijkertijd is de opmerking van @Eclectic ook een prima uitgangspunt.

Kies een decennium, zou ik zeggen.

Oh en vergeet automation niet! Bij het "erin kicken" kan je het koortje/303-geluid hard zetten en dan subtiel (ongemerkt) gaandeweg het volume verlagen.. Biedt soms een oplossing als je niet kunt kiezen tussen hard/zacht en wel/geen compresssie..


Succes!
 
Allereerst: wat een dikke track man!!!

Ik vind m mooi in balans, ook de choir sound vind ik helemaal OK in verhouding. Een paar dingen ben ik het wel mee eens:
- ik vind m wat dun in het (sub)laag
- het acid geluidje mag wat harde
 
Thanks allemaal!

@stoter ik heb niet perse op een of twee decennia gericht, er komt vooral behoorlijk wat inspiratie vandaan, maar ik neig zelf ook wel meer naar 90s :). Thanks voor de tips ook. Toevallig ook een tip voor dat sublaag? Dat vind ik een erg lastige. Ik hoor dat ik wat body mis daar tov andere tracks die ik tof vind, maar waar ik het vandaan moet halen...

@Luctae Thanks! Ook aan jou de vraag, enig idee waar ik dat sublaag vandaag haal? Een laag toevoegen? De Moog beter eq-en?

@Eclectic Hoewel ik jouw advies graag opvolg denk ik toch wel hier nog wat uit extra's te kunnen halen ;)

@djazid ik check de acid nog eens, misschien dat wanneer het koortje wat zachter is, de acid er ook beter uit kan komen
 
Strakke track! Zoals anderen hebben opgemerkt is acid geluidje is te stil (vooral als de choir voice erbij komt, in het begin is ie helemaal perfect. En rond 5 minuten wordt de choir voice wel heel luid, ik zou die een ietsiepietsielager zetten of misschien side-chainen. Maar dus echt wel strakke track, goed gedaan.
 
Ik zou er zelf een dynamische EQ op zetten, o.b.v. ander geluid wat er speelt zodat dat wat beter doorkomt. Dan blijft dat koortje 'hard', maar hoor je de rest ook beter 'cutting through the mix' (om maar even in goed NL te blijven). Mijn plugin daarvoor is trackspacer (geen aandelen ofzo). Maar elke willekeurige EQ die kan ducken o.b.v. een signaal volstaat waarschijnlijk.
Deze track ligt alweer een tijdje in verschillende versies op de planken. Vanalles aangepast aan de hand van wat opmerkingen hier en vandaag weer opgepakt met... jawel: demoversie van trackspacer. In het boek van Wessel Oltheten las ik over dynamische eqs en moest ik weer aan deze tip denken. Eindelijk eens opgepakt dus en wow... Tot nu toe alleen met statische eqs gewerkt en het 'klassieke' sidechainen met een compressor, maar door de trackspacer gaat er wel een wereld voor me open. De moog die lekker gritty blijft, maar wel duqt in het laag voor de kick. En op het koor in het middengebied laten duqqen door de arp werkt ook geweldig. Wel lekker vol (en hard) het koor aan de buitenkant, maar ook de arp vol en hard in het midden. Heel cool.

Nu aan het twijfelen, koop ik de trackspacer nu of toch ff wachten op black friday en een paar tientjes winnen.... Kan de nieuwe versie nog niet laten horen dus, want de demo plugin duqt de kanalen waar ie opstaat af en toe helemaal. Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome, maar hoe simpel trackspacer werkt is wel echt super.
 
Deze track ligt alweer een tijdje in verschillende versies op de planken. Vanalles aangepast aan de hand van wat opmerkingen hier en vandaag weer opgepakt met... jawel: demoversie van trackspacer. In het boek van Wessel Oltheten las ik over dynamische eqs en moest ik weer aan deze tip denken. Eindelijk eens opgepakt dus en wow... Tot nu toe alleen met statische eqs gewerkt en het 'klassieke' sidechainen met een compressor, maar door de trackspacer gaat er wel een wereld voor me open. De moog die lekker gritty blijft, maar wel duqt in het laag voor de kick. En op het koor in het middengebied laten duqqen door de arp werkt ook geweldig. Wel lekker vol (en hard) het koor aan de buitenkant, maar ook de arp vol en hard in het midden. Heel cool.

Nu aan het twijfelen, koop ik de trackspacer nu of toch ff wachten op black friday en een paar tientjes winnen.... Kan de nieuwe versie nog niet laten horen dus, want de demo plugin duqt de kanalen waar ie opstaat af en toe helemaal. Er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome, maar hoe simpel trackspacer werkt is wel echt super.
Top!
Geen idee of ze daar aan doen, maar het is het wachten misschien wel waard :)
 
Originele heb ik er blijkbaar af gehaald. Huidige versie kan ik niet exporteren omdat ik nog niet voor Trackspacer betaald heb ;). Wilde ik mijn enthousiasme toch even op @Montfrooij reageren ;)
 
Back
Top