Behringer kondigt de JP-4000 aan: een compacte, hybride synthesizer

Behringer-JP-4000-.001-678x381.jpeg


"De JP-4000 is een super betaalbare ($49) hybride synthesizer die is geïnspireerd op de Roland JP-8000 supersaw engine.
Het bestaat uit een 4-stemmige hybride engine die analoog-modellerende oscillatoren combineert met analoge filtering.
Je krijgt twee virtuele analoge oscillatoren per stem met verschillende golfvormen, waaronder de iconische Supersaw-golfvorm van de Roland JP-8000.
Dan heeft het een 2-operator FM-engine die je opties geeft om heldere digitale geluiden toe te voegen aan de warme VA-geluiden.
De JP-4000 heeft ook een analoog filter voor een warm en natuurlijk geluid, zegt Behringer.

Aan de modulatiekant krijg je twee ADSR-enveloppen (filter en versterker) en twee LFO's voor het regelen van de filter- en oscillatorafstemming.
Op het eerste gezicht zijn er geen effecten aan boord, maar je kunt niet alles hebben voor deze vraagprijs.
Een arpeggiator met 3 patronen en hold-functie is ook aan boord.
Je kunt tot 32 presets in het geheugen opslaan en de SynthTribe app gebruiken om deze uit te breiden.
De synth wordt bestuurd met vier knoppen, 6 knoppen en een mini OLED-display voor eenvoudige en onmiddellijke parameterbewerking.
Net als de Pro-VS wordt hij geleverd met een aanraakgevoelig toetsenbord, dit keer met 16 noten.
Volgens B gebruiken ze een 12-bits DAC om de klassieke geluiden te bereiken.

Aan de kant van de aansluiting is er een USB-micropoort om hem van stroom te voorzien via je telefoon, powerbank... of om hem te spelen via een USB/MIDI-toetsenbord.
Een klassieke MIDI-interface ontbreekt op het eerste gezicht, maar je krijgt een uitgebreide USB/MIDI-implementatie inclusief NRPN/CC-besturingselementen voor alle parameters.
Audio gaat uit via een klassieke 3,5 mm stereo-aansluiting."

Wordt vanaf juni verzonden vanuit de fabriek.
 
Nogal hoog speelgoed gehalte…

Zonder “toetsenbord” en met wat meer knoppen zou hij een stuk interessanter zijn denk ik..

En wat minder van die ronde plastic playmobil randen
 
Grappig idee, maar nee..
 
Als de geluiden goed zijn is het natuurlijk wel superhandig en compact. Ik snap alleen niet goed hoe dat usb midi keyboard moet werken, aangezien beide geen usb host lijken te zijn.

Men was destijds blij met de Monotron. Deze is dezelfde prijs maar lijkt vele malen krachtiger.
 
Voor die 49 euro mag je niet snel klagen denk ik?
Dit lijkt me wel handig voor mensen die veel op locatie met anderen jammen want je stopt 'm ff snel in je tas en aansluiten maar.
Wel wacht ik nog steeds op die synth divisie in Japan wanneer ze nou 'ns hun eerste flagship synth uitbrengen, lijkt me interessanter dan dit.
 
Wat kan je hier nou voor negatiefs over vinden voor 5 tientjes? Super leuk voor de kids die hun euro steeds minder waard zien worden.
Er zijn genoeg mensen die hier "iets negatiefs" over vinden, want... het komt van Behringer ;)
 
Wat ik écht niet snap aan Behringer, is dat ze maar blijven komen met vrijwel identieke kloons en dit soort "zoethoudertjes" voor mensen met een heel klein budget. Ongeacht of dat nu goede producten zijn. Die mensen weten echt wel hoe je een synth in elkaar moet zetten ondertussen, en het zou ze sieren om eens met iets te komen in het hogere prijssegment (1500+ euro vlaggenschip). Ze hebben de kennis, het materiaal en de productielijnen. Waar wachten ze nog op?
 
Ze hebben de kennis, het materiaal en de productielijnen. Waar wachten ze nog op?
Ik vermoed hoogconjunctuur. Het heeft IMO weinig zin om tijdens een laagconjunctuur R&D in te zetten op een Nec plus ultra vlaggenschip.
 
Wat ik écht niet snap aan Behringer, is dat ze maar blijven komen met vrijwel identieke kloons en dit soort "zoethoudertjes" voor mensen met een heel klein budget.

Geen idee hoe ze hier winst op kunnen maken. Een raspberry pi4 zonder behuizing is al duurder.

Super leuk voor de kids die hun euro steeds minder waard zien worden.

De kids spelen liever op hun te dure telefoon... Iets wat goedkoop is vinden ze tegenwoordig maar niks.
 
Wat ik écht niet snap aan Behringer, is dat ze maar blijven komen met vrijwel identieke kloons en dit soort "zoethoudertjes" voor mensen met een heel klein budget. Ongeacht of dat nu goede producten zijn. Die mensen weten echt wel hoe je een synth in elkaar moet zetten ondertussen, en het zou ze sieren om eens met iets te komen in het hogere prijssegment (1500+ euro vlaggenschip). Ze hebben de kennis, het materiaal en de productielijnen. Waar wachten ze nog op?
Om dezelfde reden waarom Roland óók mini synths uitbrengt. Zet laagdrempelige apparaten in de markt en hopen dat de kopers doorgroeien naar de duurdere versies. En die komen zodra chips en andere materialen weer voldoende te krijgen zijn.

Normaal gesproken zouden er rond deze tijd (NAMM Show) heel veel nieuwe apparaten aangekondigd zijn, maar door het wereldwijde chiptekort is het opvallend stil.
 
Back
Top