Behringer kondigt de JP-4000 aan: een compacte, hybride synthesizer

Behringer-JP-4000-.001-678x381.jpeg


"De JP-4000 is een super betaalbare ($49) hybride synthesizer die is geïnspireerd op de Roland JP-8000 supersaw engine.
Het bestaat uit een 4-stemmige hybride engine die analoog-modellerende oscillatoren combineert met analoge filtering.
Je krijgt twee virtuele analoge oscillatoren per stem met verschillende golfvormen, waaronder de iconische Supersaw-golfvorm van de Roland JP-8000.
Dan heeft het een 2-operator FM-engine die je opties geeft om heldere digitale geluiden toe te voegen aan de warme VA-geluiden.
De JP-4000 heeft ook een analoog filter voor een warm en natuurlijk geluid, zegt Behringer.

Aan de modulatiekant krijg je twee ADSR-enveloppen (filter en versterker) en twee LFO's voor het regelen van de filter- en oscillatorafstemming.
Op het eerste gezicht zijn er geen effecten aan boord, maar je kunt niet alles hebben voor deze vraagprijs.
Een arpeggiator met 3 patronen en hold-functie is ook aan boord.
Je kunt tot 32 presets in het geheugen opslaan en de SynthTribe app gebruiken om deze uit te breiden.
De synth wordt bestuurd met vier knoppen, 6 knoppen en een mini OLED-display voor eenvoudige en onmiddellijke parameterbewerking.
Net als de Pro-VS wordt hij geleverd met een aanraakgevoelig toetsenbord, dit keer met 16 noten.
Volgens B gebruiken ze een 12-bits DAC om de klassieke geluiden te bereiken.

Aan de kant van de aansluiting is er een USB-micropoort om hem van stroom te voorzien via je telefoon, powerbank... of om hem te spelen via een USB/MIDI-toetsenbord.
Een klassieke MIDI-interface ontbreekt op het eerste gezicht, maar je krijgt een uitgebreide USB/MIDI-implementatie inclusief NRPN/CC-besturingselementen voor alle parameters.
Audio gaat uit via een klassieke 3,5 mm stereo-aansluiting."

Wordt vanaf juni verzonden vanuit de fabriek.
 
En de uitdaging is dan wel weer om met zulke beperkte middelen toch iets moois te maken. Leuk voor een prijsvraag...

Of wacht - zou LookMumNoComputer dat al gedaan hebben?
 
Wow! Een JP voor 50 euro....:okdan::okdan:

Het speelgoed gehalte valt wel mee hoor...
Het heeft iets weg van de gele Wasp synth....
ook nie gering...:okdan:
 
Ziet iemand hoe MIDI werkt? Lijkt geen DIN midi poort te hebben en de USB midi poort is geen "platte" type A verbinding die je ziet bij MIDI host functionaliteit.
Zou toch jammer zijn als er extra apparatuur nodig is, naast deze synth en een keyboardje.

Edit: blijkbaar heb je ook mini-versies van "type A", zie ik op Wikipedia.
 
...en toch, als ik heel eerlijk ben vind ik de Roland versie een stuk mooier..


Screenshot 2022-03-03 at 21.40.24.png
 
700 euro (tweede hands) 50 euro (nieuw) Hmmm, wat word het...:?;)
(R)8000 of een (B)4000 :peukie: dat zijn heel wat ruggen...:D;)
 
700 euro (tweede hands) 50 euro (nieuw) Hmmm, wat word het...:?;)
(R)8000 of een (B)4000 :peukie: dat zijn heel wat ruggen...:D;)
En de JP8080's worden ook elk jaar 20% meer waard.
 
Er is ook een full JP-8000 clone in the making.


Ah, mn opmerking was ook meer bedoelt als grap.. Dat treurige hoopje mini synth uit China t.o.v die mooie impossante jp-8000..
 
*imposante
 
als hij goed klinkt zou ik hem ook wel eens kunnen kopen.. Desalniettemin blijft het een sneu ding om te zien... Als er visite langs komt verstop ik hem snel... :D
 
Back
Top