Tom Oberheim documentaire

5f9990ff7c38ca2edad57d1a_dave_smith-bob_moog-Ikutaro_kakehashi-tom-p-1080.jpeg



Nieuwe documentaire over Tom Oberheim en zijn werk ihk van de 'Bright Sparks' serie.




Bron:
GForce Software
 
Last edited by a moderator:
Goed dat Tom al zijn merken weer terugheeft (met dank aan Uli!). Had wel wat meer muziek in mogen zitten; ipv iemand interviewen voor een wand met Oberheims
 
saaie docu idd. niets technisch of over muziek of sounds.
Nou ja heb hem wel afgekeken.
 
't is maar net wat je interesseert. Ik vind het persoonlijk ook interessant hoe de pioniers tot het bouwen van de synths zijn gekomen die we nu als iconisch beschouwen.
 
"What exactly becomes of it, remains to be seen. / We'll just have to see."

Ik gok dat dat vooral van Behringer zal moeten komen..
 
@ProgHead Nou ja zo veel verteld hij daar niet over.
Highlight was toch wel dat de sem voice op het oor getuned is.
Dus puur voodoo en geen science.. Vind ik eigenlijk vanzelfsprekend.
Ik bedoel we zijn geen meetinstrument maar een muziek instrument aan het maken.
Het verhaal is verder ook niet zo spannend behalve die 4 voice die Steve bij Stevie achterliet.

De docu's van Arp en Sequential zijn een stuk spannender. Zoals Dave die de eerste poly op de maarkt brengt en arp die zijn vcf's en vca's etc in expoxy verbergt om copieen te verkomen.

Jammer dat die eurorack sems er nooit van zijn gekomen.
 
Ik vind het nog steeds wel verrassend hoe het leven soms van toevalligheden aan elkaar hangt, en dus ook heel goed anders had kunnen lopen. Dat we het hier over een Oberheim zus of zo kunnen hebben is dus alles behalve vanzelfsprekend. Daar steekt een pioniersgeest, doorzettingsvermogen en een flinke dosis geluk achter. Dat stukje human interest interesseert mij. Voor uitleg van de werking en geluiden van een Oberheim zijn er weer andere video's.
 
Ik vind het nog steeds wel verrassend hoe het leven soms van toevalligheden aan elkaar hangt, en dus ook heel goed anders had kunnen lopen. Dat we het hier over een Oberheim zus of zo kunnen hebben is dus alles behalve vanzelfsprekend. Daar steekt een pioniersgeest, doorzettingsvermogen en een flinke dosis geluk achter. Dat stukje human interest interesseert mij. Voor uitleg van de werking en geluiden van een Oberheim zijn er weer andere video's.
Ja en volgens Jim Cooper, de man die de SEM en OB-X toch redeljk vorm gegeven heeft, kende Tom in den beginne eigenlijk bijna niets van synths ...

Beetje spijtig dat bv.Jim Cooper of Dave Rossum etc. er dan niet bij betrokken worden ... misschien moet die documentaire nog komen :D
 
Music Tribe lukte het niet om 'Behringer Oberheim' te patenteren. Daarna gaven ze het pas terug:

Behringer Oberheim trademark bid fails, so what does this mean for the UB-Xa synth?
Die aanvraag gold alleen voor de VS, zoals in de docu is te zien bezat Music Tribe de merknaam Oberheim voor andere gebieden en Tom, sinds hij het terugkreeg van Gibson voor de VS. Geen van beide kon er dus mondiaal iets mee. Zie bv. de merkregistratie in de EU incl de wijziging. Opvallend trouwens dat Gibson in 2017 eerst bezwaar heeft gemaakt tegen de teruggave van de naam.
 
Wel vreemd dat het ineens van de OB-X release naar de problemen rond de Matrix 12 ging. Er leek wel een half uur interview weggeknipt...
 
Die aanvraag gold alleen voor de VS, zoals in de docu is te zien bezat Music Tribe de merknaam Oberheim voor andere gebieden en Tom, sinds hij het terugkreeg van Gibson voor de VS. Geen van beide kon er dus mondiaal iets mee. Zie bv. de merkregistratie in de EU incl de wijziging. Opvallend trouwens dat Gibson in 2017 eerst bezwaar heeft gemaakt tegen de teruggave van de naam.
Gibson kon helemaal niks met de naam Oberheim. Ze brachten geen enkel apparaat uit wat ook maar een beetje daarbij aansloot. Zelfs geen gitaar FX pedaal. En een Les Paul "Oberheim" is er nooit gekomen. ;-)
 
Gibson kon helemaal niks met de naam Oberheim. Ze brachten geen enkel apparaat uit wat ook maar een beetje daarbij aansloot. Zelfs geen gitaar FX pedaal. En een Les Paul "Oberheim" is er nooit gekomen. ;-)
Nog wat internet gebabbel hierover: OB-Mx
 
Back
Top