Wie gebruikt er ook PreSonus Studio One?

Midi werkt met [stem van Mr. Miyagi] note on.. note off..

Lijkt erop dat bij het stoppen die note off niet doorkomt, of überhaupt niet wordt verstuurd. Is geen vreemd verschijnsel, daar dient de "midi panic button" voor, mocht je die tegenkomen... Of kunnen installeren? Ken S1 niet goed, maar als ik t goed begrijp, kan je onderdelen installeren.. (correct me..)

En anders heb je hierbij wat termen om in de gaten te houden, tijdens het zoeken..
Bedankt voor je reactie! Klopt, ik hield de MIDI protocol in mijn achterhoofd terwijl ik zocht naar een oplossing. Op het kanaal van Studio One staat een video met de titel "Midi Panic Button in Studio One". Deze video heb ik in mijn zoektocht al eens eerder getroffen en helaas, het voorbeeld wat wordt gebruikt heeft geen resultaat. Ik kom er vast nog wel uit. Komt goed!
 
Ik denk dat het de moeite waard is om dit nog even te melden.
Ik heb de video (Midi Panic Button in Studio One) nog eens bekeken en de note on/off shortcut aan een cc van mijn main keyboard gekoppeld.
Wanneer ik nu een toets indruk en een sustained noot speel en draai aan de knop waar ik de note on/off message aan heb gekoppeld werkt het. De noot stopt dus met spelen. Goed nieuws!
Maar, wanneer ik aan het inspelen/editen ben en de midi sporen van een van mijn synths weer blijft hangen en doorspelen werkt de functie toch niet en moet ik helaas naar de desbetreffende synthesizer lopen en de preset omzetten omdat dit de enige manier is om het doorspelende geluid te stoppen.. helaas.

Misschien dat er iemand is die op basis van deze nieuwe informatie begrijpt wat dit kan zijn en hoe ik dit mogelijk kan oplossen.

EDIT: wat misschien nog wel handig is om toe te voegen is dat dit verschijnsel nooit voorkomt wanneer ik een nummer volledig laat afspelen. Het gebeurd vaak wanneer ik op spatie druk en er dan 1 of 2 synthesizers door blijven spelen. Niet altijd natuurlijk, maar wel zeker om de 10 minuten. Ik druk dan blijkbaar op een ongunstig moment op spatie wanneer ik iets aan het editen ben of iets inspeel over een aantal bars en de boel stop zet.
 
Ik loop daar ook wel eens tegenaan, eigenlijk al sinds ik S1 gebruik (ik heb 1, 2, 3, 4 gehad en nu 4.5), en dat is eigenlijk nooit echt beter geworden of aangepast. Er zit wel een note-off knop in het midi-paneeltje maar zowel bij DAWs als op hardware synths wil eens in de zoveel tijd een noot gewoon niet meer uit. En dan kun je doen wat je wil, maar behalve patch wisselen of zoiets ben je gewoon af helaas. Moet ik wel zeggen dat bij 4.5.6 het weinig voorkomt hoor, het is echt een zeldzaamheid terwijl dat bij eerdere versies wel eens erger was. Maar S1 is altijd stuk stabieler als je een bugfix release hebt en geen major of minor (oftwel, 4.5.x ipv 4.5.0).
Het is volgens mij niet intrinsiek iets in het midi-gedeelte maar meer iets wat ergens anders in het programma even niet lekker loopt, dat idee krijg ik tenminste.
 
Wanneer ik nu een toets indruk en een sustained noot speel en draai aan de knop waar ik de note on/off message aan heb gekoppeld werkt het. De noot stopt dus met spelen. Goed nieuws!

Fijn dat je dit deelt! Ik heb hetzelfde probleem met een midi-arpeggio plugin en heb ook al met de maker gemaild. Die zou er naar kijken en heeft nog geen oplossing. In elke andere DAW werkt de plugin probleemloos. Ik ga hier naar kijken als oplossing 👍
 
Ik loop daar ook wel eens tegenaan, eigenlijk al sinds ik S1 gebruik (ik heb 1, 2, 3, 4 gehad en nu 4.5), en dat is eigenlijk nooit echt beter geworden of aangepast. Er zit wel een note-off knop in het midi-paneeltje maar zowel bij DAWs als op hardware synths wil eens in de zoveel tijd een noot gewoon niet meer uit. En dan kun je doen wat je wil, maar behalve patch wisselen of zoiets ben je gewoon af helaas. Moet ik wel zeggen dat bij 4.5.6 het weinig voorkomt hoor, het is echt een zeldzaamheid terwijl dat bij eerdere versies wel eens erger was. Maar S1 is altijd stuk stabieler als je een bugfix release hebt en geen major of minor (oftwel, 4.5.x ipv 4.5.0).
Het is volgens mij niet intrinsiek iets in het midi-gedeelte maar meer iets wat ergens anders in het programma even niet lekker loopt, dat idee krijg ik tenminste.
Inderdaad, iets in dat proces van verschillende schakelingen laat het dan afweten en het is soms moeilijk om aan te wijzen waar dat dan precies zit. In Studio One versie 3 had ik bijvoorbeeld het probleem ook met verschillende VST's. Nu heb ik dat nooit meer. Destijds werkte ik nog niet met hardware. Nu heb ik dus dit probleem en dan enkel met hardware. Verschillende pogingen gedaan het probleem op te lossen (instellingen van de synths, aanpassingen maken in het Studio One external devices menu en meer, helaas zonder succes.
 
Fijn dat je dit deelt! Ik heb hetzelfde probleem met een midi-arpeggio plugin en heb ook al met de maker gemaild. Die zou er naar kijken en heeft nog geen oplossing. In elke andere DAW werkt de plugin probleemloos. Ik ga hier naar kijken als oplossing 👍
Ha Rutger,

Ja, in sommigen gevallen kan het dus uitkomst bieden en handig zijn. Helaas dus niet in het geval wanneer noten blijven doorspelen van mijn midi hardware synths.

De thread die ik eerder hier heb gedeeld > "hanging" or "stuck" midi notes to external devices (hardware synths) problem in studio one, who can help me? - Questions & Answers | PreSonus > dateert al weer van April, 2021.
Een recente reactie van vorige maand van een gebruiker: "Worked fine in Studio One 5 on my mid 2012 Mac Pro Desktop. Now I have a Mac Studio and the hanging midi fiasco has arrived!"

Het lijkt - ook op basis van wat gebruikers hier delen - dat een duidelijke oorzaak niet zo eenvoudig is te benoemen.
 
Ik weet niet of hier al vorderingen in waren gemaakt.. maar ik kom er net achter dat midi cc nummer 123 specifiek is gereserveerd voor hangende noten (en moest aan dit draadje denken).

Als je dus midi cc #123 verstuurt (waarde maakt niet uit), worden alle klinkende notes uitgezet. Je zou dus misschien een scriptje kunnen maken, waarbij elke "transport-stop" ook die #123 even uitstuurt.

Of cc #123 onder een apart knopje/schuifje, voor als het zich voordoet..
 
Ik weet niet of hier al vorderingen in waren gemaakt.. maar ik kom er net achter dat midi cc nummer 123 specifiek is gereserveerd voor hangende noten (en moest aan dit draadje denken).

Als je dus midi cc #123 verstuurt (waarde maakt niet uit), worden alle klinkende notes uitgezet. Je zou dus misschien een scriptje kunnen maken, waarbij elke "transport-stop" ook die #123 even uitstuurt.

Of cc #123 onder een apart knopje/schuifje, voor als het zich voordoet..
Dank voor je bericht! Zal er binnenkort mee aan de slag gaan en kijken of het wat oplevert.
 
Misschien ligt het aan je computer? Ik herken dit totaal niet en bij mij is hij hooguit 2 keer gecrashed, door een corrupte plugin.
Het was een gratis versie gekregen bij de koop van een masterkeyboard met alleen midi out. Software op schijf met ook een versie van Ableton er bij. Het was wel leuk want ik heb ze uitgebreid uitgeprobeerd. Toch gebruik ik ze niet meer. Het liefst gebruik ik hele kleine programma`s (van 1Mb) op een hele snelle computer. (I 7 met acht procesors) geen wachttijd dan. En de rest `t liefst hardware.
 
Ik deel nog even een waardevolle tip voor Studio One.

Via de Macro Organizer kun je voor vrijwel alles een macro aanmaken. Dat is een aantal stappen die je automatiseert. Zo'n macro kun je vervolgens toewijzen aan een sneltoets. Ik heb dat gisteren gedaan voor alle effecten die ik gebruik en die kan ik nu supersnel toevoegen aan een kanaal.

Het is even puzzelen hoe je dat precies doet en het is niet het meest inspirerende klusje. Maar als het eenmaal staat scheelt dat heel veel muizen. En je probeert sneller een plugin uit. "Eens horen hoe dit klinkt met chorus." Hop, en de chorus-plugin is ingeladen. "En nu met een phaser." Je snapt het idee.

Als er interesse is, kan ik wel een kort filmpje maken van de stappen 👍
 
Ik vind het nog steeds jammer dat je op losse kanalen de macro’s niet kunt automaten zoals bij multi instruments wel kan.
 
Hoe bedoel je dat? Heb je een voorbeeld?
Bij een multi instrument track heb je bijvoorbeeld meerdere vst’s die dezelfde melodie spelen. Dan wil je de cutoff van die vst’s automaten. In plaats van aparte automation lijnen voor de cutoff van iedere vst kun je als je de cutoff aan 1 macro koppelt enkel die macro knop automaten zodat je maar met 1 automation spoor zit. Dit is ook handig als je bijvoorbeeld reverb, delay etc in een build up omhoog wil laten komen op een spoor. Dan koppel je de verschillende fx parameters aan de macro. Alleen de macro knop kun je buiten de multi instrument track niet automaten. Je kunt wel automation recorden en dan aan de macro knop draaien maar dan worden er aparte automation sporen voor de parameters gemaakt ipv 1 spoor van de macro knop

Hopelijk is dit duidelijker anders maak ik wel wat screenshots.
 
In plaats van aparte automation lijnen voor de cutoff van iedere vst kun je als je de cutoff aan 1 macro koppelt enkel die macro knop automaten zodat je maar met 1 automation spoor zit.
Interessant dit! Dank voor het uitleggen, hier heb ik nooit mee gewerkt. Daar ga ik ook eens mee experimenteren. Ik werk nog steeds met versie 4.5 en daar zitten nog genoeg opties in die ik niet ken of gebruik.
 
Interessant dit! Dank voor het uitleggen, hier heb ik nooit mee gewerkt. Daar ga ik ook eens mee experimenteren. Ik werk nog steeds met versie 4.5 en daar zitten nog genoeg opties in die ik niet ken of gebruik.
Ja multi instrument track is handig als meerdere vst’s zelfde midi spoor hebben. Je krijgt dan soort bus track maar kunt ook nog steeds aparte effecten op de individuele vst’s zetten. En dat dan ook nog via macro’s in 1 knop automaten.
 
Ik heb nog een tip voor Studio One.

Met Scratch Pad kun je een alternatief arrangement 'schetsen' in een tweede tijdlijn. Zo kun je vrijblijvend dingen uitproberen, is het idee. Voor mij werkt het alleen niet. Tot ik in een YouTube-video een gebruiker zag die het puur gebruikt als slimme opslagplek. Hij zet vooraf een aantal crashes en effect-samples neer in een Scratch Pad. Als hij die dan later nodig heeft, hoeft hij ze slechts te slepen. Vind ik slim 👍
 
Ik heb nog een tip voor Studio One.

Met Scratch Pad kun je een alternatief arrangement 'schetsen' in een tweede tijdlijn. Zo kun je vrijblijvend dingen uitproberen, is het idee. Voor mij werkt het alleen niet. Tot ik in een YouTube-video een gebruiker zag die het puur gebruikt als slimme opslagplek. Hij zet vooraf een aantal crashes en effect-samples neer in een Scratch Pad. Als hij die dan later nodig heeft, hoeft hij ze slechts te slepen. Vind ik slim 👍
Ik gebruik scratch pad niet maar ik maak een loop als ik het arrangement ga maken dan kopieer ik de loop en ga ik beginnen vanaf bar 65 ofzo met het arrangement. Als ik track klaar heb dan heb ik meestal zo wel voor als achter het arrangement allerlei dingen staan bijvoorbeeld samples die het toch niet hebben gehaald, Stukken arrangement, etc. Maakt het toch makkelijk als je later weer wat wil terughalen.
 
Maakt het toch makkelijk als je later weer wat wil terughalen.

Doe ik ook wel, maar dan vind ik dit wat overzichtelijker. Vooral voor samples en loopjes. Sowieso probeer ik nummers wat overzichtelijker te houden 😁 Minder tracks, sneller omzetten naar audio (keuzes maken!) en pas wat toevoegen als ik echt iets mis. Dat maakt mixen ook makkelijker.
 
Back
Top