NFT's omarmen of afstoten?

jando

schelpdier
Lid sinds
29 januari 2014
Berichten
1.049
Locatie
IJmuiden
Dus er is veel te doen rondom NFT's, ofwel non fungible tokens op een blockchain waarmee je (digitale) objecten kunt kopen met cryptocurrency.

Afgelopen jaar belande het zo'n beetje in de mainstream en barste de discussie los. Bezit van een digitaal item, dat je ook gewoon kunt copy/pasten? Hoe zit het dan met copyrights? Waarom digitale schaarste creeëren? En inmiddels lijkt het weer een gevoelig punt van discussie in de culture wars te worden, iets waar je voor of tegen bent.

Voorstanders zeggen dat het een manier is om eindelijk een manier te hebben om eens fatsoenlijk betaald te krijgen, zonder te worden afgedankt door de streaming diensten voor een fractie van een cent per play. Voor wie het niet kent, het werkt ongeveer zo: stel je maakt een track, en die wil je te koop aanbieden op een blockchain (en zijn er vele.) Dan 'mint' je die track, je betaalt een 'gas fee' wat een hoog of laag bedrag kan zijn dat verschilt per blockchain. Er wordt een digitaal contract afgesloten dat zegt dat jou digitale track te koop staat. Je vraagt hiervoor de prijs die je wilt. Dat is opzich interessant, want het vereist een andere manier van denken, namelijk: hoeveel is mijn track waard? Een meubelmaker kan voor een handgemaakt meubel laten we zeggen 600 euro vragen, dus waarom is jou track dat ook niet waard?

Stel dat iemand dan die track voor 600 euro van je koopt (nouja, je ontvangt geen euro's maar tokens van het platform dat je gebruikt of de cryptocurrency van de blockchain die je gebruikt), dan wordt er een contract gemaakt dat zegt dat die persoon dan eigenaar is van jou track. Die persoon had in eerste instantie al naar je track kunnen luisteren, want hij staat gewoon online. Maar als hij eigenaar wordt, dan doet ie dat omdat hij graag verzamelt, omdat hij je een passende vergoeding voor je noeste arbeit gunt, of omdat hij er brood in ziet. Hij kan hem namelijk ook doorverkopen. Dus stel dat hij hem doorverkoopt voor het dubbele, dan krijgt hij de winst en dan gaat bijv. ook 10% van dat bedrag naar jou als orginele maker, net zovaak als het wordt doorverkocht (afhankelijk van het platform.) Een ander argument voor is, is dat iedere (digitale) community zelf een eigen economie kan opzetten, met hun eigen munteenheid.

Tegenstanders zeggen ondermeer dat het veel te veel energie kost, al die berekeningen die gemaakt moeten worden om een contract vast te leggen om een een blockchain. Dat is zo met 'proof of work', maar inmiddels zijn er vele blockchains die 'proof of stake' zijn, en daarmee veel minder energie kosten omdat het veel minder processorkracht vereist. Goed, daar ga ik verder niet over uitweiden, hoe dat zit kun je opzoeken mocht je er niet bekend mee zijn.

Daarnaast zijn het die punten die ik noemde: ja, maar het is digitaal, dus wat weerhoud iemand ervan om het te kopieeren en zelf al dan niet te koop aan te bieden? En ja, dat gebeurt inderdaad, zo is er al een pirate bay voor NFT's. Het is ook erg moeilijk om te achterhalen wie de orginele maker van iets is, als een NFT op één van de vele blockchains en platforms wordt verspreid door verschillende personen.

En waarom zou je iets dat digitaal is, schaars maken, gaat dat niet in tegen het voordeel van digitaal, namelijk dat je het met gemak kunt reproduceren? En er bestaat toch al zoiets al copyrights? En dan is er het argumenten dat niet alles ge-economiseerd moet worden, moet kunst juist niet anti-kapitalistisch zijn...

Waar ik zelf moeite mee heb is het heftige gespeculeer in de hele crypto markt, alles wat je hebt verdient met je digitale kunst, kan een paar dagen later zomaar 30% minder waard zijn, waarmee je voordurend het gevoel hebt in een casino te leven. Ook zijn er de pump and dumps , een platform/token wordt door een grote groep opgeblazen zodat het in korte tijd enorm in waarde stijgt en meer mensen het kopen, om vervolgens weer in één klap te worden afgedankt met winst. En de rugpulls, er wordt een platform opgezet, mensen stoppen er geld in, en de makers kappen het af en gaan er vandoor met een zak geld. Verder trekt het meer bullshit aan. Scammers, hackers, you name it.

Ik probeer hier dan maar met een open houding in te staan, en te kijken of er mooie platfroms zijn waar muziek op uitgebracht wordt, en dan kom je natuurlijk mooie dingen tegen en zie je dat het ook creativiteit stimuleert.


OpenSea is het grootste platfform inmiddels: https://opensea.io/collection/music

Sound.xyz ziet er heel goed uit: Sound.xyz

HEN vind ik interessant hic et nunc

Oneof: NFT Platform - Oneof
radion: RADION™

spreken me minder aan

Gala Music nog niet in de lucht

En zo zijn er meer. Dan zijn er ook platforms als Emanate Alpha en Audius - Empowering Creators waar je betaalt krijgt in crypto per stream.


Goed, ik probeer hier ook maar kaas van te maken en vraag me steeds af: wat vind ik er nu eigenlijk van? En ik denk dat ik het wel leuk vind om een kleiner platform zoals hic et nunc het voordeel van de twijfel te geven. Wat jullie?
 
Laatst gewijzigd:
Ik vind het nog te vroeg om een oordeel te vellen en de eerste scams beginnen ook al.

Ik zou eerst willen zien of het echt z'n waarde houdt, zoals fysieke kunst en hoe de markt omgaat met vervalsingen.

Maar, ja, dat zei ik bij Bitcoin ook, toen de eersten op de bandwagon sprongen en kijk hoe dat is uitgepakt.
 
Er zijn zat mensen rijk geworden met het kopen en verkopen van luchtkastelen en opgebakken lucht, het zal niet anders zijn met de nieuwe crypto fungies. Zorg in ieder geval eerst dat je skills hebt om maandelijk in te ruilen voor je huur en een boterham met kaas en speel mee!
 
Er zit overvloedig veel geld in het economische en financiële systeem, geld dat eigenlijk niks waard is. Maar het geld moet ergens heen, als je dit soort dingen gaat zien dan laat een flinke crash waarschijnlijk niet meer lang op zich wachten.
 
Dit bestaat toch al ellendig lang? Het heet “een slecht platencontract” waar t label je wat geeft en t verder uit je handen is.
Enkel krijg je gebakken lucht betaald waar je misschien wat anders mee kan betalen. Misschien. Als je al wat wou betalen dat je ermee kon kopen.
I’ll pass.
 
Dit bestaat toch al ellendig lang? Het heet “een slecht platencontract” waar t label je wat geeft en t verder uit je handen is.
Nee, dit is gewoon een transactie, ik bied mijn nft te koop aan in één of andere cryptocurrency, jij koopt het, ik wissel de crypto's om naar euro's, ik betaal bij de supermarkt. Er is geen platencontract. Wel transactie fees. Vaak is iedereen die participeert ook 'eigenaar' van het platform, waarmee het in theorie in handen is van de community.

Maargoed, je ziet hoe dit tot verhitte discussies kan gaan leiden. Ik ben niet zozeer voor of tegenstander, het leek me interessant om te onderzoeken wat voor platformen voor muziek er inmiddels zijn en hoe mensen er invulling aan geven.
 
Er zit overvloedig veel geld in het economische en financiële systeem, geld dat eigenlijk niks waard is. Maar het geld moet ergens heen, als je dit soort dingen gaat zien dan laat een flinke crash waarschijnlijk niet meer lang op zich wachten.
Goede analyse.

Men weet van gekkigheid niet meer wat er met dat geld gedaan moet worden wat er is geprint. Ook is "kunst"de ideale manier om geld wit te wassen. :eureka:
 
If it is too good to be true....

Er is een aantal verhalen van mensen die er veel geld mee heeft verdiend.
Vooral gepushed door de platformen die er geld mee verdienen.
De grote hoeveelheid irritante reclames op youtube etc. geven voor mij aan hoe legitiem momenteel het is.

Alsof mijn (met alle respect) gepruts in een DAW of hardware setup 'iets' waard is voor 'iemand'.
Ik dacht even : leuk, kan ik wat foto's op die manier verkopen.
Maar het ruikt naar de kettingbrief van vroeger.
 
Laatst zat de zoon van John Lennon de gitaren van zijn Pa te NFTeen, je bent dan de exclusieve eigenaar voor 50K, alleen hij hield ze wel zelf in beheer. LOL
Wat een sukkel moet je zijn om daarin te trappen.

Van de RTLZ pagina: Andere items die worden geveild zijn onder andere een jas die John Lennon droeg in de film Magical Mystery Tour, een Gibson Les Paul-gitaar die Julian van zijn vader kreeg en een zwarte cape die de in 1980 doodgeschoten muzikant droeg in de film Help!. Al deze items zijn te koop als "audiovisueel verzamelobject"

Hihi
 


Als je even tijd hebt om er echt in te duiken, zijn conclusie is: zeg nee tegen NFT

Je hebt crypto nodig om je NFT te kunnen minen of minten, en om het aan te bieden. Dus je moet eerst al investeren, met 0 garantie dat iemand iets koopt.
Natuurlijk is het leuk als je Beeple bent en het crypto geld binnenstroomt, maar die kans is zo klein. Plus, je moet dan dat crypto geld weer omzetten naar echt geld om een nieuwe synth te kopen, en dat kost je natuurlijk weer extra.
Je kan net zo goed een kraslot kopen.

De meeste kopers en verkopers van NFTs worden misbruikt door mensen die hun crypto geld willen inruilen voor echt geld.
 
Heel dat schaarste gedoe en het een absurd hoge prijs geven gaat nergens over.

Wat wel heel interessant is, vind ik het onderliggende deel van eigenaarschap. Het is als artiest toch wel tof om je fans "echt" iets te geven ipv een simpele €5 download voor wat losse bestandjes. En als artiest zijnde is het natuurlijk ook erg vet dat je oneindig royalties kan pakken op de doorverkoop ervan. (Win-win tov fysieke en digitale releases nu)

Ik zou persoonlijk dus liever 5000 nfts verkopen voor bv €1, dan 1 nft voor €5000..

Het enige wat ik nu nog erg onhandig vind (vanuit fans gezien) is het betalen met crypto. Zou met een ideal of paypal (auto convert naar crypto) stuk lagere drempel hebben.
 
Ook interessant en irritant is het om je te beseffen dat crypto en nft er voor zorgen dat je nu geen GPU voor een normale prijs kan kopen. En de Covid19 problemen hebben er nog een schepje bovenop gedaan,
 
Heel dat schaarste gedoe en het een absurd hoge prijs geven gaat nergens over.

Wat wel heel interessant is, vind ik het onderliggende deel van eigenaarschap. Het is als artiest toch wel tof om je fans "echt" iets te geven ipv een simpele €5 download voor wat losse bestandjes. En als artiest zijnde is het natuurlijk ook erg vet dat je oneindig royalties kan pakken op de doorverkoop ervan. (Win-win tov fysieke en digitale releases nu)

Ik zou persoonlijk dus liever 5000 nfts verkopen voor bv €1, dan 1 nft voor €5000..

Het enige wat ik nu nog erg onhandig vind (vanuit fans gezien) is het betalen met crypto. Zou met een ideal of paypal (auto convert naar crypto) stuk lagere drempel hebben.
Daar zijn volgens mij betere middelen voor. (bandcamp, crowdfund sites etc. etc.)
Het hele NFT verhaal is juist gebaseerd op de blockchain (wat ik er iig van begrijp).
 
Die "royalties" bij doorverkoop zijn theoretisch te gek, maar in de praktijk werkt het vaak niet zo, omdat de NFT code niet zo gemaakt is, of omdat het een ander systeem gebruikt en gewoon niet werkt.
 
Daar zijn volgens mij betere middelen voor. (bandcamp, crowdfund sites etc. etc.)
Het hele NFT verhaal is juist gebaseerd op de blockchain (wat ik er iig van begrijp).
Je tweede zin is exact waarom bv bandcamp geen betere middel is. Juist omdat je de fan dus geen bezit geeft, enkel wat losse bestanden.

Het gaat mij juist om het vastleggen op de blockchain incl gemak van betaling. Dat is er nu nog niet.
 
Het gaat mij juist om het vastleggen op de blockchain incl gemak van betaling. Dat is er nu nog niet.

Volgens mij is het hele idee dat het trustless is. Als je een paypal of ideal ertussen gaat plaatsen is het effect weg.
Ik snap de hype niet en ga wel mee in het klotsende geld argument. Daarnaast geloof ik in een single source of truth. Ik zie nog niet in dat NFT's op meerdere blockchains wenselijk kan zijn.
Daarnaast zijn al die andere niet bitcoin blockchains zo centraal gestuurd als wat.
 
Ik ben geloof ik te stom om het echt te begrijpen allemaal, dus beter houd ik mij er maar verre van.
 
Je tweede zin is exact waarom bv bandcamp geen betere middel is. Juist omdat je de fan dus geen bezit geeft, enkel wat losse bestanden.

Het gaat mij juist om het vastleggen op de blockchain incl gemak van betaling. Dat is er nu nog niet.
Ik ken een aantal bands die op deze manier hun studio opnametijd bekostigen.
Eenmalige versies uitbrengen voor betalende fans, extra content online zetten als je 'lid' bent. Fysiek of digitaal.
Echt wel meerwaarde tov 'een bestandje' dus.
Natuurlijk is blockchain ook een optie. Maar dan zit je dus gebonden aan een cryptomunt en een broker die er tussen zit (en zelf geld vraagt voor de transacties en het uitbrengen)

Overigens ben ik niet 'tegen' NFT's ofzo. Het is alleen op dit moment een uitvlucht voor de zee van geld om naar toe te stromen.
En dat trekt weer goudzoekers aan.
 
Back
Top