Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
In muziek kan een je 3 hi hats muten en zo een nieuwe unieke flac file maken (...) unieke files...
Er is geen wet in de wereld die dit erkend. Je bent de bezitter van het certificaat van een hash van die file. Niet de file zelf.Jij bent de enige bezitter van die png file; van die NFT.
- het kunstwerk heeft een onzichtbaar digitaal watermerk wat hem uniek maakt - het bewijs van echtheid
- er is maar 1 versie van die mp4 video door de kunstenaar verspreid.. niemand anders heeft dus die mp4 video.
Een NFT linkt naar een bestand wat of op een centrale server staat van bijv OpenSea of ergens op IPFS waar het erop staat zolang iedereen zin heeft om je bestand te hosten. Iedereen kan het kunstwerk downloaden middels right click.
Dat er 1 versie verspreid is klopt niet aangezien iedereen het bestand kan downloaden. Je kan het zelfs verspreiden over verschillende blockchains als je zou willen.
Je kan met je NFT aantonen dat je hash van de NFT hetzelfde is als de hash van het plaatje maar dit zegt m.i. niet zoveel.
Ja, je moet toch ergens met je zwarte geld naartoe.Jullie gaan er nog steeds vanuit, dat dit echt om kunst gaat, het gaat slechts om een witwas vehicel.
Gaan we echt in cirkeltjes blijven rondredeneren?Niet per se: er zijn platforms die ervoor kiezen om dat niet te doen, waarbij jij de smart contracts (die o.a. de authenticiteit verifieert) die aan je NFT's gelinkt zijn zelf beheert. Per platform kunnen er andere regels en voor- en nadelen zijn, iets wat je zelf als artiest moet bepalen.
Verder zou ik alle platforms zeker niet met reguliere banken vergelijken. Er zijn platforms die hun code open source houden, zodat iedereen de smart contracts op dat platform kan zien. Meer transparantie en meer verantwoordelijkheid voor de directe gebruikers dus.
Als ik je track op Soundcloud download, kan ik makkelijker doen alsof ik de eigenaar ben. Ik upload hem naar één of andere site, misschien Bandcamp onder een andere naam, en doe alsof ik het gemaakt heb. Hopelijk maak je goeie muziek, dan heb ik er financieel nog wat aan. Met NFT's heb je dat probleem niet: degene die de NFT gemint (gemaakt) heeft, zal altijd via de blockchain gelinkt zijn aan dat token.
...maar uiteraard zullen er altijd hackers zijn die dat als een interessante uitdaging zullen zien.
Doorgaans slimme mensen lijken ineens elk kritisch denken te verliezen als het over digitale tulpenbollen gaat
Wel een leuke zin, toch? Nee, kwam ook persoonlijker over dan bedoeld. We hoeven het er ook niet eens over te zijn en ik ga ook wat afstand nemen van deze topic, maar het is wel zo dat veel mensen heel enthousiast dingen verdedigen met niet-altijd-juiste informatie, laten we zeggen.Easy tiger! Het is maar een internetforum hier he.
Er is geen verborgen watermerk. De jpg krijg een hash waarde maar die is niet uniek. Als je hem kopieert heb je dezelfde foto met dezelfde hash. Enige verschil is dat je een digitaal eigendomsbewijs hebt in de vorm van een NFT die verwijst naar dat plaatje wat ergens gehost is.Enige verschil is dat de koper de file kunstwerk.jpg heeft met een verborgen watermerk er in?
I don’t want to let go of the optimistic ideal behind NFTs...But in my work as a technologist, my optimism has been dashed many times by opportunists who rushed in after a technology took off. In the early days of digital music, the advent of MP3s and new distribution systems was supposed to allow artists to sell directly to fans. In the early days of social media, companies made blogging technologies with the promise that writers would be able to communicate directly with their readers. This pattern played out in industry after industry.
But these changes left creators at the mercy of companies far more powerful, far more ruthless, and far less accountable than the record labels and publishers they’d disrupted. Musicians and writers gained direct access to their audiences, but its cost was a precarity that few could have imagined before their field was disrupted. Artists were the original gig economy.
Exact dit! Bouw met deep pockets een ecosysteem om de technologie en profit.Ik heb niet de hele draad kunnen doorlezen ook blijf ik het een spannend thema vinden. Zelf ben ik er ook sceptisch, maar vindt het ook lastig te pijlen. Heb het idee ik zou mij er eens paar dagen mee bezig houden voordat ik definitieve mening over heb haha.
In deze kritische artikel van een van de bedenkers van NFT's (Anil Dash) zie je veel van de reacties binnen deze draad terugkomen:
NFTs Weren’t Supposed to End Like This
Dit citaat vat een van de problemen goed samen
Ineens actueel: https://www.washingtonpost.com/business/2022/03/09/biden-crypto-executive-order/Totdat de eerste grote terreuraanslag, grote criminele organisatie of andere schurkendaad door onzichtbaar/ongereguleerd Bitcoin verkeer gefinancierd blijkt, de publieke opinie zich er tegen keert, de regelgeving wordt aangetrokken en alle providers/netwerken gedwongen worden zoveel mogelijk af te schermen en te blokkeren.