NFT's omarmen of afstoten?

De enorme energievraag van de belangrijkste crypto valuta (bitcoin en ethereum) is eigenlijk niet te verantwoorden
Waarom niet? Mag de bevolking daar niet zelf over oordelen? Ik kijk bijv. bijna geen televisie en wasdrogers vind ik ook onzin. Zijn allebei behoorlijke vervuilers.
Ik denk dat je de betekenis van bitcoin niet goed kan inschatten waardoor je vind dat het niet verantwoord is. Ik denk dat het energieverbuik nog wel gereguleerd gaat worden maar het is een onmisbaar deel van bitcoin om het netwerk veilig te houden van fraude en censuur.

Zo werd recent in de VS een op sterven na dood zijnde en flink vervuilende kolencentrale opgekocht door een cryptbedrijf. Die centrale staat dus enkel zooi de lucht in the pompen om te minen.
Aan dit verhaal zit twee kanten. Bill Spence and Gregory Beard on the Real Story Behind Stronghold (EP.288)
 
we hebben behoefte aan een degecentraliseerde munt. Geen overheidsgereguleerde. De situatie in Canada laat goed zien waarom: het maakt je een slaaf. Men kan je rekening bevriezen wanneer men wil, zonder tussenkomst van een rechter. Niks dat je er aan kan doen. Banken kunnen je betaingen tegenhouden als zij vinden dat de ontvanger niet deugt... Die middleman moet weg..
 
Waarom niet? Mag de bevolking daar niet zelf over oordelen? Ik kijk bijv. bijna geen televisie en wasdrogers vind ik ook onzin. Zijn allebei behoorlijke vervuilers.
Ik denk dat je de betekenis van bitcoin niet goed kan inschatten waardoor je vind dat het niet verantwoord is. Ik denk dat het energieverbuik nog wel gereguleerd gaat worden maar het is een onmisbaar deel van bitcoin om het netwerk veilig te houden van fraude en censuur.


Aan dit verhaal zit twee kanten. Bill Spence and Gregory Beard on the Real Story Behind Stronghold (EP.288)
Wie is de bevolking? Ik geef mijn mening met argumenten. Suggereren dat ik het allemaal niet zo snap is niet een heel sterk. Er zijn ook nog wel andere argumenten tegen bitcoin want veel van die zogenaamde voordelen (decentralisatie, veiligheid en privacy) worden in de praktijk vaak helemaal niet waargemaakt. Er zit maar één kant aan dat heel kolen verhaal (toeggeven dat verhaal is niet compleet zwart-wit):


Maar dit ging natuurlijk vooral over NFT's.
 
Ik geef mijn mening met argumenten.

Die argumenten kon ik niet vinden over het energieverbruik. Daarom reageerde ik even.
Er zijn ook nog wel andere argumenten tegen bitcoin want veel van die zogenaamde voordelen (decentralisatie, veiligheid en privacy) worden in de praktijk vaak helemaal niet waargemaakt.

Oh daar ben ik dan ook benieuwd naar waarom je dat denkt maar goed, deze thread ging inderdaad over NFT's dus ik denk dat het goed is het hier bij te laten.
 
we hebben behoefte aan een degecentraliseerde munt. Geen overheidsgereguleerde. De situatie in Canada laat goed zien waarom: het maakt je een slaaf. Men kan je rekening bevriezen wanneer men wil, zonder tussenkomst van een rechter. Niks dat je er aan kan doen. Banken kunnen je betaingen tegenhouden als zij vinden dat de ontvanger niet deugt... Die middleman moet weg..
Totdat de eerste grote terreuraanslag, grote criminele organisatie of andere schurkendaad door onzichtbaar/ongereguleerd Bitcoin verkeer gefinancierd blijkt, de publieke opinie zich er tegen keert, de regelgeving wordt aangetrokken en alle providers/netwerken gedwongen worden zoveel mogelijk af te schermen en te blokkeren.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Ein
ik blijf dat hele NFT gebeuren toch wel apart vinden.. en dan vooral die enorme bedragen voor 'kunst'. Dat NFT object eerder in deze thread van Don Diabolo bijvoorbeeld.. een gaar gerenderd 3DS Max video'tje wat je op een zondag maakt.. en dat dan verkopen voor miljoenen...

Doet me denken aan kunst uitstapje van m'n opleiding vroeger naar het Stedelijk Musem. Daar stond als kunstobject opsgesteld een aluminium keukentrap met een triplex plank erop.. Een klein info bordje er bij om te vertellen waar we hier in godsnaam naar keken..
Totaalwaarde bij de Praxis denk ik net 80,-. Hier als 'kunst' opeens miljoenen waard..
 
Totdat de eerste grote terreuraanslag, grote criminele organisatie of andere schurkendaad door onzichtbaar/ongereguleerd Bitcoin verkeer gefinancierd blijkt, de publieke opinie zich er tegen keert, de regelgeving wordt aangetrokken en alle providers/netwerken gedwongen worden zoveel mogelijk af te schermen en te blokkeren.


Nou de kant die we nu opgaan is niet best. Een overheid die ALLE aspecten van jouw leven gaat beheersen door je geld. Die track't aan wie je je geld uitgeeft, bepaald waaraan jij je geld uit mag geven, hoe lang je digitale geld geldig is. Die je geld bevriest indien jij deelneemt aan een betoging tegen de macht, die je verzekeringen kan beeindigen.. Kortom, er rest je niets anders dan in de pas lopen.. Zoals ik al zei, kijk naar Canada en China nu.. zo is het straks ook hier.
 
ik blijf dat hele NFT gebeuren toch wel apart vinden.. en dan vooral die enorme bedragen voor 'kunst'. Dat NFT object eerder in deze thread van Don Diabolo bijvoorbeeld.. een gaar gerenderd 3DS Max video'tje wat je op een zondag maakt.. en dat dan verkopen voor miljoenen...

Doet me denken aan kunst uitstapje van m'n opleiding vroeger naar het Stedelijk Musem. Daar stond als kunstobject opsgesteld een aluminium keukentrap met een triplex plank erop.. Een klein info bordje er bij om te vertellen waar we hier in godsnaam naar keken..
Totaalwaarde bij de Praxis denk ik net 80,-. Hier als 'kunst' opeens miljoenen waard..
Nou zie mijn uitleg. Het is dus idd qua maken wellicht een eitje maar er zit dus wel een hele hype farm achter om het aan de man te brengen. Het is echt niet zo dat Don het op een zondagmiddag maakte, het online gooide en daarna de "internet magic" vanzelf gebeurde. Don is net zoals bepaalde bekende figuren in de sport gewoon lekker gehaaid bezig.
 
Totdat de eerste grote terreuraanslag, grote criminele organisatie of andere schurkendaad door onzichtbaar/ongereguleerd Bitcoin verkeer gefinancierd blijkt, de publieke opinie zich er tegen keert, de regelgeving wordt aangetrokken en alle providers/netwerken gedwongen worden zoveel mogelijk af te schermen en te blokkeren.

Ja dat zal zeker het narratief worden om bitcoin in een kwaad daglicht te zetten en CBDC's te gaan gebruiken.
 
"het narratief"

Ik hoor al uit welke hoek de wind waait :D Ik heb het wel weer gezien hier...

tja, zo werkt dat helaas.. misschien niet leuk maar er is zoveel niet leuk in de wereld...
 
Ik denk dat het energieverbuik nog wel gereguleerd gaat worden maar het is een onmisbaar deel van bitcoin om het netwerk veilig te houden van fraude en censuur.
onmisbaar deel?
nah, de blockchain is ontzettend inefficient en reeds jaren achterhaald door meer geavanceerde structuren (bvb DAG-based cryptos)
maar het is weer zo'n typisch verhaal van de massa die de meest populaire technologie kiest, verre van de beste, en dit wordt door een groot stuk gestuurd door deze die er belang bij hebben dat die situatie zo blijft (miners). hoe groter dit alles wordt, hoe meer de complexiteit en dus ook energieverbruik stijgt, maar dat zal de meeste mensen met dollartekens in hun ogen een worst wezen
voor mijn part mag heel die bubbel zo snel mogelijk inzakken en moge enkel de "goeden" overblijven
 
onmisbaar deel?
nah, de blockchain is ontzettend inefficient en reeds jaren achterhaald door meer geavanceerde structuren (bvb DAG-based cryptos)
maar het is weer zo'n typisch verhaal van de massa die de meest populaire technologie kiest, verre van de beste, en dit wordt door een groot stuk gestuurd door deze die er belang bij hebben dat die situatie zo blijft (miners). hoe groter dit alles wordt, hoe meer de complexiteit en dus ook energieverbruik stijgt, maar dat zal de meeste mensen met dollartekens in hun ogen een worst wezen
voor mijn part mag heel die bubbel zo snel mogelijk inzakken en moge enkel de "goeden" overblijven

Neh DAG is niet decentraal. Leuk voor crypto maar niet oor bitcoin.
Nu hou ik er mee op. Er is al genoeg gezegd hier..
 
Neh DAG is niet decentraal. Leuk voor crypto maar niet oor bitcoin.
Hangt af van de implementatie, naar wat ik ervan snap is het hoofddoel van DAG om makkelijker en schaalbaar te decentraliseren, wat met blockchain net een issue is.
een mooi voorbeeldje vind ik de block lattice van nano bvb.

Maar goed, ik snap je punt. Ik erger me gewoon mateloos aan al die verspilling van energie, dit gezegd zijnde ben ik er ook weer mee weg, synths zijn leuker dan virtueel monopoliegeld :)
 
Wat is nou precies het verschil tussen digitale kunst en een track op soundcloud?
Ik heb er ff over nagedacht maar eigenlijk is er geen verschil volgens mij?

En wat blijft er eigenlijk van mij over als van het ene op het andere moment alles van mij in databanken gewist wordt door een alomvattende stroomstoring, besta ik dan nog wel of ben ik voor het grootste deel ook een digitale entiteit in deze wereld die steeds digitaler wordt?
 
Maar even voor de duideijkheid, wat is een NFT kunstwerk?

- Een kunstenaar verkoopt dus een kunstwerk, een digitale file: een mp4 video van 5 minuten lengte in 1920 x 1080, (of een jpg plaatje, een pdf tekst file, een muziekbestand flac file).
- Die mp4 video wordt voor bv 4 miljoen een iemand verkocht, die krijgt een certificaat van echtheid: een computerfile. Een serial key file?
- Die serial key file wordt beheert door een platform (net als een bank)
- het kunstwerk heeft een onzichtbaar digitaal watermerk wat hem uniek maakt - het bewijs van echtheid
- via blockchain is de koop historie te zien in tijd.. een overzicht?
- er is maar 1 versie van die mp4 video door de kunstenaar verspreid.. niemand anders heeft dus die mp4 video.
- de project file (dus het originele 3DS Max bestand) blijft in handen van de kunstenaar.. die wordt dus niet verkocht
- de eigenaar van dat kunstwerk; van die mp4 video kan vervolgens die video doorverkopen in combinatie met die serial key file = het complete pakket dus.

Zit het zo?
 
Laatst gewijzigd:
Klopt en omdat het om hele (kunstmatig) grote bedragen gaat kan je dus héél snel grote hoeveelheden crypto, door criminele activiteiten gekregen, in betalingsverkeer brengen.
 
- Die serial key file wordt beheert door een platform (net als een bank)

Niet per se: er zijn platforms die ervoor kiezen om dat niet te doen, waarbij jij de smart contracts (die o.a. de authenticiteit verifieert) die aan je NFT's gelinkt zijn zelf beheert. Per platform kunnen er andere regels en voor- en nadelen zijn, iets wat je zelf als artiest moet bepalen.

Verder zou ik alle platforms zeker niet met reguliere banken vergelijken. Er zijn platforms die hun code open source houden, zodat iedereen de smart contracts op dat platform kan zien. Meer transparantie en meer verantwoordelijkheid voor de directe gebruikers dus.


Wat is nou precies het verschil tussen digitale kunst en een track op soundcloud?
Ik heb er ff over nagedacht maar eigenlijk is er geen verschil volgens mij?
Als ik je track op Soundcloud download, kan ik makkelijker doen alsof ik de eigenaar ben. Ik upload hem naar één of andere site, misschien Bandcamp onder een andere naam, en doe alsof ik het gemaakt heb. Hopelijk maak je goeie muziek, dan heb ik er financieel nog wat aan. ;) Met NFT's heb je dat probleem niet: degene die de NFT gemint (gemaakt) heeft, zal altijd via de blockchain gelinkt zijn aan dat token.
...maar uiteraard zullen er altijd hackers zijn die dat als een interessante uitdaging zullen zien. :)
 
Back
Top