NFT's omarmen of afstoten?

Als NFTs voor muziek populair worden (onder beleggers) dan krijg je ook dat je shit van Soundcloud enzo gejat wordt door eikels die er een paar euro aan willen verdienen.
Met grafisch werk is dat een ware plaag. En grote aanbieders als OpenSea laten het schaamteloos toe.
 
zoals gezegd, lucht verkopen, en mensen betalen er ook nog voor,.... knap bedacht!!!

Maar ze kunnen een foto van mijn reet nft'en, ben hier vast te oud voor :mega:
 
Als NFTs voor muziek populair worden (onder beleggers) dan krijg je ook dat je shit van Soundcloud enzo gejat wordt door eikels die er een paar euro aan willen verdienen.
Met grafisch werk is dat een ware plaag. En grote aanbieders als OpenSea laten het schaamteloos toe.
Dit was met muziek allang voordat de hele NFT bende kwam. Simpel te verhelpen door je werk te fingerprinten bij Identifyy oid voordat je het online knalt.
 
Klimaat gaat prima joh, al zolang ik rondloop op deze aardbol is er gejammer dat het zo slecht gaat. Partijen die het ons inwrijven geven wel lekker akoord voor biomossa centrales waar hele bosen in verstookt worden....

En over die NFT's.. ik vind het persoonlijk raar dat een digitaal item wat de eigenschap heeft perfecte kopieen te kunnen maken nu opeens een 'certificaat' krijgt wat hem uniek moet maken. Een fysiek item is uniek.. Een digitaal NFT item van m'n buurman is niet te onderscheiden van mijn kopie.. Tja, daar zit hij dan met z'n certificaatje..
 
Tulpenmanie
 
Wilde een heel verhaal typen, maar in de kern: Met de huidige NFTs (erc721 / erc1155 vooral) koop je een plekje in een lijst waar je wallet adres (zeg maar je rekeningnummer of iets BSN achtigs) wordt gekoppeld aan het kunstwerk z'n volgnummer. Het NFT smart contract is een stukje on-chain code dat onder controle is van degene die het gecreeerd heeft. En je kunt allerlei nasty dingen inbouwen om iemand z'n NFT af te pakken. De NFT + beschrijving (metadata) staan ergens op traditionele internet file hosting geparkeerd in de meeste gevallen (of de creator moet voor arWeave oid gaan). De controle over de file hosting ligt ook bij de creator.

Dus in feite heb je heel weinig in handen, anders dan een eigenaarschap registratie binnen de context van het smart contract. Dus als dr iets mis gaat qua hack of de creator heeft zn cash binnen en zegt de file hosting op, heb je geen poot om op te staan want de consumentenbond kan je niet helpen :-D.

Er zijn andere vormen van NFT waarbij 1 NFT 1 smart contract is wat van eigenaar wisselt. In dat geval heb je de NFT wel onder controle, want je bent eigenaar immers :-).
Het bestands deel van de NFT blijft een uitdaging, wellicht een "digitale vingerafdruk" van het kunstwerk opnemen in de NFT? Ik zou sowieso de (meta)data meteen downloaden als je iets koopt. Dit zou een vorm van directe licensering van muziek aan de luisteraar kunnen zijn. Handhaving is dan nog steeds een bitch, maar in ieder geval support je de artiest direct, zonder dat er een aantal lagen van label en artist management de opbrengst wegvreten.

Maar goed, dit is mijn 0,02 BTC :biertje:

-C-
 
Ondanks dat ik het principe van blockchain technologie heel interessant vind, heb ik niets met de hele windhandel in crypto en NFT's, om nog maar te zwijgen van de enorme hoeveelheid energie die letterlijk verspild wordt aan het kraken van codes om een paar bitjes te verplaatsen met geen enkel ander doel daar makkelijk en snel rijk mee te worden. Ergens hoop ik nog steeds dat die hele hype instort als een kaartenhuis want behalve het voeden van hebzucht en witwassen zie ik tot dusver maar weinig real world toepassingen.

Enfin, ik koop wel wat extra merch bij een concert als ik een artiest wil steunen.
 
Ik denk dat we straks maar al te blij zijn met bitcoin als CBDC's hun intrede maken. Complete surveillance en bepaling van wat je met je geld op je bankrekening doet lijkt me geen heel fijn idee. Daarnaast is bitcoins energieverbruik niet zo zwart wit als wordt gesuggereerd in de massa media waar vaak behoorlijk wat foute assumpties in zitten.
 
Ja dat zijn de excessen die in de media verschijnen. Er is ontzettend veel bullshit gaande, en rijke lui die toch ergens heen moeten met hun geld, dat zeker.

Ondertussen zijn er ook mensen die voor normale bedragen elkaars digitale kunstwerkjes kopen en er zo toch een aardig centje mee (bij)verdienen.
Buiten het hele blockchain verhaal om gebeurt dat inderdaad... al een paar decennia.
 
Dit was met muziek allang voordat de hele NFT bende kwam. Simpel te verhelpen door je werk te fingerprinten bij Identifyy oid voordat je het online knalt.
Moest het die platformen (meervoud!) een reet kunnen schelen zou dat kunnen helpen. Op het moment laten ze de DMCA's opstapelen, en vragen ze dat het slachtoffer veel bewijs neerlegt terwijl de dader zonder enige vorm van bewijs honderden werken van anderen online kan knallen. Gas-kosten betaal je vaak zelfs niet meer bij het minten, maar pas wanneer het verkocht wordt.
Bij Opensea is het zelfs zo dat ze (tegen de regels van DMCA in, en al helemaal de GDRP) de persoonlijke gegevens doorspelen naar de dader. Leuk!
 
Buiten het hele blockchain verhaal om gebeurt dat inderdaad... al een paar decennia.
Ja dat is inderdaad zo, maar het verschil is dan dat je nu de keuze hebt tussen een digitale beperkte oplage die in waarde kan stijgen of met een -prijs per digitale download- of een donatieknop o.i.d.

Zelf vind ik trouwens het bandcamp model nog steeds het meest prettig.
 
Moest het die platformen (meervoud!) een reet kunnen schelen zou dat kunnen helpen. Op het moment laten ze de DMCA's opstapelen, en vragen ze dat het slachtoffer veel bewijs neerlegt terwijl de dader zonder enige vorm van bewijs honderden werken van anderen online kan knallen. Gas-kosten betaal je vaak zelfs niet meer bij het minten, maar pas wanneer het verkocht wordt.
Bij Opensea is het zelfs zo dat ze (tegen de regels van DMCA in, en al helemaal de GDRP) de persoonlijke gegevens doorspelen naar de dader. Leuk!
Klinkt mij als niet veel anders dan een rapper die een beat jat en dit op Spotify zet. Ook dan moet jij als 'slachtoffer' bewijs neerleggen om er vanaf te komen.

Maar goed dat het allemaal erg shady is en NFTs gebruikt worden om darkweb verdiensten wit te wassen is iets dat zeker is.

Wil natuurlijk niet zeggen dat de technologie slecht is en alle NFT aanbieders dit doen. T moet nog vorm moet krijgen.
 
Back
Top