Montfrooij
Ouwe rot
Nee, ik moet m'n blik op de Heat (hoe ik hem kan gebruiken) ook echt bijstellen.Saturatie op de masterbus? hmmm ik zou dat niet zo snel doen,
Jouw voorbeeld klinkt idd ook als de Heat op de master zit.
Je krijgt dan heel snel een brei.
Ik zet wel eens de ADL600 pre-amp op de masterbus. Maar de saturatie is heel er subtiel.
Dat noem je eerder een beetje kleuring.
Je ziet toch best veel mensen die hem op de master zetten.
Clean boost of saturation en dan 'heel iets' drive.
In deze jam heb ik hem erg veel drive gegeven, maar ik vond het nog wel lekker klinken.
Het zal inderdaad eerder iets zijn wat op een submix of enkele track komt.
Dus dat moet ik nog even goed testen (of ik dat mijzelf met hardware zie doen) of dat ik dat toch in de DAW ga doen.
Dat laatste punt (wat niet iedereen direct kan horen) is voor mij een relevante overweging.Bv een mixer kan fijne saturatie hebben op de pre-amps zo kan je per kanaal de saturatie controlleren.
Mijn mixer gebruik ik ook als multieband distortion door de directouts opnieuw naar kanalen te koppelen. Helemaal leuk met feedback.
Hier zijn de synths door de ADL600 pre opgenomen. Maar zoals gezegt de kleuring is minimaal. Het hoog word glazig mooi met een heel subtiel laagje saturatie wat niet iederen direct kan horen.
Ik merk dat ik nu in regionen kom waar ik a. geen kaas van heb gegeten en b. waar het effect niet altijd heel duidelijk zal zijn.
En dan komt de persoonlijke situatie als belangrijke factor om te bepalen of 'iets' het ook echt waard is.
Ik denk het bij jouw (neem ik aan) track te horen, maar ik vraag me af of ik 'zonder' de track niet net zo vet zou hebben gevonden.
En dat had ik bij de Heat ook tijdens het testen. Ja best mooi soms, maar zonder is het ook mooi.
De Presonus ADL600 is wel duur.
heb een tweede gekocht voor maar 700 euro maar meestal gaan ze rond de 1200 euro en nieuw waren ze 2200 euro.
Das veel geld (voor mij iig) voor iets wat relatief weinig toevoegt.
En ook nog veel ruimte (iig voor mij).
Maar ik ga de Heat gewoon nog wat meer testen. Hij staat er nu toch.
Nee, dat begrijp ik idd. Ik heb voor de master alleen de 'clean boost' en 'saturation' instellingen getest.echt distortion zet je niet op de masterbus. instrumenten met distortion worden door pro's ook altijd met een clean signaal gemixt.
Zonder al te veel drive. Maar het verschil was echt minimaal en niet een verbetering, meer een verandering. (kan door mijn oren komen, maar ook door de Heat).
En de rest enkel getest op individuele kanalen.
Maar wat ik me niet realiseerde, is hoe 'onpraktisch' en beperkt hardware in dit geval werkt.
Verwend door de DAW denk ik.
Waar je met twee klikken elke combinatie op elke track / submix kan zetten.
En je hebt 'oneindige' variaties binnen 1 project. Ipv 1 hardware ding wat 1 'effect' tegelijk kan maken.