[ambient] Glass Mosaic (korg modwave)

quifster

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
12 januari 2003
Berichten
6.226
weer eens een deep ambient stijl nummer opgenomen met 1 van mijn eigen sounds. Dit keer heb ik 1 sound genomen die ik geprogrammeerd heb op de korg modwave.
Doelstelling was dat alles uit 1 sound patch zou komen van de modwave. Deze sound heb ik vervolgens door een soundtoys effect rack gehaald om hem wat meer naar de deep ambient stijl te trekken. Hiervoor heb ik een eigen effect rack geprogrammeerd in sound toys.

Het nummer heet Glass Mosaic (zo heet de sound ook).

Technische details:
De sound bestaat uit 2 layers op de modwave

Layer 1:
Dit is de orgel achtige pad sound, deze heeft veel variaties in de pitch om hem dat weemoedige gevoel te geven die ik in deze stijl wilde hebben.

Layer 2:
Dit is de effect layer, hierin zitten de aanzwellende noise achtige wavetables. Deze worden gemoduleerd via de modulation matrix en doen allerlei LFO truukjes (waaronder lfo's met randomized phase start points) op de pitch in het lage Noot gebied.

Filters:
Op 1 layer heb ik een eigen multifilter model gemaakt in de modwave waarin ik crossmorph tussen een Low pass filter met eigen settings en een band pass filter met eigen settings. De cross morph is gekoppeld aan een envelope die per noot dus dat eigen filter model activeert (die zorgt voor de resonance swell per aanslag).

Wavetables:
Er worden vier wavetables (4 oscillators) in deze sound gebruikt, dit zijn allemaal wavetables die ik zelf gemaakt heb op basis van de wavetable import mogelijkheden op de modwave. De CMI Fairlight en de Emulator II vst's van arturia zijn de belangrijkste bronnen geweest voor het maken van deze wavetables.

 
die Arturia replica's zijn erg goed, ik speel er ook regelmatig mee.
vind ik ook, ze zijn ook perfect geschikt om bron materiaal voor andere synths mee te maken, of dit nu sample libaries zijn of de basis voor wavetables. Dat is met sommige andere synths minder, als ik bijvoorbeeld de Roland Cloud D50 gebruik voor het maken van wavetables dan blijft daar echt heel weinig van over.

Tot nu toe haal ik de beste resultaten met Arturia synths en de Cherry Audio Memorymode. Die hebben vst's waarin op de 1 of andere manier het resultaat van de wavetables echt heel erg goed is. In de roland cloud zijn met name de Juno 60 en juno 106 goede vsts voor het maken van wavetables. Vooral de juno 6 sounds knallen kwa druk uit de modwave, weer een heel ander klank karakter dan dat je ze krijgt uit de wavetables van arturia vsts.

Dat maakt het leuk, dat je het klank karakter zelf zo kan veranderen door je eigen bron materiaal te maken en die in de oscillators in de modwave te laden, dat blijft erg verslavend.
 
Boeiende geluiden!
Ik ben een leek op wavetable gebied en na wat zoeken begint het een beetje te duizelen maar het lijkt me wel tof om ze zelf te kunnen maken!
Ik snap nog niet zo goed de link met een single cycle wave, daarmee bouw je de wavetable op?
En is er speciale software nodig om ze te maken?
 
Boeiende geluiden!
Ik ben een leek op wavetable gebied en na wat zoeken begint het een beetje te duizelen maar het lijkt me wel tof om ze zelf te kunnen maken!
Ik snap nog niet zo goed de link met een single cycle wave, daarmee bouw je de wavetable op?
En is er speciale software nodig om ze te maken?
wavetable synthesis is inderdaad wel een wat lastigere synthese om te leren dan subtractive synthesis, maar in feite is het gewoon een logische volgende stap vanaf subractive synthesis.

Normaal gebruik je op een subtractive synth (zoals bijvoorbeeld een moog) 1 van de vier standaard waveforms (sawtooth, triangle, square en sine). Dit zijn versimpeld gezegd single cycle waveforms om je sound mee te bouwen.

Een wavetable synthesizer kan dit ook, echter in een wavetable kun je meerdere van die single cycle waveforms vastleggen. De modwave kan per wavetable maximaal 64 van die single cycle waveforms vastlegggen. En daar wordt het interessant, want in de oscillator waarin je de wavetable laadt kun je door die maximaal 64 single cycle heen scannen. Op sommige synths heet dat wavescan, op de modwave is dit position scanning. Dit kun je sequentieel doen, of je kunt willekeurige posities uit die wavetable halen tijdens het spelen. Dat klinkt natuurlijk helemaal nergens naar in de praktijk, maar daar is dan een oplossing voor door middel van crossfading tussen de verschillende single cycle wavetables. Dit kun je traploos instellen naar je eigen idee.

Dus simpel voorbeeld,
- stel je hebt een wavetable met 3 single cycle waveforms, een Saw, een Square en een Sine waveform
- nu zeg je tegen de modwave dat over een periode van 3 seconden je van de posities 1 tot en met 3 wilt springen
- als je dan speelt dan hoor je terwijl je je noot aanslaat elke seconde hard de oscillator wisselen van type waveform
- dat wil je niet en dan zet je crossfading tot de max
- wat de modwave nu doet is over een periode van drie seconde de saw in een square en vervolgens in een sine waveform crossfade, dit zie je ook in je oscilloscoop gebeuren op de modwave.
- dus wat je nu met 1 simpele handeling hebt gedaan is dat je een eigen oscillator hebt ontworpen die dus in plaats van 1 saw ineens een heel eigen leven krijgt
- daar kun je vervolgens modifiers opzetten, bijvoorbeeld 8 bits mode of 12 bits mode, of alleen de verschillende type harmonics uit zo'n wavetable te gebruiken
- en daarnaast kun je ook nog allerlei morphing achtige functies er op loslaten zoals stretching waarbij je de gegenereerde waveform in of uitelkaar kan trekken.

Of te wel, dat is de basis van 1 wavetable oscillator (je hebt er 4), je kunt je wel voorstellen wat een gigantische hoeveelheid mogelijkheden je hiermee hebt kwa sound design.

De modwave kan ook eigen wavetables laden (dat kunnen lang niet alle wavetable synthesizers) en daar wordt het pas echt interessant. Elke sample die jezelf kunt maken kun je op die manier omzetten naar een wavetable. Dit is dus wel wat anders dan een sampler (op zich heb je ook een 4 gigabyte sampler in de modwave), maar wat je doet is het klank karakter uit je eigen sample halen en daar je eigen 64 posities wavetable mee maken die dat klank karakter hebben. En op zo'n wavetable kun je dan alles wat je hierboven leest ook nog eens loslaten.

En dit is pas de absolute basis van een modwave wavetable synthesizer, dat ding gaat zo enorm diep dat het eigenlijk praktisch oneindige mogelijkheden heeft, dingen als 1000-en modulation routings, eigen filter modellen ontwerpen, step sequencers inclusief gedrag per step ontwerpen, FM, AM Ringmod op wavetables, vrij programmeerbare effecten, het gaat eigenlijk maar door kwa functies.

Op mijn youtube kanaal staan wel de nodige voorbeelden (ook tutorials voor de modwave), je kunt je eigen wavetables maken / converteren met het gratis programma WAVEEDIT. (hier is ook een aparte modwave versie van).

Een tutorial van hoe je al dit bovenstaande doet waarin ik een sound in pigments maak, deze converteer naar een wavetable met waveedit en vervolgens een preset maak in de modwave daarmee kun je hieronder vinden:
 
Heel mooi quifster :okdan: En de Modwave....ik blijf hem interessant vinden.
 
Ik ben niet into ambient, maar vind dit echt een mooie track. Je bent echt wel de meester van de nieuwe Korgs. Je haalt het beste uit hun sonische mogelijkheden.
 
wavetable synthesis is inderdaad wel een wat lastigere synthese om te leren dan subtractive synthesis, maar in feite is het gewoon een logische volgende stap vanaf subractive synthesis.

Op mijn youtube kanaal staan wel de nodige voorbeelden (ook tutorials voor de modwave), je kunt je eigen wavetables maken / converteren met het gratis programma WAVEEDIT. (hier is ook een aparte modwave versie van).
Wow, dat is geen antwoord meer maar een minicursus :okdan: goed filmpie ook!
Eigenlijk is het dus een voortborduursel op de vectorsynthese van de oude wavestation synths maar dan microniveau
Ik ben getriggered en ga die gratis wavetable vst van vital binnenkort maar eens uitproberen...
 
Eigenlijk is het dus een voortborduursel op de vectorsynthese van de oude wavestation synths maar dan microniveau
Ik ben getriggered en ga die gratis wavetable vst van vital binnenkort maar eens uitproberen...
zo heb ik er eigenlijk nooit naar gekeken, maar inderdaad, dat is best een goede vergelijking.

Van wat ik gelezen heb schijnt Vital ook erg goed te zijn en kun je daar ook je eigen wavetables in maken en exporteren, maar ik heb het zelf nooit geprobeerd in die gratis versie.
 
Prachtige sounds - mooie compositie ook. Heel fijn gedaan.

Niet helemaal hetzelfde (ander geluid), maar 't deed me aan Abul Mogard denken.. misschien een leuke luister-tip, als je die nog niet kent.
 
Erg mooi gemaakt. Wat mij vooral aanspreekt is de manier waarop de geluiden zich in de loop van de track "openen" waarna de geleidelijke afbouw volgt.
 
Erg mooi gemaakt. Wat mij vooral aanspreekt is de manier waarop de geluiden zich in de loop van de track "openen" waarna de geleidelijke afbouw volgt.
thanks,

dat doe ik via het toevoegen (amp level) van layer 2 via 1 van de mod knobs. In jouw geval op de wavestate zou je 4 mod knoppen kunnen routen naar de AMP slider van elke layer. Dan heb je volledige control over de levels van elke layer als je je track inspeelt. De automation wordt automatisch opgenomen aangezien je het via de mod knoppen doet.

In de track zelf staat layer 2 tot 2:22 een stuk zachter, vanaf 2:22 hoor je de multifilter envelopes beter in de track doordat ik het amp level van layer 2 daar via 1 van de mod knoppen hoger heb gezet.
 
thanks,

dat doe ik via het toevoegen (amp level) van layer 2 via 1 van de mod knobs. In jouw geval op de wavestate zou je 4 mod knoppen kunnen routen naar de AMP slider van elke layer. Dan heb je volledige control over de levels van elke layer als je je track inspeelt. De automation wordt automatisch opgenomen aangezien je het via de mod knoppen doet.

In de track zelf staat layer 2 tot 2:22 een stuk zachter, vanaf 2:22 hoor je de multifilter envelopes beter in de track doordat ik het amp level van layer 2 daar via 1 van de mod knoppen hoger heb gezet.

Dank dat je dit zo beschrijft. Ga ik bij een nieuwe ambient track mee experimenteren.
 
Niet helemaal hetzelfde (ander geluid), maar 't deed me aan Abul Mogard denken.. misschien een leuke luister-tip, als je die nog niet kent.
ik had nog nooit van die artiest gehoord (heeft ook bizar weinig views zag ik), maar wat een top tip zeg, ik vind die albums echt prachtig. Het is wat minimalistischer dan wat ik maak maar ik snap de vergelijking wel, ik vind het echt super inspirerende tracks.

Bedankt voor de tip!
 
Back
Top