Van loop naar arrangement. Nu eens echt bruikbare informatie.

Roonan

Lang lid
Lid sinds
15 oktober 2002
Berichten
2.255
Locatie
BH
Ik ben al bijna 30 jaar bezig met muziek maken en het is en blijft bijleren.
Mijn grootste uitdaging is nog steeds het uitwerken van een idee tot een volwaardige track.
Hier is natuurlijk al uitgebreid over gesproken en er zijn letterlijk honderden YouTube video's.
Ik heb er al zoveel gezien dat ik denk al alles te weten.
Echter, onlangs kwam ik op een channel terecht waarvan ik dacht, dit is er weer dertien in een dozijn. Die trek ik echt niet meer.
Tot mijn verbazing was de content zo enorm goed, dat ik het graag met jullie wil delen.
Wat deze kerel verteld is niets nieuws, maar de manier waarop (snel, to the point, allemaal goede informatie, etc..) is echt bovengemiddeld goed.
Ik kon hem nog niet, dus wellicht jij ook niet.
Kijk er even naar en ik hoop dat je het net zo leerzaam vind als ik.



 
Zo dat heb ik inderdaad ook nodig. Of ik heb een loop, of een track van 9 minuten, ik zou wel eens wat daartussen willen :D
 
Ik heb hem ook een poosje gevolgd, maar op een gegeven moment werd het een beetje een trucje. En als je al zijn video's kijkt, maak je nog steeds geen nummers af 😁

Als ik een tip mag geven:

1. Plak een nummer die je goed vindt als MP3 in je DAW en zet het tempo gelijk.
2. Zet op basis van die track markers in de tijdlijn: intro, drop, break, melodie etc.
3. Zet er evt. nog wat steekwoorden bij.
4. Gooi de track weg.
5. Pak je eigen loop en maak daar een song van, op basis van de markers.

Begin waar je inspiratie hebt: bij de eerste drop, in de break of misschien wel gewoon op tel 1. Loop je ergens vast, begin dan gewoon bij een andere marker. Ben je halverwege, dan heb je de markers vaak al niet meer nodig is mijn ervaring. En als je dit een paar keer hebt gedaan de MP3's vaak ook niet meer. Je leert hier echt ontzettend veel van 👍 In mijn geval dat ik vaak te veel elementen in een nummer wil stoppen.

Dit kun je trouwens ook met liedjes uit een compleet ander genre doen. De uitdaging voor de makers is hetzelfde: zorgen dat het spannend blijft voor de luisteraar. Door goed te analyseren steek je heel veel op.
 
Laatst gewijzigd:
Dat is een goeie tip, bedankt. Heb een track in de steigers staan, maar deze duurt nu 09:00, Ik kan het zelf wel volhouden, maar ik hoor natuurlijk ieder detail en dat houdt het voor mij interessant, andere mensen luisteren er heel anders naar denk ik.
 
Andere mensen luisteren er heel anders naar denk ik.
Dat weet ik wel zeker 😀 Om het 9 minuten spannend te houden is echt lastig.

Ik heb op mijn harde schijf ook een flinke verzameling podcasts van favoriete DJ's staan, om af en toe even te 'spieken'. Dat is echt heel waardevol, waarom klinken zij zoals ik wil klinken? Dat zit hem vaak in kleine dingen, waaronder mooie transities, constant spanning opbouwen en een evenwichtig arrangement 👍

Goed luisteren vind ik sowieso veel waardevoller dan tutorials kijken. Alles is er en ligt via YouTube en andere kanalen voor het grijpen, door gewoon goed te luisteren en na te maken. Je geeft er altijd wel een eigen draai aan en dat heeft me echt veel beter gemaakt.
 
Back
Top