Ableton sampler aansturen met een drum rack

rasz

Ouwe rot
Lid sinds
28 juni 2003
Berichten
694
Locatie
Enclave Einde van de wereld.
Ik wil dmv een drum rack een sampler aansturen in live kan dit? Zodat ik m’n chops in 1 sampler kan houden ipv 16 losse samplers/Simplers.
 
klopt maar ik wil met een drum rack dus de 16 pad 1 sampler bespelen. Op de manier hoe jij het zegt heb ik 16 samplers nodig. Als ik dan de tune van alle samples wil veranderen moet ik dat per pad per sampler doen. Ik wil trouwens een drum rack gebruiken omdat ik dan gebruik kan maken van de step sequencer van push2
 
Samples kan je toch direct op een drumrack slepen/droppen?
 
Vooropgesteld, er zijn heel veel manieren om ‘ongeveer voor elkaar te krijgen wat je wilt’. Zou je kunnen uitleggen wat je nu probeert, en wat het probleem daarmee is?
 
Vooropgesteld, er zijn heel veel manieren om ‘ongeveer voor elkaar te krijgen wat je wilt’. Zou je kunnen uitleggen wat je nu probeert, en wat het probleem daarmee is?
Normaal gesproken gebruik ik simpler om breaks te choppen. Maar simpler is wat sample mogelijkheden een stuk beperkter dan sampler. En ik ben daar onderhand wel een beetjen op uitgekeken. Simpler heeft als voordeel dat je als je de slice optie gebruikt Push2 in de drum stand werkt. In tegenstelling tot sampler waar je ook je slices of chops in kan laden, maar dan kan je de push alleen in “melodic” modus gebruiken. Als je sampler in een drumrack plaatst moet je per pad 1 sampler gebruiken. Als je dan een parameter wil veranderen moet je dat bij alle samplers afzonderlijk doen, of een macro maken maar dan heb je feitelijk het tegenovergestelde probleem want dan kan je afzonderlijk niks aan passen. (Of ik weet niet hoe.

Ik wil eigenlijk een drumrack maken die net zo flexibel is als een keygroup op een Akai MPC. Dus de mogelijkheid om alles samen te veranderen en ook afzonderlijk te veranderen.

Ik werk eigenlijk als volgt. Ik sample een loop van 1 of 2 bar. Die chop ik meestal heel grof op 8 of 16 regionen. En vanaf daar bewerk ik iedere chop afzonderlijk.

Voor ik push2 had deed ik dit met een mpc of met Kontakt of met Maschine. Maar de voordelen van die dingen wegen niet op tegen de snelheid en gebruiksgemak van push2 dus buiten Kontakt zijn dat ook geen opties meer voor mij. MPC is verkocht. En maschine gebruik ik niet meer.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is geworden.
 
Wellicht een benadering; In sampler kan je met de sample selectie (in zone tab) makkelijk een sample selecteren. Alle samples droppen en vervolgens deze hierin automatisch laten opdelen (via rechterknop muis menu toegankelijk). Nu kan je met selectie snel door alle samples heen lopen en bewerken, waarin voor elke sample de key range (ook in zone tab) volledig kan zijn. Je kan daarna de sample op een specifieke key zetten die je via een drum rack kan benaderen. Of je deze toewijzing automatisch kan weet ik zo niet. Je moet dan wel de sample selectie aanpassen aangezien de samples dan geen overlap op key meer hebben, anders moet je nog steeds eerst de juiste sample selecteren.
 
Thanks voor je uitleg. Als je echt maar 1 sampler wilt gebruiken kom je al snel uit op de zones inderdaad. Ik heb nog wat voor je uitgeprobeerd met virtuele midi poorten; in de drumrack maak je dan external instruments aan die allemaal iets naar een ander kanaal van een virtuele midi port sturen.. maar eerlijk gezegd wordt het er niet gemakkelijker op, en uiteindelijk kom je toch weer in de buurt van.. zones.. Als ik lees wat je voor ogen hebt, denk ik dat je inderdaad het beste kunt gaan voor losse sampler devices en wat macros. of je zou eens kunnen kijken naar iets als NI Battery, mogelijk komt dat meer in de buurt van wat je wilt.
 
Een oplossing kan zijn om de "copy value to siblings" te gebruiken. Je stelt de parameter in op 1 instanties en kopieert hem dan naar alle andere instnties met 1 klik.
Zie plaatje, hier heb ik rechtermuisklik op filterfreq gedaan, dan de 4e optie in het menu kopieert die instelling door naar alle andere samplers, in dit geval 2.
Lijkt me dat dit doet wat jij wil.

Screenshot 2022-02-01 at 14.11.14.png
 
Als ik dan de tune van alle samples wil veranderen moet ik dat per pad per sampler doen.
Voor alle duidelijkheid, dit kan dus door op 1 sampler de tune aan te passen en die dan met bovenstaande functie in 1 klik door te kopieren naar alle andere 15 samplers. Lijkt me precies wat je wil, je kunt dan ook nog altijd een specifieke sampler een afwijkende instelling geven na het kopieren.
 
Thanks voor de tips. Met kontakt kan ik al wat ik wil. Met Maschine ook, ik zou ook weer een mpc kunnen kopen maar dat wil ik allemaal niet. Ik wil juist zo veel mogelijk plug-ins van live zelf gebruiken omdat die beter met push werken en ze ook echt heel goed zijn.

Ik heb een workaround gevonden/bedacht waar ik vrede mee heb. Ik kwam erop toen ik beter probeerde uit te leggen wat ik nou eigenlijk precies wou bereiken. Dus bedankt voor die vraag :)

Ik heb nu een slicing preset gemaakt waarbij ik op iedere pad een sampler heb. Deze sampler heeft macro’s voor tune, filter, filter type, shaper, spread, envelopes, etc. Als ik slice to midi heb ik de macro’s om het alles globaal aan te passen en dan kan je daarna dmv rechter muisknop en de range de instellen.
Zo kan ik toch push gebruiken, en ben ik als nog best flexibel.
 
Een oplossing kan zijn om de "copy value to siblings" te gebruiken. Je stelt de parameter in op 1 instanties en kopieert hem dan naar alle andere instnties met 1 klik.
Zie plaatje, hier heb ik rechtermuisklik op filterfreq gedaan, dan de 4e optie in het menu kopieert die instelling door naar alle andere samplers, in dit geval 2.
Lijkt me dat dit doet wat jij wil.

Bekijk bijlage 3820152
Zoo dit is ook super handig! Thanks
 
Back
Top