1010music nanobox | lemondrop – Polyphonic Granular Mini Synth

Maar qua hardware was / ben ik nog altijd wel geïnteresseerd in 'iets' granular.
Gebaseerd op de 2x dat ik er iets echt leuks uit heb weten te persen (iets wat niet gewoon klonk als een normaal instrument).....

aha, je hebt echt hardware nodig dan.

woeps die GR-1 is prijzig...

granular heeft eigenlik een immense bandbreedte, en in wezen ook 'richtingen', wanneer je granulars vooral wilt gebruiken, om via grainlengte geluid te veranderen... of er geluidskollages mee wilt maken, etc.
of voor 'granulaire kompositie'.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat die mensen waarschijnlijk zelfs m'n schoonmoeder nog mooi konden laten klinken en vereist het een behoorlijk goed muzikaal inlevingsvermogen en de gave om iets muzikaals als basis te maken om te gebruiken als wav.

hahaha, is het nu zo moeilik? waar ik erg veel aan heb gehad, een boek, dat je in wezen geen richting geeft, maar wel inzicht, zodat je inziet wat de mogelikheden zijn en dan eraan kunt werken om eruit te krijgen wat je wilt, is nu in de aanbieding, een e-book, een pdf;

"Prolonged: E-book about granular synthesis and granular sound processing and sonic grains in general "In the World of Grains" incl. some hours of video documentary for only [imath]14.50 (instead of[/imath]24.50)."


wellicht kan je ipv van demo's, dan je zelf meer, met behulp van Grain, ontdekken of je er dingen mee kan die zou willen, ik herhaal!

beetje scrollen op die site, staat aan de rechterzijde, offer of the month, kan een dagje duren voor dat je m krijgt, en voor vragen staat ie altijd open.. en heeft kennis én ervaring.

misschien is dat een idee. en Grain heeft alle funktie van een granular.. dus...

toegankelik boek, met wat historie. en ik ook zeker in-depth, wat ie altijd doet. een boek dat 'mijn ogen geopend heeft', op meerdere manieren. en de reden waarom ik zoveel met granulars werk, en heb gekocht... en nog steeds op ondezoek...
 
aha, je hebt echt hardware nodig dan.
Nou ,zeg dat wel. (not)
Maar m'n GAS wil ook wat ;)
woeps die GR-1 is prijzig...
Jup, too much for me.
granular heeft eigenlik een immense bandbreedte, en in wezen ook 'richtingen', wanneer je granulars vooral wilt gebruiken, om via grainlengte geluid te veranderen... of er geluidskollages mee wilt maken, etc.
of voor 'granulaire kompositie'.
Ja, dat is voor mij echt nog relatief nieuw.
hahaha, is het nu zo moeilik? waar ik erg veel aan heb gehad, een boek, dat je in wezen geen richting geeft, maar wel inzicht, zodat je inziet wat de mogelikheden zijn en dan eraan kunt werken om eruit te krijgen wat je wilt, is nu in de aanbieding, een e-book, een pdf;

"Prolonged: E-book about granular synthesis and granular sound processing and sonic grains in general "In the World of Grains" incl. some hours of video documentary for only [imath]14.50 (instead of[/imath]24.50)."

Ik houd het eerst bij de 'gratis' youtubencyclopedieallesbeterweet. Al weet ik dat zo'n boek vast meer inzicht geeft.

wellicht kan je ipv van demo's, dan je zelf meer, met behulp van Grain, ontdekken of je er dingen mee kan die zou willen, ik herhaal!
Zeker.
beetje scrollen op die site, staat aan de rechterzijde, offer of the month, kan een dagje duren voor dat je m krijgt, en voor vragen staat ie altijd open.. en heeft kennis én ervaring.

misschien is dat een idee. en Grain heeft alle funktie van een granular.. dus...

toegankelik boek, met wat historie. en ik ook zeker in-depth, wat ie altijd doet. een boek dat 'mijn ogen geopend heeft', op meerdere manieren. en de reden waarom ik zoveel met granulars werk, en heb gekocht... en nog steeds op ondezoek...
Hoewel ik het niet 'nodig' heb, spreekt een hardware box me ook wel aan. Maar eerst gewoon lekker met grain oefenen idd
 
Of de UI fijn zal werken moet nog blijken, zou je waarschijnlijk pas kunnen voelen als je em ook echt in handen hebt en er een tijdje mee speelt. Ik snap de klachten daarover wel. Ik heb een jaar lang de blackbox gehad. Ook was de UI heel goed uitgewerkt bleef het toch te veel switchen tussen menu's voor mij.
 
Of de UI fijn zal werken moet nog blijken, zou je waarschijnlijk pas kunnen voelen als je em ook echt in handen hebt en er een tijdje mee speelt. Ik snap de klachten daarover wel. Ik heb een jaar lang de blackbox gehad. Ook was de UI heel goed uitgewerkt bleef het toch te veel switchen tussen menu's voor mij.
Ja, helemaal mee eens. Geen idee of ik er veel tijd in rond zou moeten dwalen.
Als ik kijk naar hoe ik granular gebruik in Reason, dan is het toch vooral 1x een patch maken en dan loslaten.
Dus dat is vooraf wel 1x veel instellen (menu diven), maar daarna niet meer (tijdens het nummer zeg maar).
 
De muziekwinkel Thomann, heeft de Lemondrop nu te koop staan voor 444 euro.

Ben ik trouwens de enige die het opvalt, dat de silkscreen belettering op de cases van deze nieuwe synths ietwat scheef is? :D
 
Of de UI fijn zal werken moet nog blijken, zou je waarschijnlijk pas kunnen voelen als je em ook echt in handen hebt en er een tijdje mee speelt. Ik snap de klachten daarover wel. Ik heb een jaar lang de blackbox gehad. Ook was de UI heel goed uitgewerkt bleef het toch te veel switchen tussen menu's voor mij.
Gezien de vele opties die gebruikelijk zijn bij digitale synthesevormen als granular en wavetable en met zo weinig knoppen zullen het aantal menupages waarschijnlijk eindeloos zijn. Op zich geen enorm probleem, zeker niet als er een goede editor komt maar juist het hele punt van hardware vind ik toch wel de knoppen en het overzicht (al heb ik ook wel oude romplers die meer lijken alsof je een videorecorder probeert te programmeren dan wat anders).
 
Ik heb hem zojuist besteld.
Zoals dat bij mij gaat, met veel wikken en wegen, maar ik denk dat ik een granular synth goed kan gebruiken in m'n setup.

Zodra er wat 'te delen' is, dan zal ik dat niet laten :)
 
Laatst gewijzigd:
Daar issie dan 😎
Ik heb er een uurtje mee zitten ‘pielen’ en het eerste oordeel is klaar.
- Klein en overzichtelijk. Ik zat op de bank en gebruikte het onscreen keyboardje.
- Interface werkt prettig (ik heb dikke vingers)
- Voelt beter dan verwacht (plastic, maar niet dun dus wel stevig)
- Aansluitingen dicht bij elkaar (er passen net geen 2 dikke stekkers zoals hier getoond naast elkaar)
- Voeding via USB betekent even een lange usb kabel halen en extra adapter.
- En qua presets heb ik er nu 7 gehad. Sommige meer ‘speelbaar’ andere als loop / texture. Met name dat laatste is waar ik hem denk voor in te gaan zetten, maar ik sta open voor inspiratie. Vier klonken erg lekker.

De komende dagen bepalen of hij idd past binnen de setup, maar daar lijkt het nu iig wel op. 😃


E2632433-05F3-4503-ADC8-79A8291876C2.jpeg
 
Dat was een eerste keer voor mij.
Buiten muziek maken zonder 220 :).
Elk nadeel hep z'n voordeel en die stroom via USB poort maakt het buiten gebruiken wel erg makkelijk (met powerbankje).
Stroom ontvangen via een laptop USB poort stoort als een gek, maar dat is voor wat ik las wel een bekend fenomeen bij stroom via USB.

Ondertussen ben ik bij preset 45 aanbeland (van de 150) en zowel met het on screen toetsenbordje zitten spelen als gewoon via midi keyboard (dat laatste wel binnen).
Ik zal proberen binnenkort even wat tastbaars op te nemen.

Wat me nog opviel : hij wordt wel warm. Vooral achter het scherm.
Mogelijk dat het folietje niet meehelpt met de warmte afdracht, maar die laat ik er nog even op zitten (ivm eventueel retourneren).
Er zitten verder geen gaatjes voor koeling in, dus hij moet het blijkbaar zonder kunnen.

IMG-4517.jpg
 
Vanavond helaas de keuze gemaakt om hem terug te sturen.
Een week lang heftig zitten spelen met de presets en eigen samples, maar ik verwacht iets anders van granular dan de Lemondrop mij biedt.

Er staat een aantal fraaie patches op en ook wel wat 'redelijk bruikbare', maar dat zijn vooral 'speelbare' patches (waar je akkoorden / melodielijnen mee speelt) en die kan ik met samples op de 707 ook wel maken.
Daarbij is de polyfonie van 4 niet voldoende om als 'speelbare' synth te dienen voor mij.

Ik ben vooral op zoek naar een beetje achtergrond texture toevoegen aan een jam, maar zo werkt het blijkbaar meestal niet op de lemondrop.
Soms kwam het er een beetje uit, maar te beperkt en de dingen die ik had verwacht te kunnen doen, werkten blijkbaar niet (of gaven iig geen mooi resultaat).

Weer wat geleerd en door naar een volgende test.

Nu nog hopen dat midiamsterdam een beetje vlot is met de retourafhandeling, want ik zie zo 123 geen retourpagina.
 
Back
Top