Variable density linear audio encoding? Hoe??????

Freakydile

I used to be a snaredrum
Lid sinds
6 november 2003
Berichten
1.233
Locatie
Zolder B
Here goes nothing, maar wie weet?????

Op oude analoge film werd het geluid opgenomen op een geluidstrack op film.

Ik zoek een manier om audio te encoderen in de variable density methode.

1642960452538.png


Ik weet dat Audacity het kan decoderen, maar ik wil nu net het omgekeerde, het encoderen. Ik heb me al de spreekwoordelijke tandjes gezooht, maar ben, vooralsnog, niet tot een bevredigend antwoord gekomen.

Wie weet meer, wie weet eventueel raad, of me een juiste richting in te duwen?

Grazie Mille,

Chr.
 
Als ik het goed begrijp Spectrum Lab ...
Spectrum Lab
Spectrum Lab runs under Windows 98, 2000, ME, XP (home and professional), Linux/WINE, but obviously not under Windows Vista. The reason why it doesn't work under "Vista" is unknown. Since I don't use Vista myself, there's little I can do about this. Use Linux/WINE, or a virtual PC running XP (inside your shiny power-hogging Vista machine).
 
Last edited by a moderator:
Als ik het goed begrijp Spectrum Lab ...
Spectrum Lab
Spectrum Lab runs under Windows 98, 2000, ME, XP (home and professional), Linux/WINE, but obviously not under Windows Vista. The reason why it doesn't work under "Vista" is unknown. Since I don't use Vista myself, there's little I can do about this. Use Linux/WINE, or a virtual PC running XP (inside your shiny power-hogging Vista machine).
Hey, bedankt om het helpen meezoeken, dat is een spectrum waterval he...

Vroeger namen camera's met een zogenaamde lightvalve (een membraam dat "open en dicht" ging, en door middel van lenzen een audiospoor schreef) het geluid op op fim.

Er waren twee methodes, een verticale, en een horizontale lightvalve. De verticale gaf een audiospoor op film, zoals we dat gewend zijn te zien in wave editors (het middelste voorbeeld dus),
de horizontale maakte er een spoor van zoals in de linkse foto. Een poor dat varieert in lichtintensiteit en door middel van een led en een licht"oog" dat spoor weer om in hoorbaar geluid.

Nu zoek ik een stuk software, of een methode die dat dus kan doen, maar dan per software.
Merci voor het meedenken!!!
 
Je zoekt dus een hardware apparaat dat audio omzet in licht eigenlijk? zoals de dolby encoders?
Dolby moet dat niet zijn, dat mag mono zijn, maar zoas ik in de reactie hierboven een beetje omschreef... Maar het moet software zijn die dat doet

Met audacity kan het omgekeerde wel, zo een rij pixels inladen als raw data, en dan omzetten in geluid, maar het "encoderen", nee, dat kan niet...
 
Cool principe... een audiospoor op analoge film.. ik wist niet dat dat kon. Ik zag laatst ook een video van oude audiorecorder die opnam op ijzerdraad..
 
Cool principe... een audiospoor op analoge film.. ik wist niet dat dat kon. Ik zag laatst ook een video van oude audiorecorder die opnam op ijzerdraad..
Da's een wire recorder, is ook cool.
 
Leuk en interessant! Ik heb natuurlijk deze geweldige instructiefilm zitten kijken. Ik ben intussen wel heel benieuw wat je ermee gaat doen ;)

Hoe moet de output er eigenlijk precies uitzien? Een image- of een filmbestand? En in het laatste geval een strookje (spoor) met het variable density beeld net zoals op celluloid, of zoiets als in het filmpje hieronder? Of met iets anders gecombineerd, bijv. normale video? Of gewoon het variable density signaal over de volle breedte (of lengte)? Op zich zou voor zoiets Max/Msp/Jitter zich goed moeten lenen.

Hier iemand die binnen die omgeving bezig is geweest met sonificatie, maar misschien zijn zijn patches om te bouwen of te gebruiken als opstapje:

website: http://www.alexanderdupuis.com/code/opticalsound

publicatie: http://www.alexanderdupuis.com/documents/papers/opticalSound.pdf

patches op Github: GitHub - apdupuis/Optical-Sound-Patches: A set of Max patches for sonifying video and image files in the manner of optical soundtracks
 
Ik kende Jitter nog niet zo, maar volgens mij doet dit iets wat erop lijkt:

 
Is het eigenlijk een soort visuele weergave van PWM, daar doet het me aan denken als ik naar het eerste plaatje aan de linkerkant in de eerste post kijk.
 
Is het eigenlijk een soort visuele weergave van PWM, daar doet het me aan denken als ik naar het eerste plaatje aan de linkerkant in de eerste post kijk.
'Variable denisty' is een weergave van de amplitude-ontwikkeling door variatie in de lijn-intensiteit, zoals ze hier laten zien ("the thickness of the line is varied by the sound-controlled current variation"):

 
Leuk en interessant! Ik heb natuurlijk deze geweldige instructiefilm zitten kijken. Ik ben intussen wel heel benieuw wat je ermee gaat doen ;)

Hoe moet de output er eigenlijk precies uitzien? Een image- of een filmbestand? En in het laatste geval een strookje (spoor) met het variable density beeld net zoals op celluloid, of zoiets als in het filmpje hieronder? Of met iets anders gecombineerd, bijv. normale video? Of gewoon het variable density signaal over de volle breedte (of lengte)? Op zich zou voor zoiets Max/Msp/Jitter zich goed moeten lenen.

Hier iemand die binnen die omgeving bezig is geweest met sonificatie, maar misschien zijn zijn patches om te bouwen of te gebruiken als opstapje:

website: http://www.alexanderdupuis.com/code/opticalsound

publicatie: http://www.alexanderdupuis.com/documents/papers/opticalSound.pdf

patches op Github: GitHub - apdupuis/Optical-Sound-Patches: A set of Max patches for sonifying video and image files in the manner of optical soundtracks

Hoi!!! Dankjewel, ik ga er eens naar kijken. Dankjewel om het filmpje te posten, het lijkt precies er op, ik vraag me af wat er hier nu precies gebeurt, want het zou haast van "lineair voorbijrollende" aard moeten zijn, maar dat ziet men niet op zo een snelheid eh...

Ik ga mezelf eens inlezen in de door jou aangeboden links... Die .pdf daar was ik (vraag me niet hoe) als eens op uitgekomen, maar ik zag er niet direct (rudimentait gekeken toen) graten in, maar bij nader inzien wel, ik dacht eerst eerder dat dat het sstv principe opging, ik doe dergelijke dingen met phonopaper. Image to sound and sound to image.



Ik ga me er eens in verdiepen, ik zou graag op deze manier een beeldplaat maken die afgespeeld kan worden als een optigandisc, maar dan in de variable density method. Dus een plaat met alsdus het signaal op verschillende sporen.

Dankuwel voor het meedenken!!!!!
 
ik vraag me af wat er hier nu precies gebeurt, want het zou haast van "lineair voorbijrollende" aard moeten zijn, maar dat ziet men niet op zo een snelheid eh...

Alexander Dupuis sonificeert pur sang: zijn patches lezen een "willekeurige" image of filmpje in en over iedere horizontale lijn neemt hij een gemiddelde dat de waarde van een samplemoment van de variable density track bepaalt. De bronfilm moet wel zorgvuldig geprepareerd worden, anders is de geluidsoutput tamelijk oninteressant.

Mijn filmpje hierboven heeft een net andere invalshoek: ik heb een patch in Jitter gemaakt die een audiofile inleest en omzet naar een variable density track. Nu is het natuurlijk leuk daar verder iets mee te doen. In eerste instantie kun je Alexander's patch gebruiken om mijn filmpje in te lezen en weer af te spelen. Tussen deze twee stappen kun je dan nog allerlei modulaties toepassen. Maar printen naar een optisch medium is natuurlijk nog leuker. En wie weet zijn er nog wel antieke 'light valve'-afspeelmachines in omloop die vroeger in de bioscopen werden gebruikt..
 
Phonopaper en Optigandisc, interessant!

Wat betreft mijn patch: ik heb even snel van Jitter de jit.catch mode-3 gebruikt.. valt vast nog wel een boel aan te tweaken. Ook de jit.avrecorder om de output te printen heb ik even provisorisch ingezet. Niet meer dan een proof of concept dus.
 
Hoe bedoel je precies als ik vragen mag?
Als je kijkt naar wat “variable density” gelabelled is, zie ik dat als de amplitude hoger wordt, het wit helderder wordt, en naarmate de amplitude dichter bij de nul komt, wordt het beeld donkerder.
Het deel wat “unilateral variable area” genoemd wordt lijkt me het gelijkgerichte signaal.
Als je nu het signaal geschikt maakt om een LED aan te sturen, zodanig dat de licht intensiteit linear toeneemt met de signaal amplitude ben je al bijna klaar…
 
Ik ga me er eens in verdiepen, ik zou graag op deze manier een beeldplaat maken die afgespeeld kan worden als een optigandisc, maar dan in de variable density method. Dus een plaat met alsdus het signaal op verschillende sporen.

Dankuwel voor het meedenken!!!!!
Heb je dit al gezien ? DIY Optigan

Die weet vast en zeker hoe je audio moet coden voor zo'n disc, misschien eens contacteren. Heb je al eens geprobeerd die visuele data in een beeldverwerker te veranderen (bv. enkel lijntjes van één bepaalde dikte tekenen, daarna 2 verschillende diktes etc ... ) en die dan om te zetten in audio en te luisteren wat dat geeft als resultaat . Zo zou je het misschien ook kunnen ontcijferen.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top