Hoe componeren jullie?

Hola.
Componeren is het samenstellen van instrumenten.
En daarbij moet je denken aan een orkestopstelling.maar bij moderne muziek kan het ook anders.
De meeste hier beginnen met drums en vullen dat in met synths.
Dat is ook componeren.
Dus een compositie.
Groeten van n andreos.

Dit klopt toch echt niet. Spotify is misschien niet heel erg gul, maar schijnbaar betalen ze circa €3-4 per 1.000 streams uit. Dus op 3 miljoen zou dat zo'n €10.000-12.000 zijn. Lijkt me toch een leuk zakcentje voor iets dat je maar 1x hebt hoeven opnemen. Weet ook van een aantal leden hier die regelmatig (per kwartaal?) een paar honderd euro ontvangen van Spotify terwijl ze echt geen miljoenen streams hebben.
ik had +- 100 dollar voor 160K streams. Maar het grootste deel was van de YT channel van de distribiteur, weet niet precies wat er precies betaald wordt per stream, wordt uiteraard ook nog verdeeld tussen label, distribiteur en artiest.

Hoe nu verder? Ik heb het gevoel dat er teveel vrijheidsgraden zijn waardoor ik niet kan kiezen.
Zoveel vragen: welke structuur kan ik het liedje geven? Welke drums? Welke andere instrumenten? ...
461274201_546250127933913_5976162082923211884_n.jpg

Hola.
Componeren is het samenstellen van instrumenten.
En daarbij moet je denken aan een orkestopstelling.maar bij moderne muziek kan het ook anders.
De meeste hier beginnen met drums en vullen dat in met synths.
Dat is ook componeren.
Dus een compositie.
Groeten van n andreos.
Hoi, volgens mij heet degene die de instrumenten samenstelt een orkestrator.

De componist is echt degene die de muziek schrijft, de auteur.

Een arrangeur kan composities/arrangementen omzetten en vertalen naar specifieke (transponerende) instrumenten, aldanniet i.s.m. met de orkestrator welke vaak 1 en dezelfde persoon zijn :)
Zij zijn in staat een stuk muziek -bedoeld voor bijv piano en zang- om te zetten en uit te breiden naar een heel orkest, dat is dan de Instrumentatieleer.

Ben je iemand zoals Quincy Jones, dan kan je het allemaal :P

Laatst gewijzigd:
Hoi, volgens mij heet degene die de instrumenten samenstelt een orkestrator.

De componist is echt degene die de muziek schrijft, de auteur.

Een arrangeur kan composities/arrangementen omzetten en vertalen naar specifieke (transponerende) instrumenten, aldanniet i.s.m. met de orkestrator welke vaak 1 en dezelfde persoon zijn :)
Zij zijn in staat een stuk muziek -bedoeld voor bijv piano en zang- om te zetten en uit te breiden naar een heel orkest, dat is dan de Instrumentatieleer.

Ben je iemand zoals Quincy Jones, dan kan je het allemaal :P
Leuk maar velen doen het hier toch anders.dat is ook een compositie.
Maar het ligt natuurlijk aan je ontwikkeling.
De een met veel bagage en de ander niets s dan toch een Leuk muziekstuk maken.

Groeten van andreos.

tja en toch,
makkelijk stoer doen.
verre weg de meeste mensen oefenen en oefenen en oefenen en worden alleen maar wat beter in kopiëren.
veel simpeler.

Philip Glass en een medewerkerster bij concerto hebben me wel uiteindelijk aan de piano gekregen en een concert van Joep Beving.

9 uur en ik kon via Yt 3 minuten moonlight sonata naspelen maar verder geloof ik in de 10.000 uur regel.

tja en toch,
makkelijk stoer doen.
verre weg de meeste mensen oefenen en oefenen en oefenen en worden alleen maar wat beter in kopiëren.
veel simpeler.
Of hun inspiratie kunnen omzetten in muziek.

• Duimpje
Duimpjes: HJB
tja en toch,
makkelijk stoer doen.
veel simpeler.
Na vele uren/jaren oefenen en een redelijke basis muziektheorie kan ik snel een akkoordenschema oppakken wanneer ik dat hoor en er vervolgens op varieren/improviseren. Zonder dat ik hoef na te denken over vingerzettingen en dergelijke. Wanneer ik akkoordenschema's zie van met name gitaristen dan stoort het mij verschrikkelijk dat zij # en b door elkaar halen. Niet in staat om een degelijk schema op te zetten in de juiste toonsoort. Sommigen kunnen vrij goed (solo) spelen maar op die manier beperk je jezelf enorm als je met anderen wilt samenspelen.
Maar wannneer je niet de drive hebt om veel te oefenen en je muziek theorie eigen te maken en je maakt in je studio mooie muziek dan is dat natuurlijk ook prima.

iets vaak doen is denk ik de key.

"consistency", zo maak je iets eigen.

Muziek theorie is belangrijk.
Of iig je eigen theorie.
Als je maar een begrip krijgt wat muziek precies doet.

Vind componeren een groot woord.
Ik schrijf liedjes.

Ik schrijf liedjes.
Ik vind zowel liedjes als schrijven grote woorden.

Ik draai dronken aan knopjes, ram bezopen op toetsjes en de volgende ochtend kom ik er achter dat het me wederom niet gelukt is om dat four-on-the-flour (vaak nog met 909 open hihats ook! 😱) patroon weg te laten.

Tja en toch,
deze topic gaat over componeren.
dat je door regeltjes leren of door iets vaak doen een beter componist wordt is een drogreden.

juist door het loslaten van wat anderen je opdro(i)ngen heb je meer kans dat je echt komt tot wat je je eigen ding doen zou kunnen noemen.
ik denk dat je meer hebt aan het zoveel mogelijk dingen luisteren van anderen, en vooral ook erover communiceren en je eigen ontwikkeling koesteren.

Maar wanneer je de drive hebt om veel te oefenen en je muziek theorie eigen te maken en je maakt in je studio mooie muziek dan is dat natuurlijk ook prima.

ik denk dat je meer hebt aan het zoveel mogelijk dingen luisteren van anderen, en vooral ook erover communiceren en je eigen ontwikkeling koesteren.
Maar als je geen woorden hebt kun je ook niet over muziek communiceren.
Daar heb je muziek theorie of je eigen woorden voor nodig.
Het creeeren van begrip daar zit tijd is en is oefening baard kunst.

Luisteren is natuurlijk het belangrijkst. Als je iets niet kunt horen dan komt het ook niet in je vocabulair.

Ik snap het punt niet zo.
Iedereen kan componeren of dat leren.
Dat zegt niets over hoe goed of niet.
Maar als je het niet oefent ga je er ook niet beter in worden.

Back