van midifile op computer via midimate naar soundmodule

theplayer

Nieuwkomer
Lid sinds
24 september 2010
Berichten
20
Ik heb een oude Roland SC-88 PRO soundcanvas en wil daarmee midifiles op de computer beter laten klinken. Ik heb al een ESI Midimate eX met USB en 2 midi pluggen. Hoe sluit je daarmee alles aan?
 
Plug de ESI in je computer en installeer de meest recente drivers.

Wat gebruik je om de files af te spelen? Daarin moet je instellen dat 'ie niet de Microsoft GS Wavetable Synth moet gebruiken maar de ESI MIDIMate.

De ESI heeft 2 MIDI-pluggen, gelabeld IN en OUT. De OUT steek je in de SoundCanvas MIDI IN. Ezelsbruggetje: MIDI gaat -uit- de computer -in- de module.

Op de SC zelf moet je elk MIDI kanaal instellen dat 'ie van de GM bank gebruik maakt, niet van GS. Bij het afspelen van een beetje fatsoenlijke MIDI wordt er eerst een stel Program Changes opgestuurd; die stellen de instrumenten per MIDI-kanaal goed in. Het kan zijn dat je een MIDI-file hebt waarbij dat niet zo is; dan moet je zelf de SC instellen per kanaal dat 'ie het juiste instrument pakt, anders klinkt alles als Piano 00 of zo.

Het mooiste is natuurlijk als je de SC audio uitgang dan in je geluidskaart stopt, maar hoe dat werkt ligt helemaal aan je geluidskaart en hoe 't werkt.
 
Dank je voor je snelle recatie ! De ESI (usb) is verbonden met de computer. Ik gebruik de simpele VanBasco midispeler. Die is handig want ik kan daarbij niet-nodige instrumenten uitschakelen. De bedoeling is tevens om daar zo (live) gitaar aan toe te voegen zodat het geheel fungeert als complete backing track als ik hiermee optreed bijv. als duo met een zangeres...
Die backing track neem dan ik eerst dan op als MP3 en zet die daarna op de laptop, klaar voor gebruik.

Maaaar.... die twee midi-pluggen zijn niet gelabeld met IN en OUT...met een vergrootglas zie ik op het ijzeren omhulsel (boven het oranje gedeelte) alleen respectievelijk 1 en 2 staan.
 
Je kunt er niks kapot aan maken als je ze verkeerd inplugt; je hoort alleen niks :) Het probleem met niks horen is voornamelijk dat je niet weet wat er nou fout is ingesteld, en dat is wat lastiger uit te vinden. In die MIDI-player moet je wel in kunnen stellen dat 'ie dus de ESI gebruikt als MIDI output (dat er aan de ESI een SoundCanvas hangt, dat weet MIDI niet - een MIDI-apparaat heeft namelijk nooit weet van wat er aan de andere kant zit, of dat er uberhaupt iets aan de andere kant zit).

Volgens ESI - MIDIMATE eX - interessant, wist ik ook niet - kunnen ze beiden -of- als in -of- als out fungeren, maar je hebt er dus maar 1 nodig :)
 
Alles werkt inmiddels met de SC-88. Met dank aan allen!:okdan:

Maar ik merk wel dat de klanken uit die SC-88 nogal gedateerd en niet bepaald geweldig zijn. Ligt dat aan de midifiles of aan de klankmodule? Wat zou een betere keus zijn voor een soundmodule die een stuk professioneler klinkt?
 
Nee hoor, is gewoon oude midi. Ik heb ook een ESI interface, zeker 15 jaar oud, werkt ook als in of als out.
Nou ja als ik er een beetje over na denk... in of out over die kabel kan wel bepaald worden door de software.
Hoewel als beide poorten te gelijk als input gebruikt worden ... raar, maar ja...
Kunnen al die USB naar MIDI kabels dat dan ook niet ?
(Ik heb zelf eerder grotere interfaces in gebruik.)

P.s. ik heb hier nog een Yamaha MS80 soundmodule, die weg mag voor 100 Euro.
 
Maar ik merk wel dat de klanken uit die SC-88 nogal gedateerd en niet bepaald geweldig zijn. Ligt dat aan de midifiles of aan de klankmodule? Wat zou een betere keus zijn voor een soundmodule die een stuk professioneler klinkt?
Je zou eens kunnen kijken naar een Ketron SD 1000 module. Qua uiterlijk niets bijzonders, maar naar mijn mening het beste voor General MIDI files. Bekijk deze video eens met sounddemo's: dat klinkt héél anders dan zo'n Sound Canvas
 
Het zit raar in elkaar: In setup heb ik bij Output Device: ESI MIDIMATE eX en MIDIOUT 2 (ESI MIDIMATEeX). Die tweede doet niets. Ik zie alleen uitslag van de gebruikte instrumenten en ik hoor de muziek bij de 2e optie. Maar zoals geschreven: klinkt niet echt professioneel.

Overigens, je schrijft MS80 module. Ik heb me wezenloos gezocht :-) maar het blijkt uiteindelijk te gaan om een MU80. Die ken ik niet dus ik weet niet of ik er dan op vooruit ga en dan is € 100 nog best veel...
 
Je zou eens kunnen kijken naar een Ketron SD 1000 module. Qua uiterlijk niets bijzonders, maar naar mijn mening het beste voor General MIDI files. Bekijk deze video eens met sounddemo's: dat klinkt héél anders dan zo'n Sound Canvas

Ja, dat klink inderdaad heel wat beter. Maar ik ben nog maar even bezig met midifiles en om nu maar meteen zo'n kleine €500 uit te geven voor zo'n apparaat....moet nog wel even doorsparen dan...
 
Het zit raar in elkaar: In setup heb ik bij Output Device: ESI MIDIMATE eX en MIDIOUT 2 (ESI MIDIMATEeX).
Dat klopt, je PC ziet twee midi outputs. ESI MIDIMATE eX = plugje met de opdruk “1”.
MIDIOUT2 (ESI MIDIMATE eX) = plugje met opdruk “2”.
Je kunt dus met jouw kabel bijvoorbeeld de ene plug in de SC88 duwen, en de andere in de MU80. Je hebt dan 32 midikanalen/instrumenten tot je beschikking om je midifile af te spelen. Dat moet voldoende zijn voor een optredende muzikant! :okdan:
 
misschien niet helemaal on topic, maar ik vind het fantastisch te zien dat ik niet de enige ben die met veel plezier de vanBasco karaoke player gebruikt als midi-player. echt een mooi stukje software. je kan ook makkelijk transposen of het tempo aanpassen, ideaal als je bijvoorbeeld in een bandje zit en een partij moet leren. ook de pianoroll is handig om te zien welke noten er gespeeld worden. voor mij leest dat nog steeds makkelijker dan bladmuziek.
en de website van deze midi player heeft de beste .midi/.mid zoekmachine die ik ooit tegengekomen ben. Wonderbaarlijk dat dit nog steeds in de lucht is. Echt een aanrader! vanBasco Software: MIDI and Karaoke Software for Windows
 
misschien niet helemaal on topic, maar ik vind het fantastisch te zien dat ik niet de enige ben die met veel plezier de vanBasco karaoke player gebruikt als midi-player. echt een mooi stukje software. je kan ook makkelijk transposen of het tempo aanpassen, ideaal als je bijvoorbeeld in een bandje zit en een partij moet leren. ook de pianoroll is handig om te zien welke noten er gespeeld worden. voor mij leest dat nog steeds makkelijker dan bladmuziek.
en de website van deze midi player heeft de beste .midi/.mid zoekmachine die ik ooit tegengekomen ben. Wonderbaarlijk dat dit nog steeds in de lucht is. Echt een aanrader! vanBasco Software: MIDI and Karaoke Software for Windows
Nou, ik vind het ook geweldig om te lezen dat ik niet de enige.......enz. Je hoort daar nooit iemand over. Ik heb verschillende gratis spelers geprobeerd maar VanBasco is de enige, voor zover ik heb kunnen ontdekken, die het mogelijk maakt om op intuïtieve manier instrumenten uit te schakelen (omdat je die zelf LIVE wilt spelen). Je hebt er alleen een goede soundmodule voor nodig... Deze speler is echt top!
Ja MU80 moest dat zijn hé.


Hij klinkt wel goed, maar hoor ik nu professionele midifiles of kan deze speler ook overweg met huis-, tuin, en keuken gratis midifles van het internet? Ik heb er namelijk een hoop die ik goed kan gebruiken maar die alleen, wat mijn huidige soundmodule betreft, niet overtuigen.
Hoe klinkt bijv. zoiets dan met een MU80:
 

Attachments

  • Jennifer Paige - Crush (midifile).mid
    52,4 KB · Bekeken: 122
Hoi @theplayer , toen ik je posts nog eens teruglas zag ik dat je niet met de SC88 of MU80 wil optreden, maar dat je thuis achter je PC van midifiles wav of mp3 files wil maken.
Dat verandert de zaak! Want dan is het helemaal niet nodig om een dure hardware module te kopen. Dan kan je alles in de PC doen met software, veel goedkoper (namelijk kost niks) en véél betere geluidskwaliteit. Je moet je bedenken dat de modules uit de jaren 90 een ROM-soundbank hadden van hooguit enkele megabytes. Je kunt tegenwoordig gratis general midi soundfonts (.sf2) downlaoden van honderden megabytes. Op YT staan diverse videos waar je het verschil kan horen.
Als je deze route op wilt, heb je nodig:
- je bekende VanBasco player
- een GM Soundfont player, zoals bv deze VirtualMIDISynth | CoolSoft (deze kan ook midifiles zelfstandig converteren naar wav/mp3). Het bekende VLC werkt ook met soundfonts.
- een GM soundfont, veel genoemd worden de TimbresofHeaven (430MB) en de ChoriumRevA (staan onderaan op diezelfde webpage)

Hoop dat dit je verder helpt.
 
Hoi @theplayer , toen ik je posts nog eens teruglas zag ik dat je niet met de SC88 of MU80 wil optreden, maar dat je thuis achter je PC van midifiles wav of mp3 files wil maken.
Dat verandert de zaak! Want dan is het helemaal niet nodig om een dure hardware module te kopen. Dan kan je alles in de PC doen met software, veel goedkoper (namelijk kost niks) en véél betere geluidskwaliteit. Je moet je bedenken dat de modules uit de jaren 90 een ROM-soundbank hadden van hooguit enkele megabytes. Je kunt tegenwoordig gratis general midi soundfonts (.sf2) downlaoden van honderden megabytes. Op YT staan diverse videos waar je het verschil kan horen.
Als je deze route op wilt, heb je nodig:
- je bekende VanBasco player
- een GM Soundfont player, zoals bv deze VirtualMIDISynth | CoolSoft (deze kan ook midifiles zelfstandig converteren naar wav/mp3). Het bekende VLC werkt ook met soundfonts.
- een GM soundfont, veel genoemd worden de TimbresofHeaven (430MB) en de ChoriumRevA (staan onderaan op diezelfde webpage)

Hoop dat dit je verder helpt.
Hoi Mrdrbobo, Dat lees je dan toch echt verkeerd, hoor. Thuis optreden met een midifile en een soundmodule is totaal niet interessant. Ik speelde vroeger 60/70 keer per jaren in diverse soorten bands. Dat trekt nog steeds, maar ja, corona, hè, en bovendien een goed niveau en en een goede mentaliteit van muzikanten met wie je speelt... Ik heb al een paar duo's gehad met uitstekende zangeressen en met hen ook opgetreden maar zij haakten af wegens de grote woonafstand...

Ik wil dus nog steeds graag optreden met een goede zangeres die dezelfde ideeën heeft en daarmee een goed repertoire samenstellen. Maar dan wel met een goed geluid. Voor de rest heb ik alles: een eigen uitgekiende PA van 7000 (!)W, een mengtafel, eigen repetitieruimte, een eigen studio enz. Het doel is ook om eerst de midifiles goed te bewerken: stemmen eruit, eigen gespeelde instrumenten verwijderen enz. Daarna neem ik ze dan op als MP3. Via een laptop start ik die dan telkens bij een optreden.

Iets soortgelijks deed ik enkele jaren geleden al in mijn eentje: het verzorgen van de muzikale omlijsting bij datingprogramma's. Ik haalde telkens de melodie uit midifiles van het easy listening genre, nam die dan vervolgens op als mp3 en speelde zo telkens zelf de melodie met zo'n 80 bewerkte songs. Hier zo'n voorbeeld. Die voorbereidingen deed ik toen nog met die SC-88. Maar het kan met een betere klankmodule nog veel mooier en professioneler klinken, zeker met een zangeres en onze eigen stemmen erbij...!

Is nu duidelijk wat ik voor ogen heb?
 

Attachments

  • More - Ray.mp3
    4,3 MB
Ja goed lezen is een hele kunst. :okdan: Ik had het precies zo begrepen. Had je iets aan mijn suggesties om met software tot mooie wav/mp3 files te komen? Je kunt het ook gewoon met een DAW doen, dan heb je alle mogelijkheden die je nodig hebt, en ze kunnen allemaal midi files importeren. Anyway, succes!
 
Hij klinkt wel goed, maar hoor ik nu professionele midifiles of kan deze speler ook overweg met huis-, tuin, en keuken gratis midifles van het internet? Ik heb er namelijk een hoop die ik goed kan gebruiken maar die alleen, wat mijn huidige soundmodule betreft, niet overtuigen.
Hoe klinkt bijv. zoiets dan met een MU80:
Midi files klinken maar zo goed als ze gemaakt werden...
Nou ja uiteraard doen de klanken die aangewend worden er ook toe, maar als ze foutief toegewezen worden kan zelfs de beste weergave slecht klinken. Die demo van de MU80 in dat filmpje hierboven is werkelijk zonder enig toevoeging van extra effecten of wat ook.
Die Ketron SD 1000 module klinkt nog beter maar ik heb wel grote twijfels over gebruik van extra's (o.a. effecten) in dat filmpje.

Als in een midi file niet de juiste program changes (= PC = klanken die gebruikt moeten worden) enzomeer gezet zijn, of als die PC's op een ander module gekozen werden dan bedoeld, kan het geheel al flink in weergave verschillen. Daarbij komen ook nog de juiste speelwijze en instelling van timings, effecten, volumes enzomeer. M.a.w. een midifile maken die zeer goed klinkt is meestal heel erg afhankelijk van de module (geluidsbron of synth's) waarop deze gemaakt werd.

Dit alles is ook net het voordeel van midi opnames : je kan ze steeds op een nog beter instrument afspelen.
 
Laatst gewijzigd:


ik heb eigenlijk niks toe te voegen aan deze discussie maar voor mij is het een mooie gelegenheid om mijn laatste euro module te showen en hoe leuk een midifile kan klinken met een zelfbouw midi module rond een Yamaha YMF704 chip 😇
 
Back
Top