Soundcraft Spirit FX8/mixervragen

OpenHiHats

Stamgast
Lid sinds
19 juni 2021
Berichten
414
Locatie
Amsterdam
Hallo allemaal,

Ik overweeg sterk om een oude Spirit FX8 te kopen.

Doel: Lekker EQen op de mixer en de direct outs naar m'n Zoom R16 sturen, die dan (vooral) zal gaan fungeren als recorder of interface naar Ableton

Ik kom er alleen niet helemaal uit of de direct outs post EQ zijn. Of is dat doorgaans wel zo met direct outs? Ik maak denk ik uit de manual op van wel.

Verder begrijp ik het volgende:

-De interne Lexicon FX gaan helaas niet mee op de direct outs.

-De mixer heeft twee AUX sends, maar geen dedicated returns. Dus of de RCA inputs als returns gebruiken of een channel.

Is er iemand met ervaring met deze mixer of deze workflow in het algemeen die mijn vraag kan beantwoorden?
 
En een aanvullende vraag: het leukste is natuurlijk om een synth te EQ-en. De EQ op de stereo channel heeft echter geen mids. Als ik een synth met bijv een chorus (dus stereo) wil tracken en de mids wil sweepen, is het dan de beste oplossing om twee mono channels te pakken? Dan krijg je een soort dual mono, toch?
 
Deze mixer is een 8 channel mixer. je krijgt 8 mono kanalen.
De stereo kanalen zijn eigenlijk je returns, zie het als meer uitgebreide flexibele returns.
Veel andere merken hebben idd de extra eenvoudigere returns maar dan krijg je maar 6mono channels en 1 stereo channel op een 8channel mixer.

De lexicon kan wel op de main en sub out, kan je selecteren bij de lexicon return. de sub en main bus kan je ook weer koppelen als je dat wil.

Als je 2 mono channels gebruikt voor een stereo bron pan je de ene helemaal links en de andere helemaal rechts, dan zijn het geen dual mono meer maar een links en rechts kanaal.

Als het niet veel moet kosten kan ik je die mixer wel aanraden, goed apparaat.
 
Deze mixer is een 8 channel mixer. je krijgt 8 mono kanalen.
De stereo kanalen zijn eigenlijk je returns, zie het als meer uitgebreide flexibele returns.
Veel andere merken hebben idd de extra eenvoudigere returns maar dan krijg je maar 6mono channels en 1 stereo channel op een 8channel mixer.

De lexicon kan wel op de main en sub out, kan je selecteren bij de lexicon return. de sub en main bus kan je ook weer koppelen als je dat wil.

Als je 2 mono channels gebruikt voor een stereo bron pan je de ene helemaal links en de andere helemaal rechts, dan zijn het geen dual mono meer maar een links en rechts kanaal.

Als het niet veel moet kosten kan ik je die mixer wel aanraden, goed apparaat.
Thanks! Ik denk dat ik er gewoon voor ga, prima mixer om het op te leren. Die stereo's als returns gebruiken is inderdaad een goeie, maar het zijn ook gewoon volwaarde stereo kanalen, toch? Als ik die wil bezetten met iets in stereo, kan ik eventueel nog die RCA stereo channels als return gebruiken.

En goede tip, ik kan bijv een synth waarop ik Lexicon FX wil wel naar de sub out sturen, thx!
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Ik kom er alleen niet helemaal uit of de direct outs post EQ zijn.
Deze zijn op deze mixer standaard ingesteld op post fade.

Links van de fader van kanaal 1 kan je dat veranderen
 
Back
Top