Wat is er met Emu en Ensoniq gebeurd?

Googol

Ouwe rot
Lid sinds
18 december 2001
Berichten
2.687
Locatie
Den Bosch
Ergens in eind jaren 90 werd Ensoniq overgenomen door Creative Laps en werd het stil.
Bij Emu was de Emulator X (in 2000) het laatste wat ze uitbrachten,
en het werd stil…

Jammer hoor, het waren degelijke bedrijven met een behoorlijke geschiedenis.:halleluja

Emu alleen al:
Vanaf de E-mu Modular System uit 1973
naar het laatste Proteus X uit 2006.
De hele sampler Emulatie circus…(WOW!)
Daarna werd het overgenomen door Creative Technology en een deel ging
naar Ensoniq en dat was het.

Overnamen, overnamen...overnamen….stil (?)


Maar als ik zo die clones zie van Arp’s en Moog’s en Rolands,
nou, ik zie nog wel een Emu of Ensoniq clonetje verschijnen van het type...8D
 
Correct me if wrong. Ik denk dat de 1616 geluidskaart het laatste was wat onder de naam E-MU is uitgebracht (2005??). Toen was het al half Creative. Heb verder nog een E-MU APS en de 1820m. Je kon met de 1616 en 1820 kaarten in je systeem ook de Emulator X2 software draaien. Het is me zelfs nog gelukt om via dat programm files via een ZIPdrive in een E-MU 5000 te laden.

Ensoniq vraag ik me ook nog weleens af. Wat hebben de engineers daar toffe dingen gecreëerd!! Het videootje hieronder is echt mooie historie ook. Ik ging ineens mijn ESQ1 die ik tijden terug had weggedaan weer missen. Uiteindelijk toch maar weer een SQ80 gekocht en super blij mee. :)

 
Laatst gewijzigd:
Op de manual van die E-MU APS kaart staat al dat E-MU en Ensoniq soortvan familie waren. En Creative doet weer 'n stukje support.

IMG_20220120_145051.jpg
 
Correct me if wrong. Ik denk dat de 1616 geluidskaart het laatste was wat onder de naam E-MU is uitgebracht.
Dat klopt. De Emulator X2 (het laatste instrument) en vlak daarna de soundcard 1616/1820m en samen met Creative en...silence=)
Misschien dat E-MU en Ensoniq wilden samen werken onderen een anderen naam?

Schijnen mooie strings te hebben.:okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Ik denk dat ze merkten dat ze met oa die Creative Soundblaster kaarten en de setjes met subwoofers een hele grote markt hadden wat commerciëel gezien wel zoden aan dijk zette.
Ook voor de gamers indertijd was dat een puik setje voor een redelijk bedrag, die gingen als warme broodjes.
Dus ik denk dat dit financiëel gezien wel aantrekkelijk was maar het is jammer dat ze niet een divisie speciaal met Ensonic hebben aangehouden.
 
Ensoniq had waarschijnlijk gewoon bakken met patenten en ervaren engineers. Die waren al vanaf de C64 bezig met digitaal geluid.
 
Ensoniq vraag ik me ook nog weleens af. Wat hebben de engineers daar toffe dingen gecreëerd!! Het videootje hieronder is echt mooie historie ook. Ik ging ineens mijn ESQ1 die ik tijden terug had weggedaan weer missen. Uiteindelijk toch maar weer een SQ80 gekocht en super blij mee. :)
Ja dat videootje geeft direct nostalgie hier. :okdan:
Ik heb een ESQ1, EPS en ASR10 gehad. Dat waren prima apparaten. Waarom heb ik die ook alweer weg gedaan? O ja, ruimte...
 
Ik heb een Emu Morpheus (module) gehad.
Van Rossem heeft er een eurorack Morpheus van gemaakt.
Met hun Z-plane filters.:okdan::halleluja
Bedankt voor de site.:okdan:
 
Dave Rossum is een bijzonder aardige en zeer kundige man. Ik hoop dat hij weer naar Europa komt deze lente. Hij kan zeer enthousiast over zijn creaties uitwijden. De support op de modules is ook uitmuntend. En ik heb horen fluisteren dat er weer nieuwe brouwsels aankomen :D
 
Die mannen zitten vast wel ergens mee in n ander merk. Ik zeg maar wat: novation of zo.
 
Voordat E-mu werd overgenomen door Creative Labs, heeft het Ensoniq overgenomen. De Halo kwam nog uit onder de naam Ensoniq, maar zag eruit als een E-mu PK-6. E-mu maakte het mogelijk om patches van de Ensoniq ASR-10 in hun samplers te laden. Meer heb ik van de fusie niet gemerkt.

Ik heb al mijn apparaten van Ensoniq nog, de SQ-80, de TS-10, de ASR-10R (na twee toetsenversies en een rek, die alle drie de geest hebben gegeven) en de KMX-16.

Dankzij de SQ-80 was ik in 1989 in staat mijn eerste album thuis op te nemen en zonder multitrack tape recorder. Dat kon al met de ESQ-1, maar die kon ik als student niet betalen toen die uitkwam. Toen in 1987 de SQ-80 werd gedemonstreerd op de beurs Musicom in Nieuwegein besloot ik de 5000 gulden daarvoor te sparen. Uiteindelijk heb ik hem in februari 1989 gekocht voor 3000 gulden bij Eiland Muziek in Arnhem. Zij beweerden de goedkoopste te zijn, dus toen ik hen wees op die prijs bij Kick Music in Haarlem, dat voor mij vanuit Groningen verder weg was, gingen ze schoorvoetend akkoord. Ze naaiden me als straf met een bekrast demo-exemplaar zonder handleiding, waar ik pas thuis achterkwam. Daardoor kon ik het instrument niet resetten omdat bij het opstarten de software overhoop lag. Toen de handleiding na een aantal telefoontjes kwam, kon ik er snel mee uit de voeten.
 
Dit is het laatste (news) was in 2008; Tracker Pre USB 2.0 Audio Interface.

Dit is, was...is?...was?...ahum... De site van Emu...:mega:

Houten koptelefoons...:okdan:
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top