Stel; je moet helemaal opnieuw beginnen, waar geef je dan je budget aan uit?

  • En de allerbelangrijkste: LES VOLGEN
Ja,raad aan 2 tot 3 jaar, zodat je de basis goed in handen hebt en de rest........, vind je gewoon op internet.
 
Ja,raad aan 2 tot 3 jaar, zodat je de basis goed in handen hebt en de rest........, vind je gewoon op internet.
Nou, zelfs al is het alleen internet ... zolang je een plek/docent vindt waar je gestructureerd door zowel theorie als praktijk heen wordt geleid. Ik heb het afgelopen jaar flink muziektheorie ingehaald omdat ik gitaar ben gaan spelen en baal ervan dat ik dat niet véél eerder heb gedaan.
 
Laatst gewijzigd:
Ik ben helemaal opnieuw begonnen met een compleet nieuwe setup...:engel::erm::okdan:
 
gitaarles.. muziekles..

chill toch, muziekmaken op een mooi plekje onder een boom. En dat zonder een powerbank....
 
juist, maar kan toch nog steeds?

klopt ja...

maar wat het denk ik is.. als kind is je scope nog niet zo breed wat je allemaal écht leuk vind. Dus je kan je focussen op 1 ding.. gitaar spelen.

Nu lijkt gitaar kunnen spelen me te gek..Maar dat kost tijd. Ik wil ook met synths aan de slag.. en dat kost tijd. En ik wil echt mixing skills hebben.. kost tijd....
 
Nu lijkt gitaar kunnen spelen me te gek..Maar dat kost tijd. Ik wil ook met synths aan de slag.. en dat kost tijd. En ik wil echt mixing skills hebben.. kost tijd....

Je kunt ook in aanmerking nemen de mate van de skills waarmee je tevreden bent. Kan me voorstellen dat je het op een behoorlijk niveau wil hebben met wat je wil doen met synths en het mixen. Maar voor een beetje gitaar spelen onder een boom... ach, zo lang je er zelf lol in hebt en verder niemand het hoeft te horen..?
 
Ik zou een hoop weer net zo doen als nu.
Alleen de hoeveelheid VST's die ik versleten heb zou ik overslaan.
Uiteindelijk kom je doorgaans toch weer bij de zelfde uit.
Ik zou nóg meer tijd in het leren kennen van mijn synth's steken, in plaats van hersenloos VST's hamsteren.
 
Ik heb in 2020 goed geïnvesteerd in mijn studio op het vlak van ergonomie en connectivity, na tijden van krap kutbureautje met slechte stoel en een geluidskaart met te weinig inputs, zodat ik altijd bleef schipperen. Nu goeie bureaus, kwaliteit stoel (die kan tilten voor luisteren of nadenken) en een geluidskaart met ADAT uitbreiding. Kom nog wel eens een input tekort maar dat al m'n synths ergonomisch binnen handbereik zijn, met leesbaar benoemde inputs in Ableton... alle fysieke kabels en voedingen een labeltje... dat had ik jaren eerder moeten doen. Ik ga nu vaak en met plezier in de studio zitten omdat het nu comfortabel is daar te zijn.

Verder, niet allerlei vst's najagen, investeer in goeie sounds en effecten en leer die goed kennen.
 
1. Afluistering
1a. Akoestische behandeling van de ruimte. Als je de ambitie hebt om je creaties aan anderen te laten horen dan is het belangrijk dat het elders ook een beetje goed klinkt, en dat gaat alleen als je goed kunt horen wat je aan het doen bent. Zelf basstraps en broadband absorbers maken is goed te doen en voor een paar honderd euro heb je je hele ruimte redelijk behandeld.

1c. Monitors. Ik heb door de jaren heen 3 verschillende sets gehad. Ik heb ze tweedehands goed door kunnen verkopen beide keren dat ik wilde upgraden dus heb er weinig geld op toegelegd, en ik zou ook adviseren om niet te duur te beginnen. Een setje redelijke monitors van €400 in een behandelde ruimte geeft een beter resultaat dan een set van €1000 in een onbehandelde ruimte.

1e. Koptelefoon. Kan zeker een toevoeging zijn. Zelf heb ik 'm niet zo vaak meer op, maar als je met meer mensen in huis woont kan het essentieel zijn. Een goede half-open koptelefoon is voor studio gebruik het beste. Ik heb jaren terug voor een leuk prijsje een Sennheiser HD580i gekocht en die bevalt heel goed, heb in de tussentijd wel een keer de kussentjes moeten vervangen omdat die na verloop van tijd vergaan. Enige nadeel is dat er geen profiel voor is in SonarWorks. Mocht je geen mogelijkheid hebben om je ruimte goed te behandelen, investeer dan in een goede koptelefoon met EQ software.


3b. Audio interface. Hiervan heb ik er door de jaren heen ook een aantal versleten. Sommige voor een redelijk bedrag kunnen doorverkopen, op anderen flink toegelegd. Ik heb nu een dikke RME interface en ben daar heel tevreden over, maar achteraf had de laatste upgrade niet per sé nodig geweest. Hiervoor had ik een Focusrite Scarlett waarmee ik ook goed uit de voeten kon. De RME is er alleen gekomen toen ik mijn hardware verzameling begon uit te breiden. Kies er wel 1 met een knop voor volume regeling, dat is echt super handig.

Ik ben niet helemaal akkoord wat acoustische behandeling van de ruimte betreft in die zin dat ik liever top-notch monitors heb in een onbehandelde ruimte dan goedkope zooi in een behandelde ruimte. Want in het laatste geval krijg je sowiesol een vertekend beeld van wat er zich afspeelt.

Je ADDA en je monitors zijn van primair belang en een investering dat je op lange termijn moet bekijken.
Kijk eens naar de (woonkamer) studio van Junkie XL. Nul komma nul acoustische behandeling maar wel monitors om u tegen te zegen. Dynaudio Air25. Omdat het pricincipe dat hij heiligt ook correct is. Zo stil mogelijk mixen en dan komt het goed.

Ik zie mensen budget monitors kopen en dan vaak veranderen om steeds in dezelfde kuil te vallen. Ik trap wellicht heilige huisjes in, maar er bestaan nu eenmaal geen 'goede' budget monitors. Dat is vooral wat fabrikanten je willen laten geloven. Ze verkopen vooral graag veel van die zooi !
Uiteraard heb ik alle begrip voor het feit dat je aan een budget gebonden bent (net zoals ik) maar 1 ding is zeker. Ik kocht mijn monitors à 1.750€/stuk 30 jaar geleden en ze worden nog steeds gemaakt. En nog steeds doen die hun werk en hoor ik niets waar ik van zeg: Shit, nu moet ik iets anders... Buiten ATC SCM28A zou ik zelf niets anders meer kopen maar dan zit je werkelijk aan het einde van kwaliteitketen. (bekijk die investering eens op 30 jaar...) Een goede monitor is een investering voor het leven, en ik zou niet verlegen zijn om daar zelfs een lening bij de bank voor te vragen.
En dit is niet anders voor ADDA's.
 
Dat is een discussie waar altijd 2 kampen in zullen blijven. Het hangt ook van je ruimte af. Maar mijn aanname is dat als je geen groot budget hebt voor monitors, je waarschijnlijk je hobby moet uitvoeren in een kamer met bescheiden afmetingen. Heb je gezien hoeveel ruimte die JunkyXL tot zijn beschikking heeft? Dan is de laagste Room Mode inderdaad minder een issue, en Early Reflections ook. Ik gok dat 95% van de thuisproducers op een (zolder)kamertje van 10 vierkante meter of minder zit. Dan is behandeling gewoon belangrijk. Ik zou geen enkele beginner adviseren om €4000 stuk te slaan op afluistering. Wél €300 op steenwol en hout.

Wat volume van mixen betreft is er een curve waarin je oren de meest vlakke respons geven, ik meen op 85dB ofzo. Je kunt altijd wel zacht willen mixen maar als je daarmee een vertekend beeld krijgt...

Ik blijf dus toch bij mijn statement; eerst behandeling, daarna pas dure monitors.
 
De Mac komt binnen 4 weken binnen dus kan ik rustig nu mijn
Windows studio naar een Mac studio veranderen...
Zoals verloop pluggen kopen, harde schijven (SSD chips) formatteren,
Onderzoeken wat alleen bij Mac kan maar of het ook universeel kan,
zoals muizen, toetsenborden etc...
USB 2, 3, 4 , A ,B en C, Thunderbolt 3, Thunderbolt 4, Lightning, etc...
en die hele kabel batch...
niet verwarren en door mekaar halen enzo...:?:D
Dat soort “gemakkelijke” aanschaffen…

Voor de rest is het installeren enkelvoud Mac kiezen in plaats van Windows.

Ook heb ik nieuwe VST’s gekocht. Die komen een dezer dagen binnen.
Spectrasonics Omnisphere 2.
Spectrasonics Stylus RMX Xpanded.
en later uitbreiden met Keyscape en Sonic Extension.

Toekomstige andere Vst's uitbreidingen zijn
HALion sonic 3 en Groove Agent 5 van Steinberg.
Verder, Voán álles woát!:walker:
en of het financieel haalbaar is.

Moet ik nog ergens rekening mee houden
met de overgang van Windows naar Mac?

Wat ik nou nog aan hardware wil is een Korg Mod.
De Waldorf Iridium was/ooit, financieel niet haalbaar met een nieuwe Mac erbij.
 
Maar mijn aanname is dat als je geen groot budget hebt voor monitors
...je dan beter kan sparen of naar de bank gaan en iets defitig kopen. Punt andere lijn.
Goedkope monitors zijn bedrog. In het leven geroepen door fabrikanten die graag veel rotzooi verkopen aan goedegelovige zielen.
Tenzij je wil geloven dat je tonijn kan vangen met een roeibootje op de Noordzee.
:doei:

(voor mij mogen budget monitors tijdelijk - als je tegelijk uitkijkt naar echt goeie dingen)
 
Geleerd van vroeger:
* Koop goede monitors/hoofdtelefoon waarmee je goudeerlijk kunt mixen
* Goede pc nodig met veel MB, grote Harddisk/SSD en flink wat USB aansluitingen voor je hardware + aangenaam beeldscherm
* Ergonomische stoel
* Midi-USB keyboard of Synth met erg goede toetsen, knoppen en schuiven en aftertouch (gebruik ikzelf erg vaak)
* Een paar goede VST en/of hardware synths/samplers. Teveel is verwarrend en hindert de workflow
* Zorg voor backup-media (ben aardig wat muziek kwijtgeraakt door daar niet aan te denken)
* Je kunt met heel weinig spullen muziek maken
* Durf te experimenteren, blijf relaxed en zet jezelf niet onder tijddruk want dan gaat het ten koste van je creativiteit en produceer je meer van hetzelfde.
* Om lekker te jammen of ideeën te ontwikkelen heb ik een aparte hardware opstelling gemaakt rondom mijn MPC
 
Interessant topic. Wat ik het lastige vind is dat toen ik begon - gok zoals bij de meesten hier - er veel minder informatie voorhanden was, bijvoorbeeld geen YouTube tutorials o.i.d.

Wat ik wel anders zou doen:
- midi en usbmidi via de pc is me nooit gelukt. Echt altijd gezeik mee gehad. Geen midicontrollers kopen dus. VSTi idem.
- synths met veel tweakmogelijkheden zijn ongetwijfeld heel gaaf, maar uiteindelijk sleutel ik toch maar heel rudimentair aan patches dus ik had het prima bij m'n Microkorg (en later ook xlplus) kunnen houden. Goeie VA met degelijke presets is prima voor wat ik doe.
- sneller de overstap van pc naar mpc maken. Dingen waar ik met software jaren mee aant kutten was om uit te vogelen (zie ook punt 1) lukte daarmee wonderbaarlijk snel.
- waag je niet aan een dure daw waarvan je merendeel vd functies in je leven niet gaat gebruiken. Koop gelijk Reaper voor een paar tientjes en tis prima.
- vroeger had je een tijdschrift genaamd Scratch. Richtte zich specifiek op hiphop producen. Haal die allemaal destijds. SOS is altijd keiinteressant, maar vaak wel beetje overkill / too much.
- koop niet teveel dingen op de groei (ik had in 2003 een geluidskaart met 8 i/o. Echt alleen maar input 1 en 2 en output 1 en 2 gebruikt. Zonde van 't geld geweest.
- doe iets van een mixing cursus. Ben er altijd huiverig voor geweest en gelukkig heb ik een vriend die weet wat hij doet op dat gebied, maar zelf kunnen zou toch fijn zijn geweest.


Als ik nu realistisch gezien een nieuwe setup zou willen halen, echt from scratch, dan zou ik halen:
- moderne MPC (ik heb de One momenteel en ben daar erg tevreden mee)
- microkorg of microkorg xlplus
- mixertje
- setje focal alpha 50s
- pc met degelijke en betaalbare interface (heb nu een m-audio eight ofzoiets, maar focusrite scarlettserie is probably voldoende
- draaitafel met directdrive en lineout. Anders evt djmixertje erbij om elpees die ik sample voor te versterken.

Ik heb iets meer staan dan bovenstaande lijstje, maar dat heb k realistisch gezien eigenlijk niet nodig. T gaat niet weg, maar zonder gaat ook prima zegmaar.
 
Goedkope monitors zijn bedrog. In het leven geroepen door fabrikanten die graag veel rotzooi verkopen aan goedegelovige zielen.

Da's net zoiets als dat je alleen maar goede muziek kan maken op een Gibson of Fender van 2000 euro of meer, belangrijker is je talent uiteindelijk.
Alle waar naar z'n geld maar de materialen en techniek zijn tegenwoordig zo goedkoop ivm vroeger dat het echt geen kapitaal hoeft te kosten om al behoorlijk bezig te zijn.
Wat heb je uiteindelijk nodig als je zoals mijzelf en andere forum leden in een kleine ruimte zit en vooral hobbymuzikant bent?

Mijn ruimte is 3x2,5 en daar heb je in ieder geval geen monitoren van duizenden euro's voor nodig, dat zou overkill zijn.
Mijn eigen ervaring is dat je vanaf een 3 a 400 euro al een hele leuke mix kan maken, goede headphone erbij en je bent voor iets van 5 a 600 euro klaar en ik heb een klein beetje geinvesteerd aan akoestisch materiaal.

Het is anders als je voor een platenmaatschappij werkt en een pro studio hebt, dan is het logisch dat je meer uitgeeft omdat je er ook geld mee wil verdienen en dan heb je top spul nodig.
Maar nog belangrijker is een goed gehoor voor arrangement en nuances en dat koop je niet, dat heb je of niet uiteindelijk.
 
Da's net zoiets als dat je alleen maar goede muziek kan maken op een Gibson of Fender van 2000 euro of meer, belangrijker is je talent uiteindelijk.
Eens! Ik hoorde ooit een nummer van iemand die alleen maar YouTube-samples van thuismuzikanten had gebruikt. Dat klonk te gek! 🔥🔥🔥 Een geweldig geproduceerd shitnummer, is nog steeds een shitnummer.
 
Een heel goeie(dure)hardware synth met toetsen en eventueel een tweede, een desktop model en voor de rest een goeie PC met software, die kun je te pas en te onpas veranderen zonder dure kosten.Enfin dit heb ik al veranderd.
In mijn geval Jupiter X,De modal argon 8,verwachte osmose(al 3jaar)baloran the pool(moet nog uitkomen).
Mac mini met large scherm.Maar het belangrijkste wapen?Inzet en je talent!
Maar niets blijft onveranderd.
 
Back
Top