PA speakers voor Carnaval vereniging

Vic

Soldeerprofeet
Lid sinds
30 januari 2008
Berichten
3.700
Locatie
Belgische Kust
Hoi

Mijn vrouw haar carnaval vereniging wil zelf een een set PA speakers aanschaffen voor 2x per jaar te gebruiken.

Liefst actieve speakers, 6stuks + 1 of 2 actieve subs.

Had al eens gekeken naar Devine onyx 15A 15

Iemand wat goede raad voor el cheapo PA setje
 
Maar serieus, ik zou in dit geval de geluidskwaliteit wat minder belangrijk vinden. Denk dat er niet veel verschil zal zijn in het goedkope segment, maar je zou kunnen kijken naar de robuustheid van het spul en ook dat het gemakkelijk is te verslepen.
 
Enige component kwaliteit kan een voordeel zijn voor de levensduur en helemaal als 't voor langere tijd op max vermogen wordt gezet. Sommige componenten (met spreekspoel) kunnen hun warmte minder goed kwijt en branden door.
Het gewicht zegt trouwens ook niet alles meer. In cheap subs wordt met n beetje geluk MDF gebruikt, anders spaanplaat.. en dan is het waarschijnlijk bekleed. Multiplex (berken) is minder buigzaam, sterker bij minder dikte en lichter.

Opzich zien die Devine speakers er goed uit. Maar ik maak me dan zorgen als je ze bv 4 uur op vol vermogen gebruikt en hoe de drivers zich gedragen. Ik heb het 'n keer meegemaakt met EV luidsprekers (RX212). Na een festivalletje opgeborgen. 6 maanden later uit de opslag en de 3 inch hoog drivers deden het enkele minuten en waren toen ineens dood.
Van het merk Alto lees je dit soort dingen ook heel veel. Ik heb ook 4 van deze actieve luidsprekers gekocht. Prima voor monitoring of als je even vlug wat speakers op meerdere plaatsten wilt opstellen als er ook wat buiten te horen moet zijn. Ze gaan echt mokerhard als het moet maar ik zou ze niet durven inzetten voor een event waar er 'n avond lang platgecompreste Polkastamp op wordt losgelaten en ze ook nogeens in de limiiter geduwd worden.. Er zit totaal geen dynamiek in die muziek, één grote lange peak. :D
 
Laatst gewijzigd:
Opzich zien die Devine speakers er goed uit. Maar ik maak me dan zorgen als je ze bv 4 uur op vol vermogen gebruikt en hoe de drivers zich gedragen. Ik heb het 'n keer meegemaakt met EV luidsprekers (RX212). Na een festivalletje opgeborgen. 6 maanden later uit de opslag en de 3 inch hoog drivers deden het enkele minuten en waren toen ineens dood.
Van het merk Alto lees je dit soort dingen ook heel veel.

Hmm, dat valt me tegen, ook al is het in het goedkopere segment. Misschien voor topic-starter een idee om een trapje hoger te kijken, als daar budget voor is.
 
Hmm, dat valt me tegen, ook al is het in het goedkopere segment. Misschien voor topic-starter een idee om een trapje hoger te kijken, als daar budget voor is.
Lees net even de specs van de Devine's.. Misschien hebben ze bij Devine de vermogens wat veiliger afgesteld met 350watt RMS als vermogen van de versterker?
De Alto's die ik heb hebben 'n vermogen van 1000watt RMS. In theorie is een versterker die meer vermogen geeft ook veiliger voor een luidspreker. 'n Luidspreker met 1000 watt RMS vermogen kun je door 'n 100 watt versterker buiten zijn bereik te laten werken (continue in de clip) heel gemakkelijk laten doorbranden. Een luidspreker met 100 watt RMS vermogen zou pieken van 400 watt aan moeten kunnen. Alleen zijn de tegenwoordige, radio optimised producties niet te vergelijken met een optreden van een band, daar waar nog dynamiek wordt toegepast, er opbouw en afbouw zit in een song.

Zelf goeie ervaringen met RCF. Al 12 jaar in bezit en nog nooit één woofer of hoogdriver kapot gedraaid. Zijn wel actieve speakers waar componenten en versterkers op elkaar zijn afgestemd.
 
Misschien is het ook voor topic-starter een idee om eerst 'ns te kijken op de tweedehandsmarkt. Kans dat je iets leuks kunt krijgen dat kwalitatief net wat beter is voor hetzelfde geld.
 
-We willen niet meer huren omdat je na 3 jaar evenveel hebt uitgegeven aan huur.
-Het is heel fijn bij de bouw van de praalwagens dat je de speakers een paar weken ter beschikking hebt. Nu moet alles erin en weer uitgebouwd worden op 1 dag (dag van de optocht zelf)
-Het is ons al enkele keren overkomen dat de verhuur jongens niet kwamen opdagen of veel te laat kwamen aanschijten. 50 teleurgestelde gezichtjes omdat er geen muziek op de kar is tijdens de carnaval stoet wil ik niet meer meemaken.

-Intussen hebben we 2x Dap K-115 15" speakers met versterker. Versterker en 1 speaker waren defect. reeds hersteld en dit setje gaat ons 15euro kosten.
-Bij Bax met 10% korting 2x Devin onyx 18" active subs gekocht met 2x active onyx 15" tops. Ben gaan luisteren bij Bax in Goes en dat klinkt best wel goed voor €1040 die we eraan kwijt zijn, beter dan nodig voor een carnaval stoet.
-We hebben nog een stel Behringer B615D 15" speakers in het vizier, veel kans dat we die ook kunnen overnemen van een andere vereniging voor weinig.

Er zal ieder jaar wel een uurtje herstelwerk in zitten maar voor de hobby en de fun mag dat wel :mega:

Iemand ervaring met die spullen?
 
Back
Top