Hoe sidechain je?

Bono

S.P.Q.R.
Lid sinds
19 september 2011
Berichten
1.867
Locatie
Kampen
Hoe sidechain je?

Gebruik je een compressor met een sidechain naar kick/snare/clap

of

een aparte sidechain/duck plugin zoals LFO Tool, Shaperbox etc.
 
Gebruik de tool van Shaperbox. Hiermee kan ik duidelijker m'n doel behalen voor het wegdrukken van signalen die de kick in de weg staan.

Wanneer ik de reverb wegdruk op een lead geluid, gebruik ik een compressor die word getriggered door de lead.
 
Ik gebruik vooral Shaperbox, maar voor het meer precisie werk, zoals delays weg drukken bij voices of sounds waarbij ik puur alleen wat frequenties wil weg drukken gebruik ik trackspacer, ook gebruik ik soms een compressor met wat karakter om een nog wat mooier pompend geluidje te krijgen zoals de SSL 4000G compressor plugin, ook gebruik ik Fabfilter eq3 of melda Mautodynamic EQ als dynamische EQ, waarbij ik ook een deel van het spectrum sidechain, laatsgenoemde heeft zelfs een functie waarbij je je de frequenties kan scheiden van 2 kanalen, waardoor je dus precies de juiste frequenties weg drukt, echter kan dit dan ook wel weer met Trackspacer en nog veel makkelijker. Bitwig heeft een interne sidechain mod, daarmee kan je dan elk knopje sidechainen die je maar wilt, dat gebruik ik dan weer voor andere creatieve doeleinden. Ik vind het vooral leuk om veel verschillende tools te gebruiken, ook al doen veel gewoon hetzelfde :D
 
Hier ook trackspacer voor ruimte maken, Vengeance multiband sidechain voor EDM SC effect pump
 
Ik sidechain vaak creatief met een ander signaal. Bv hihat loop.
Normaal sidechain ik vaak de bas wat weg op het moment dat de kick komt.
Maar kan ook andere instrumenten zijn. zo maak ik ruimte maar ook groove.
Compressie bijna altijd parallel om transients te bewaren.
En bijna altijd met een highpass filter op de sidechain.

De SSL4000E van brainworks heeft een goede compressor. Soms Glue of compressor uit ableton en verder 2 hardware compressors

Trackspacer lijkt me interessant maar wel weer zo een latency plugin. Dus echt alleen voor mixen geschikt? of heeft die geen latency // lookahead ?
 
Toen ik net überhaupt van het nut en bestaan van sidechaining enig besef had, was dat mbv een compressor. Daarna leerde ik een “betere“ manier, nl tools als LFO tool (en in die range, mijn favoriet: Gatekeeper). Maar het laatste jaar ben ik eigenlijk weer helemaal terug bij het gebruik van een compressor. Een plug-in als LFO-tool, Gatekeeper of ellke andere duck tool kan heel nuttig zijn, met name in voorspelbare situaties als een techo 4-4 kick, maar het zuigt ook wel elke life uit je track, dus als je wat meer Groove wilt, of überhaupt met andersoortige kick patterns werkt, dan vind ik (op dit moment) het toch beter om een compressor te gebruiken, veel levendiger in te stellen met attack en release…
 
De SSL4000E van brainworks heeft een goede compressor. Soms Glue of compressor uit ableton en verder 2 hardware compressors

Trackspacer lijkt me interessant maar wel weer zo een latency plugin. Dus echt alleen voor mixen geschikt? of heeft die geen latency // lookahead ?
De SSL4000G gebruik ik van Brainworx, ik twijfel nog steeds om ook de E versie te kopen maar er zit ook een knopje op waardoor je een hoop functies van de E krijgt, andersom geloof ik ook.
Ik zou Trackspacer niet gebruiken op bijvoorbeeld een punchy bassline of iets dergelijks, ik vind hem vooral geschikt om echt ruimte te maken in de mix, dat doet ie best goed en vooral makkelijk. Ik merk niks van Latency maar dat is denk ik niet zo goed hoorbaar op de doeleinden waar ik het voor gebruik.
 
denk niet dat je veel verschil merkt tussen de E en G. ik bedoel het is maar een software emulatie.

ik ga trackspacer eens proberen.

meerdere compressors met sidechain filter is soms ook effectief.
Als ik het goed begrijp werkt trackspacer zo.
 
Ik gebruik Shaperbox Volumeshaper (kan ook multiband) en/of Fabfilter Pro C2, vaak ook in serie. De compressor duckt het signaal dan net even harder als de kick er is en als de kick er niet is zorgt shaperbox ervoor dat er toch wat cadans in het signaal blijft.

Ook Pro Q3 wel eens als ik een specifieke frequentie wil ducken.
 
Ik gebruik Shaperbox Volumeshaper (kan ook multiband) en/of Fabfilter Pro C2, vaak ook in serie. De compressor duckt het signaal dan net even harder als de kick er is en als de kick er niet is zorgt shaperbox ervoor dat er toch wat cadans in het signaal blijft.

Ook Pro Q3 wel eens als ik een specifieke frequentie wil ducken.
Dit is ook een idee inderdaad. Ik doe het nu met automation van de Shaperbox mix knop.
 
Interessante dingen lees ik hier. Ik gebruik vooralsnog een Kopie van mijn kick track voor sidechaining met de standaard ableton compressor, op Tracks waarvan ik denk dat ze de kick in de weg zitten. Een track waar ik nu mee bezig ben heb ik via automation, een 808 kick korter gemaakt. misschien eens in zo’n lfo tool duiken :)
 
Vergeet ook niet te spelen met de dry/wet-knop.

Sidechain-signaal alles weg laten drukken, zodat je die gain (loei)hard kunt boosten - en dan op 50% dry-wet.. bypass, vergelijken, en dan 25 of juist 75%, enz.. dan kan je de audio dik maken, maar ook laten ademen - ergens daarin een sweet-spot zoeken..
 
Ik gebruik een aparte midi track met een heel kort hard tikje met het track volume helemaal naar beneden. De midi komt van de midi van de kick of de snare die op een andere track staat. De compressor luistert naar het tikje (sidechain trigger). Werkt heel strak en simpel. Sidechain trigger zit standaard in m'n template. In Ableton.
 
Ben bezig met wat chillwave achtige muziek en daar is sidechain zo'n beetje bepalend voor de sound. Hoewel ik uiteindelijk vaak op iets anders uitkom dan de typische chillwave sound. Maar dat opzwepende effect is wel lekker. Zet de Fabfilter C-2 op de bass en soms ook op andere partijen en vanuit het aparte kick kanaal wordt alles aangestuurd. Wel handig om daarbij de side-chain sends van de kick op pre-fader te zetten, zodat je de kick in bijv. een break weg kunt laten vallen terwijl het side chain effect doorgaat.
 
Sideshining of compressen / limitten het komt op het zelfde neer.
De laatste tijd geef ik de voorkeur aan het laatste.
In mijn amateuristische filmpjes gaat het over sideshining een mooi woord.
Maar ik ontdekte laatst een nagenoeg ruisvrije / bromvrije veel belovende combinatie.
Compressie met spullen uit de winkel.
Kom er graag op terug hoe dat, dat gaat. > buizencompressie.
Dat is belangrijk omdat het over een GROOT decibel regel bereik gaat. !
De spullen in de filmpjes getoond zijn nog uit het Formant tijdperk van de tachtiger jaren.
met echte ADSR `s


 
Back
Top