Eurorack FX als alternatief voor stompbox/desktop -- waar op letten?

thumper

Stampgast
Lid sinds
8 december 2002
Berichten
317
Locatie
Zoetermeer
Ik was laatst op zoek naar wat (multi)fx modules, en tot mijn stomme verbazing zijn deze tegenwoordig nauwelijks meer verkrijgbaar in 19" rackformaat... kon je vroeger alles netjes compact wegwerken in een rack, tegenwoordig heb je een extra tafelblad nodig om alle stomboxes en tabletop modules neer te zetten, compleet met volledig zichtbare kabelspaghetti :stupid

Nu zijn er ook heel veel FX modules verkrijgbaar in Eurorackformaat. Hierbij hou je dan weliswaar de kabelbende, maar alles zit dan wel compacter ingebouwd in een rack, en voor mij is dat voldoende compromis.
NB: Ik ben een volledige Eurorack n00b, dus áls ik deze route neem zal ik ook moeten investeren in een rack en voeding

Het belangrijkste is dat ik deze eurorack fx ook gewoon op de "gebruikelijke" manier kan inpluggen op m'n mengtafel via de inserts / aux send jacks.

Mijn vraag is, kan dit?

Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden en die eventueel verschillen van "gewone" 19" / stompbox / tabletop effecten (ingangs/uitgangsvolumes, impedanties, etc) of werkt dit in principe hetzelfde (afgezien van de kleinere jackpluggen)?
 
ik volg even , omdat ikzelf het zelfde probleem ervaar EN omdat er mega leuke fx modules zijn in euro(c)rack. Ik denk dat je zeker een module moet voorzien die line niveau uitstuurt ... zijn er hier trouwens producers die enkel eurorack hebben als FX unit , indien ja zou ik graag weten welke modules je nodig hebt (zonder de FX modules)
 
Modulargrid.net is sowieso je vriend om modules te zoeken en om te zien of het allemaal in jouw rack past.

Met de tiptop audio happy ending kit heb je een mooi 19” rack met gelijk voeding. Hoef je je daar geen zorgen meer om te maken.

Verder is het waarschijnlijk handig om een input en output module te hebben om van lijn naar euro rack te gaan en andersom. Eurorack signaal is ‘heet’ zoals ik het her en der teruglees. Zelf doe ik dat overigens niet, ik zet gewoon de gain op mijn mixer/geluidskaart omlaag. Maar ik gebruik eurorack niet als fx.

Persoonlijk zou ik zo’n happy ending kit kopen en de eerste ff module die je wilt. Ff kijken of het qua audio lukt en anders modules bij kopen. Maargoed. Misschien zijn er mensen die echt eurorack als fx gebruiken en met beter gericht advies kunnen komen :)
 
Ik zou gewoon voor een tweedehands 19" multiFX doos gaan. Met euro heb je inderdaad het i/o gedoe met eerst signaal oppompen en daarna verzwakken, met een module of op de tafel zelf, wat een beetje lastig kan zijn als je ze op een insert gebruikt. Er zijn zat i/o's in euro. Ik gebruik op de modular zelf die van 4ms Listen IO , juist om mijn stompboxes te kunnen gebruiken in combinatie met mijn modular. Kan allebei de kanten op.
 
Ik heb een Fireworx V2 te koop, bomvol fx en las netjes in een rack :)
 
Hmmm… conversie van line > euro > line zit ik eigenlijk niet op te wachten, dat klinkt alsof er signaalverlies / artifacts kunnen optreden (en zal dus ook voor iedere fx apart gedaan moeten worden)
Klinkt dus niet als een heel gangbare methode…
 
Het idee om eurorack effects te gebruiken, had ikzelf ook enkele jaren geleden. Achteraf bleek het toch een erg prijzige oplossing te zijn, voor iets dat met veel minder geld bereikt kon worden middels een setup met enkele gitaarpedalen. Uiteindelijk maar een paar Boss effects gekocht, die achteraf netjes op een bureau zijn geplaatst. De kabelmeuk daarna nog zorgvuldig weggewerkt en vastgeplakt met ducttape, zodat het geen spaghetti kan worden in de toekomst.
 
behringer-pedals.jpg

Ik zit hierop nog steeds te wachten als het een leuke Behringer prijs heeft.
Liefst natuurlijk met wat meer controll mogelijkheden
 
Het is nog concept , ze hebben eerst een rondvraag gedaan of er wel eens interesse in is.
En willen ze deze gaan uitbrengen , duurt het op de behringer manier nog wel een jaartje of wat.
Overigens is hier op sf er al een draadje over.
 
Naar wat voor effecten ben je op zoek? In eurorack wordt het al snel vrij experimenteel. Voor meer gangbare reverb, delay, EQ, compressir en dergelijke zou je ook 500 series kunnen overwegen. Als dat in je budget past.
 
koop gewoon een oude reack processor. Dp/4, Lexicon, Eventide, Yamaha, TC electronic, , Sony.
Heb zelf een DP/4 en een Yamaha SPX 90II. En een hele zooi stomp boxen.
De SPX90 MKII is mono in stereo out en echt een geweldige machine.

Maar goed naar smaak kopen.
 
Grappig, je hebt precies de omgekeerde behoefte als ik @thumper. Ik ben al een tijdje met euro bezig en ik merkte dat FX in euroformaat 3 x zo duur zijn als in pedaal, rack of tabletop formaat. Dus ik was juist op zoek naar een manier om al mijn (pedaal, rack of tafel) effecten te kunnen gebruiken binnen mijn eurorack. Maar goed ieder zijn ding, en als je geld genoeg hebt en tafelruimte te weinig is er veel moois te koop in eurorack. Paar overwegingen / suggesties:
1. Zoals gezegd is voor elke FX module een levelchanger (van euro naar linelevel vv) nodig. Line voltage is ongeveer 5 tot 8 keer zwakker (peaktopeak) dan euro. Goedkoopste versterker is de Ladik A520 (4 preamps) (zie A-520 4ch line preamp (4HP) – ladik.eu). Goedkoopste verzwakker is gewoon een headphone kabeltje met zo'n ingebouwde volumeregelaar. Als je robuuste ingangen op je mixer hebt (die niet snel oversturen) lukt het ook wel zonder verzwakker.
2. Er is zoveel leuks tweedehands te koop aan 19 inch effecten! En het kost (nog) meestal niet veel. Er is veel leuk aanbod. Alesis, Behringer, Lexicon, Digitech, TC. En de oude Zooms (1201, 1204, voor paar tientjes te koop) zijn ook erg leuk.
3. Wat ik - behalve de prijs - een nadeel vind van die eurorack FX is de gebrekkige zeg maar spartaanse userinterface. Er zit bijna nooit een fatsoenlijk display op. Ik heb een paar FX waarbij je dus allerlei idiote dingen moet zien te onthouden. Zoals bij de Pico DSP: groene LED = reverb, rode LED = flanger, paarse = enzovoort. Of LEDjes die een binair getal voorstellen, zoals bij de FXAid. Geloof me, op een gegeven moment wordt je echt gek van de cheatsheets die je op de muur hebt geplakt. Ik zou je aanraden te kiezen voor een module met een display of een soort one-knob-per-function.
4. In verband met ruimtegebrek: Heb je overwogen je pedalen of tabletop FX in je 19inch rack in te bouwen? Zie fotos.

Succes!
 

Attachments

  • 113.jpg
    113.jpg
    194,8 KB · Bekeken: 152
  • South_Park_Drawer_Effects.jpg
    South_Park_Drawer_Effects.jpg
    291 KB · Bekeken: 148
Back
Top