Yeah! ben aan de slag met m'n nieuwe Model:Samples!

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Yes.. ik hoor nu ook bij de P-Lock club! Ben lekker aan de slag met deze nieuwe drumcomputer. Tegenwoordig vind ik al die Grooveboxen tegenvallen qua features (enkel de mc-707 is interessant.. maar helaas buiten m’n budget) en ook deze Model Samples is erg beperkt. Wist ik van tevoren dus geeft niks.

 Nu heb ik al veel video-reviews van dit ding gezien en veel reviewers prijzen dat ding.. vinden samen dezelfde dingen leuk.

Mijn eerste indruk is toch wat realistischer:
- Goed gebouwd, degelijk qua gewicht
- Dikke plastic casing
- Stevige draaipots.. draaien met lekkere weerstand
- Pads zijn erg stiff - waardeloos qua velocity - je moet er echt hard op rammen - ik zet hem maar op fixed. Dat had echt veel beter gekund..
- (step) knoppen voelen wat wiebelig bij indrukken.. zijn van rubber - voelt wat cheap.
- Groot stickervel er bij - is misschien leuk voor kleuters, ik vind het wat armoedig staan
- Lcd scherm heeft lage resolutie is minder blauw als dat ik in videos zie - oogt wat flauw
- Je hebt wel mute, maar geen solo (!)
- Patterns wisselen gaat zonder een uniforme BPM… onhandig, ik wil dat het tempo gelijk blijft als ik wissel
- Je kan niet zien hoeveel ruimte er nog vrij is van de 1gb opslag
- samples loopen gaat vanaf start punt.. en dat klinkt niet mooi.. geen seamless loops dus.
- Transfer.app om je samples over te pompen gaat traag!
- Die verschillende track lengtes zijn erg cool.. Ik zie demo patterns die 1 bar lang zijn, maar voor het gehoor 4 bars lang zijn..
- de display laat 9 characters zien van je sample namen.. en scrollt niet. Dus even je collectie samples op dat ding zetten kan onhandig zijn en je moet dus alles gaan renamen: want sample 'DementedSymphonySNR.wav' en 'DementedSymphonyKICK.wav' zie je beide staan als: 'Demented'..
- Qua effecten heb je enkel delay en reverb. Verder niks. Helemaal niks.. Geen compressor, eq, limiter, sidechaining etc. Het is echt een simpele drumcomputer
- Verpakking, usb snoer, midi kabels zijn van goede kwaliteit, oogt premium..
 
Laatst gewijzigd:
Ben benieuwd naar je ervaringen, als je 'm een tijdje hebt gebruikt. Dan weet je wellicht work-arounds enzo om de nadelen wat te ondervangen.
 
Die Digitakt ken ik van videos.. Kost meer dan het dubbele.. Maar ff snel uit mn hoofd wat je meer krijgt:
- Sample record. Vond ik niet belangrijk.. ik sample toch nooit..
- Resampling - das wel erg handig - je kan je samples zo shapen..
- 8 polyfone midi tracks extra - handig!
- waveform display
- 8 outputs via USB.. das erg handig!

De sequencer moet je natuurlijk wel liggen.. Het is veel inprogrammeren: je trigs plaatsen..
Die Digitakt heeft dezelfde nadelen als deze Model Samples vergeleken met een normale sampler:
- mono samples only
- maar 8 voices
- monofone sample tracks (jammer.... geen chords)
- geen multisamples
- geen timestretching (eigenlijk vind ik dit een must voor een sampler)
- geen synced loops
 
Ben benieuwd naar je ervaringen, als je 'm een tijdje hebt gebruikt. Dan weet je wellicht work-arounds enzo om de nadelen wat te ondervangen.


ah ik verwacht er niet veel van.. Simpel interessante drum sequences maken op de bank was m'n doel.. Beetje dynamiek inprogrammeren dmv die triggs..
 
Ik ben ook wel wat verwend qua 'groovebox' features met de Caustic app. Qua workflow is die echt ongeevenaard.. Timestretching, een zooi effecten, sidechain, 14 tracks. Die developer hoort echt de Nobelprijs te krijgen!

IMG_20220114_122145.jpg
 
Laatst gewijzigd:
Yes, ik heb 'm ook sinds een maand of 3/4 en wilde na de Monomachine lang geleden te hebben gehad wel graag weer de P-locks van Elektron.
Ik kan me goed vinden in de punten die je aangeeft.

Wat ik vooral erg tof vind is de snelheid waarmee je een 16steps sequence helemaal kan aankleden met toffe variaties d.m.v. verschillende chance parameters.
Ook de knop per functie maakt het een leuke groovebak met vrienden die je snel uitgelegd hebt hoe het werkt!

Knal binnenkort wel ff wat opnames hier in de thread!
 
Die Digitakt ken ik van videos.. Kost meer dan het dubbele.. Maar ff snel uit mn hoofd wat je meer krijgt:
- Sample record. Vond ik niet belangrijk.. ik sample toch nooit..
- Resampling - das wel erg handig - je kan je samples zo shapen..
- 8 polyfone midi tracks extra - handig!
- waveform display
- 8 outputs via USB.. das erg handig!

Na veel video's en Elektronauts gaf bovenstaand nog een keer te hebben gezien de doorslag om net een Digitakt bij Tonecontrol op te halen. :okdan:
 
Na veel video's en Elektronauts gaf bovenstaand nog een keer te hebben gezien de doorslag om net een Digitakt bij Tonecontrol op te halen. :okdan:


Cool, leuk dat je wat aan mijn review hebt gehad. Die Digitakt is een echt een stapje omhoog denk ik. Niet alleen qua mogelijkheden maar ook qua build quality. Die toetsen maken zo'n lekker solide click geluid...

Die Model:Samples is veel simpeler maar daardoor ook directer - 1 functie per knop. Er valt gewoon minder in stellen en dat was voor mij een reden om hem te kiezen.
 
Knal binnenkort wel ff wat opnames hier in de thread!

okay, hij bevalt dus nog steeds? Ik ben wel benieuwd wat jij er mee kan..
Ik zal ook wat dingen gaan posten als ik hem wat meer door heb
 
....
Die Model:Samples is veel simpeler maar daardoor ook directer - 1 functie per knop. Er valt gewoon minder in stellen en dat was voor mij een reden om hem te kiezen.

Ja, was voor mij ook de grootste reden om eventueel de M:S te kiezen. De 8 MIDI-tracks zorgden ervoor dat ik toch voor de DT heb gekozen.
 
....


Ja, was voor mij ook de grootste reden om eventueel de M:S te kiezen. De 8 MIDI-tracks zorgden ervoor dat ik toch voor de DT heb gekozen.

ja die 8 tracks zijn lekker.. Je kan dan tenminste andere spullen aansturen die geen eigen sequencer hoeven hebben..
 
okay, hij bevalt dus nog steeds? Ik ben wel benieuwd wat jij er mee kan..
Ik zal ook wat dingen gaan posten als ik hem wat meer door heb
Ja bevalt zeker.
Voor mij ook een bank beats tweaker! En ik neem m dus vaak mee naar een maat van me om daar wat te ouwehoeren  en te jammen.

Kan er nog niet super veel mee hoor. Maar erg leuk om snel wat te maken waar toch wat variatie in zit
 
Ik heb de M:S
Ook overwogen. Maar kwam erachter dat in de P. Lock de Panning en Sample change mist tov de D:T. Maar leuk speelgoed. Ik heb de Cycles gekocht vorig jaar en daarmee kan je wel presets wisselen op een track.. Dus Kick, snare, hats, perc, etc.. op 1 track. En als je ermee bezig bent is 't ook een soort sport om zoveel mogelijk uit 'n paar tracks te persen. 😁

Je kunt trouwens wel meerdere samples achter elkaar zetten met de M:S en ze via startpunt P. locken.. Dan heb je ook meerdere samples op 'n track maar is meer werk natuurlijk.
Panning was ook 'n trukje voor. Dan wijs je panning aan velocity toe.

Maar ben benieuwd naar je experimentjes ermee! Have fun! 👍
 
Laatst gewijzigd:
Hier een paar patterns die ik onlangs heb opgenomen.
Let niet op de lengte, ik heb ze opgenomen voor een maat die drummer is, hij wilde wat beats om mee te kunnen drummen, dus ze zijn wat aan de lange kant.
Toont wel goed hoeveel variatie in een 16 steps pattern past!
Heb tijdens de opname nog wat zitten tweaken om het iets minder saai te maken ;)



 
Ik heb de M:S
Ook overwogen. Maar kwam erachter dat in de P. Lock de Panning en Sample change mist tov de D:T. Maar leuk speelgoed. Ik heb de Cycles gekocht vorig jaar en daarmee kan je wel presets wisselen op een track.. Dus Kick, snare, hats, perc, etc.. op 1 track. En als je ermee bezig bent is 't ook een soort sport om zoveel mogelijk uit 'n paar tracks te persen. 😁

Je kunt trouwens wel meerdere samples achter elkaar zetten met de M:S en ze via startpunt P. locken.. Dan heb je ook meerdere samples op 'n track maar is meer werk natuurlijk.
Panning was ook 'n trukje voor. Dan wijs je panning aan velocity toe.

Maar ben benieuwd naar je experimentjes ermee! Have fun! 👍
Kan op de samples ook, maar dan net anders. Je kan in 1 stap een andere sample inladen als zijnde een parameter lock. Je kan dus je kanaal met snares verder (mis/ge)bruiken voor andere sounds. Alleen moet je die dan wel voor elke step opnieuw oproepen zeg maar.
Dat hoor je ook in bovenstaande, waarbij ik meerdere samples per kanaal gebruik.
 
Deze is ook erg vet gedaan, maar dit is volgens mij een (ex?) medewerker van Elektron, dus die snapt wel hoe die 'm moet gebruiken :D

www.instagram.com/p/Bs732WTBhwK/

Ik heb zelf geen insta en meestal loopt die te zeiken dat ik moet inloggen, maar als je de link knipt en plakt zou die moeten werken
 
Nog een korte.
Het filter is niet echt super, maar met een bepaalde hoeveelheid resonantie doet me erg denken aan de sound van oude LFO platen. Dat hoor je in deze wel goed met dat chord stab geluidje


Zo en nu gaat ie weer in de rugzak, mee op reis voor wat nieuwe jams vanavond ;)
 
ja het filter is wat tam.. De algehele sound is clean, maar tam...
 
Zo en nu gaat ie weer in de rugzak, mee op reis voor wat nieuwe jams vanavond ;)


wel met een case eromheen toch? om je encoders te sparen... Ik ga dat ding als een baby vertroetelen..
 
Back
Top