oude Roland Sound Canvas SC-88 Pro

Status
Please reply by conversation.

theplayer

Nieuwkomer
Lid sinds
24 september 2010
Berichten
20
hallo,

Ik heb een oude Roland Sound Canvas SC-88 Pro van stal gehaald om daar midifiles mee af te spelen vanuit mijn pc. Ik heb genoeg midifiles opde computer staan maar ik heb geen idee hoe ik die via de SC-88 veel beter kan laten klinken via mijn geluidsinstallatie. Wat heb ik daarvoor nodig en hoe sluit je dat dan aan?
 
De SC-88 maakt zelf geen geluid in de zin van: je zult die nog aan je geluidsinstallatie moeten knopen met een analoog kabeltje.

Vanaf je computer kun je via een MIDI kabel naar de SC-88 gewoon MIDI files afspelen. Als de of een koptelefoon in de SC-88 doet of aansluit op je geluidsinstallatie, dan ben je waar je wezen moet.

Waarom staat dit trouwens in te koop/ruil gevraagd?
 
Allereerst: ik heb geen idee waarom dit bij te koop/ruil staat. Ik heb gewoon een topic aangemaakt over mijn probleem. Kennelijk staat dat nu verkeerd...

Ik weet dat de SC-88 een soundbibliotheek met een editor om (midi) om te zetten naar originele klanken met filters, enevlopes en GS/GM soundparameters. Ik weet echter niet wat hier staat: "Als de of een koptelefoon in de SC-88 doet of aansluit op je geluidsinstallatie...."

Ik begrijp dus dat ik zoiets moet hebben: ESI MidiMate eX USB 2.0 MIDI-interface
 
Die soundcanvas klinkt voor midi files wel beter dan de geluidskaarten uit die tijd met een Yamaha OPL FM chip, maar tegenwoordig zit in de driver van je onboard geluidskaart al een software wavetable sample set die net zo goed klinkt of er is gratis software met betere midi wavetables
 
Vrijwel elk moederbord wordt tegenwoordig geleverd met een onboard geluidskaart. Die is geschikt voor gewone audio maar over het algemeen niet voor serieuze audio én midi-toepassingen, met name voor systemen waar real time audio en MIDI I/O van belang is. Bovendien hebben die kaarten gewoonlijk niet hun eigen ASIO drivers, waarover talloze synthesizers beschikken.
Volgens mij is zo'n externe usb - midimate dan een goede oplossing tussen een Roland SC88 Pro soundcanvas en de computer...
 
Status
Please reply by conversation.
Back
Top