Hoe lang kan een MIDI-lijn ongeveer zijn?

Bibeaux

Stamgast
Lid sinds
11 mei 2020
Berichten
144
Locatie
Heerhugowaard
Ik heb nu 7 verschillende apparaten (drumcomputers en synths) na elkaar met Midi in, uit en thru verbonden. Ik werk dawless, dus weet het niet helemaal zeker, maar ik heb het idee dat de laatste 2 apparaten niet helemaal sync zijn met mijn master.

Wat is, in theorie, de limiet aan midi-lengte van de totale opstelling aan apparaten? Dus wanneer is er merkbaar latency te verwachten?

Andersom geredeneerd; met welke grootte van totale gear opstelling wordt het verstandig een midi thru verdeler toe te voegen?
 
DIN-MIDI cables theoretically have a maximum cable length of 50 feet, but many people find that going over 20-30 feet can lead to intermittent signal loss and even hanging notes! Even worse, USB-MIDI interfaces have a maximum USB cable length of only 10 feet, which is practically unusable for a stage run.

Eerste hit op Google. :biertje:
 
ik ga van een midi doos naar een andere enz. Maar die staan vaak +5m uit elkaar.
Allemaal niet teveel zorgen van maken: als het werkt werkt t.
Ik heb 10m midi kabels, en vermoedelijk 10m usb ook. Werkt allemaal.
Ik heb een ganse studio unbalanced. werkt ook.
Heb ooit dj gespeeld in 2 zalen tegelijk, 2 versterker sets & speakers ver uit elkaar dus. Balanced werkte niet, unbalanced 25m RCA (wit rood tulpje dus) - hele nacht ok.
Als je telkens midi in en out prikt van synth naar synth gaat 't eerder mis, vermodelijk. Dan zeggen ze 'max 3 keer'
maar opnieuw, als 't niet werkt merk je het wel.
 
ik ga van een midi doos naar een andere enz. Maar die staan vaak +5m uit elkaar.
Allemaal niet teveel zorgen van maken: als het werkt werkt t.
Ik heb 10m midi kabels, en vermoedelijk 10m usb ook. Werkt allemaal.
Ik heb een ganse studio unbalanced. werkt ook.
Heb ooit dj gespeeld in 2 zalen tegelijk, 2 versterker sets & speakers ver uit elkaar dus. Balanced werkte niet, unbalanced 25m RCA (wit rood tulpje dus) - hele nacht ok.
Als je telkens midi in en out prikt van synth naar synth gaat 't eerder mis, vermodelijk. Dan zeggen ze 'max 3 keer'
maar opnieuw, als 't niet werkt merk je het wel.
Dank voor je uitgebreide antwoord. Ik bedoel ook midi in en out van synth naar synth.
 
Ik werk dawless, dus weet het niet helemaal zeker, maar ik heb het idee dat de laatste 2 apparaten niet helemaal sync zijn met mijn master.
Je dat kan met 7 lagen in serie. Heb je een heel sherp oor daarvoor.
Je hebt een 8x8 midi patchbay nodig zodat je alle clocks parallel verstuurt naar all slaves tegelijk

Ik gebruik daarvoor Motu Midi Timepiece AV
 
Wat is, in theorie, de limiet aan midi-lengte van de totale opstelling aan apparaten? Dus wanneer is er merkbaar latency te verwachten?

Andersom geredeneerd; met welke grootte van totale gear opstelling wordt het verstandig een midi thru verdeler toe te voegen?
MIDI over een kabel is idem als ieder ander elektrisch signaal, dat gaat aan de 'lichtsnelheid'.
Enkel als je te lange kabels (of slechte) gaat gebruiken kun je signaal verlies hebben, maar dat is geen latency.
Latency kun je wel meer krijgen als je verschillende 'midi-dozen' (wat dat ook moet betekenen ? Zijn er dan ook 'audio-dozen' ?) In die doos kan dus van alles gebeuren ... omzetten van hier naar daar ... en dat kan tijd in beslag nemen : latency.
 
Wat @audiocollage hierboven ook al aangeeft, het kan afhangen van hoe je apparaten met midi omgaan - en dus de volgorde van je keten. Ik werkte tot voor kort altijd dawless en had op momenten 5 a 6 apparaten aan elkaar gedaisychaind. Een aantal keer liep de opstelling qua timing of noten in de soep met een bepaalde synth op een bepaalde plek in de keten. Als ik de positie ervan veranderde liep alles weer strak (vaak betekende dat: het apparaat dat het slechtst met midi omgaat als laatste in de keten zetten).

Dus wat @klinkske zegt is op zich waar, naast de theorie is er ook nog de echte wereld, waarin dingen niet werken die dat wel horen te doen en vice versa. Zolang het werkt en de muziek goed klinkt, heb je niet per se een midi interface nodig. Maar jij ondervindt nu problemen, dus als een beetje schuiven in de volgorde niet helpt, zou ik een midi interface aanschaffen.

Misschien hoe dan ook doen, ben je gelijk future proof voor als er nieuwe aankopen bij komen.
 
Een midi interface en een midi patchbay zijn niet hetzelfde.

Niet alle kunnen dawless
 
MIDI over een kabel is idem als ieder ander elektrisch signaal, dat gaat aan de 'lichtsnelheid'.
Enkel als je te lange kabels (of slechte) gaat gebruiken kun je signaal verlies hebben, maar dat is geen latency.
Latency kun je wel meer krijgen als je verschillende 'midi-dozen' (wat dat ook moet betekenen ? Zijn er dan ook 'audio-dozen' ?) In die doos kan dus van alles gebeuren ... omzetten van hier naar daar ... en dat kan tijd in beslag nemen : latency.

Helder verhaal, maakt het een stuk duidelijker hoe dit werkt. Ik gebruik wel een aantal 2 of 3 meter lange kabels (die eigenlijk totaal misplaatst zijn). Ik kan beter 50cm kabels o.i.d gebruiken, scheelt ook weer 'lichtsnelheid' :W

Hoe mijn apparaten intern met MIDI signaal omgaan weet ik niet. Ik zou één en ander kunnen omwisselen in het treintje om te zien of dat effect heeft.
Maar ik krijg het gevoel dat een MIDI Thru ding de beste optie is voor mijn situatie (en goed betaalbaar). Zie ik dat goed?
 
Zoiets?

 
Dit kan ook nog:


Lijkt mij iets handiger, omdat je hier geen extra stroompunt voor hoeft te gebruiken; hij wordt gevoed via de MIDI in.
Heeft iemand daar ervaring mee?
 
Dit kan ook nog:


Lijkt mij iets handiger, omdat je hier geen extra stroompunt voor hoeft te gebruiken; hij wordt gevoed via de MIDI in.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb nog zo,n ding rondzwerven.
Je moet bij deze wel zeker weten dat de synth of masterkeys [ of wat anders] ,spanning over midi meestuurt en niet dus alléén de data.
Dus niet elk apparaat stuurt spanning over midi mee ... en dan doet de midi solutions het niet.

Is natuurlijk wel met een beetje diy kunde op te lossen , maar daarvoor koop je zo iets niet ;)
 
MIDI over een kabel is idem als ieder ander elektrisch signaal, dat gaat aan de 'lichtsnelheid'.
Nou... het ligt iets genuanceerder, en véél trager dan lichtsnelheid.

Standaard MIDI zendt met 31250 bits per seconde. Omdat iedere byte ingekapseld wordt door een start- en stopbit (totaal dus 10 bits) is de doorvoersnelheid max 3125 bytes per seconde (of 3kB per seconde, dat zijn zeg maar downloadsnelheden uit 1995..)

Omdat de meeste MIDI messages uit 3 bytes bestaan, duurt 1 message in het beste geval 1 milliseconde. En omdat MIDI een serieel protocol is, worden de messages achter elkaar gestuurd. Stel je hebt twee note-on events 'op hetzelfde moment', dan is het tweede event sowieso 1 milliseconde later ontvangen
 
Nou... het ligt iets genuanceerder, en véél trager dan lichtsnelheid.

Standaard MIDI zendt met 31250 bits per seconde. Omdat iedere byte ingekapseld wordt door een start- en stopbit (totaal dus 10 bits) is de doorvoersnelheid max 3125 bytes per seconde (of 3kB per seconde, dat zijn zeg maar downloadsnelheden uit 1995..)

Omdat de meeste MIDI messages uit 3 bytes bestaan, duurt 1 message in het beste geval 1 milliseconde. En omdat MIDI een serieel protocol is, worden de messages achter elkaar gestuurd. Stel je hebt twee note-on events 'op hetzelfde moment', dan is het tweede event sowieso 1 milliseconde later ontvangen
Wat jij probeert uit te leggen is de frequentie waar mee de bits worden verstuurd, dat is niet hetzelfde als de snelheid.
Als je de stroom 31250 keer per seconde onderbreekt heb je nog steeds de snelheid van die stroom niet verandert.
Zo ook met licht.
Een lichtbundel 100.000 keer per seconde onderbreken doet niets aan de lichtsnelheid zelf.
 
Laatst gewijzigd:
Wat jij probeert uit te leggen is de frequentie waar mee de bits worden verstuurd, dat is niet hetzelfde als de snelheid.
Als je de stroom 31250 keer per seconde onderbreekt heb je nog steeds de snelheid van die stroom niet verandert.
Zo ook met licht.
Een lichtbundel 100.000 keer per seconde onderbreken doet niets aan de lichtsnelheid zelf.
Eens, maar wat ik probeerde duidelijk te maken is dat de MIDI messages niet met de snelheid van het licht aankomen.

Het gaat uiteindelijk niet om de stroom (of licht) maar hoe snel de data verzonden door device A, door device B worden ontvangen en begrepen. En inderdaad, de lengte van de kabel doet voor de snelheid van de overdracht er nauwelijks toe. Shielding, dataverlies en interferentie heb je eerder mee te maken bij langere kabels
 
hehe die discussie hier..
welles niettes over fysica en techniciteiten die niets met de vraagstelling te maken hebben :D

topicstarter klaagt over delays met een daisychain van 7 toestellen. De Midi spec beschrijft dat je best niet meer dan 3 apparaten in chain steekt.
heeft op zich niets te maken met kabellengte, volgens mij vooral met hoe de daisychain werkt:
- passief: zit er nog altijd opto's tussen die een bepaalde reactiesnelheid hebben, die dingen tellen op na een paar apparaten
- "actief": het is een output met "soft thru", met andere woorden er wordt aan software merging gedaan, de vertraging hier zal nog groter zijn

langere kabels betekent wel grotere antenne = meer kans op interferentie/datacorruptie, in 99% van de gevallen hoef je je daar echter geen zorgen over te maken
 
topicstarter klaagt over delays met een daisychain van 7 toestellen. De Midi spec beschrijft dat je best niet meer dan 3 apparaten in chain steekt.
heeft op zich niets te maken met kabellengte, volgens mij vooral met hoe de daisychain werkt:
- passief: zit er nog altijd opto's tussen die een bepaalde reactiesnelheid hebben, die dingen tellen op na een paar apparaten
- "actief": het is een output met "soft thru", met andere woorden er wordt aan software merging gedaan, de vertraging hier zal nog groter zijn

Ja, zoals Rvooh het zegt:

- de optocouplers (in het binnenkomende deel vh MIDI-interface, zeg maar de ontvangsthal achter de voordeur) voegen vertraging toe: binnenkomende electrische signaal wordt binnen zo'n 6-pins IC omgezet naar licht en weer terug naar een electrisch signaal, dit voor de galvanische scheiding (voorkomen v aardlussen). Afhankelijk vh gebruikte type optocoupler kun je hier al diverse milliseconden te pakken hebben.
Ooit zelf een MIDI-splitter/switcher in elkaarverzonnen en herinner me dat ik op een scoop nog diverse types optocoupler heb zitten vergelijken.

- als het signaal voor een hardwarematige THRU direct weer naar buiten gaat zal de hier nog bijkomende vertraging relatief verwaarloosbaar zijn, maar inderdaad, als het een soft-THRU is, of MERGED dan kan er nog vertraging bijkomen.

En uiteraard de timing-kritische tracks als eerste in je sequencer zetten (dat zal naar ik aanneem voor een hardware sequencer vergelijkbaar werken als in een DAW), en uiteraard de bijbehorende aangestuurde timing-kritische geluidsmakers vooraan in de MIDI-MIDI-MIDI-MIDI-keten - en de machines voor de meer slome pads achteraan. Maar zo had je dat vast al gedaan.
 
Ja, zoals Rvooh het zegt:

- de optocouplers (in het binnenkomende deel vh MIDI-interface, zeg maar de ontvangsthal achter de voordeur) voegen vertraging toe: binnenkomende electrische signaal wordt binnen zo'n 6-pins IC omgezet naar licht en weer terug naar een electrisch signaal, dit voor de galvanische scheiding (voorkomen v aardlussen). Afhankelijk vh gebruikte type optocoupler kun je hier al diverse milliseconden te pakken hebben.
Ooit zelf een MIDI-splitter/switcher in elkaarverzonnen en herinner me dat ik op een scoop nog diverse types optocoupler heb zitten vergelijken.

- als het signaal voor een hardwarematige THRU direct weer naar buiten gaat zal de hier nog bijkomende vertraging relatief verwaarloosbaar zijn, maar inderdaad, als het een soft-THRU is, of MERGED dan kan er nog vertraging bijkomen.

En uiteraard de timing-kritische tracks als eerste in je sequencer zetten (dat zal naar ik aanneem voor een hardware sequencer vergelijkbaar werken als in een DAW), en uiteraard de bijbehorende aangestuurde timing-kritische geluidsmakers vooraan in de MIDI-MIDI-MIDI-MIDI-keten - en de machines voor de meer slome pads achteraan. Maar zo had je dat vast al gedaan.
Bedankt voor je heldere toelichting. Erg interessant!

Ik ga een MIDI thru scoren 😎👍🏻
 
MIDI over een kabel is idem als ieder ander elektrisch signaal, dat gaat aan de 'lichtsnelheid'.
Enkel als je te lange kabels (of slechte) gaat gebruiken kun je signaal verlies hebben, maar dat is geen latency.
Latency kun je wel meer krijgen met verschillende 'midi-dozen' (wat dat ook moet betekenen ? Zijn er dan ook 'audio-dozen' ?) In die doos kan dus van alles gebeuren ... omzetten van hier naar daar ... en dat kan tijd in beslag nemen : latency.
Begrijpend lezen is er weer niet bij voor sommigen.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top