Laatste modules Eurorack zodat die eindelijk af is. Haha!

creamjeans

Stamgast
Lid sinds
28 juli 2007
Berichten
275
Locatie
Gent
Hoi beste mensen,

In Maart vorig jaar heb ik de sprong gewaagd van semi modulair, naar een echte kast met losse modules erin.

Heel simpel begonnen, ik had Atlantis gekocht, een module die ik al lang wou.
En ideaal voor de beginner, omdat het gewoon een hele synth is die enkel een kast nodig heeft.
Pas na een video Atlantis uitgelegd voor blinden op Youtube ben ik er achter gekomen, dat ik de squarewave met PW Modulation op Atlantis kan gebruiken of uit zetten.
Maar wel kan routen naar de filter van de system-500 bvb. En het meeste op Atlantis eigenlijk dubbel hebt.
Wat super cool is.

Verder heb ik de classic system 500, Braids en Clouds van Mutual instuments, Euphoria en Nostalgia van Dreadbox, DFAM van Moog

Ik heb ook Grandmother en het toffe is, dat die niet een paar gaatjes heeft voor een functie te routen naar iets anders op GM.
Maar gewoon al de modules kan "stelen" en in je eurorack kan integreren, zonder GM was mijn eurorack nogal gehandicapt + de clock naar DFAM handig!

Alleen blijft er vaak weinig Moog over op deze manier.

De Multiples is altijd in gebruik.
En 1 is eigenlijk te weinig.

Ik dacht aan 2x Doepfer A 180-2 is dat vergelijkbaar met 2 keer 8 of 4 keer 4 de miltiples van GM?
Of betekent die soldering bridge bij de info dat je iets moet solderen en is het 4 keer 4 zonder?
Of 1 van Doepfer en Links van Inteli die dubbel zo duur is maar nog steeds relatief goedkoop.

Doepfer A-138D FX Send Return. Ik heb een 20 tal pedalen, ook wat FX bakken.
En hiermee zou ik ze in de FX chain van de modular kunnen steken gok ik en niet verplicht na de eurorack FX/VCA
Ik heb 5 FX in de modular zelf.

Doepfer 138B voor audio mixen.

Doepfer A-119 ik denk 1 om te beginnen, maar uiteindelijk 4 daarvoor zou die 138B vooral dienen.
Om line level dingen, van synthesizers, outputs van een drumcomputers, romplers, samples van zinnetjes uit films verknipt al dat soort dingen
door de filter/FX/modulatie etc kan halen van de modular.

Doepfer A-138-2 extra attenuator/VCA

Nog een Dark Link van Doepfer, dat Atlantis niet dezelfde riff speelt als de system 500 bvb wat ik weg steek door oscillators te tunen in chords en met de filter van de 500, pads maak met 6 oscillators en de chords
verander door andere oscillators te mixen. Dat die een grote portamento knop heeft is tof.
Tegenover Pro Solo's van kenton waar je de portamento in mag inpinnen. Die gebruik ik dan ook liever voor synths die een andere CV taal spreken zoals de MS-20, CS-10, CS-30 etc ...

En kabels, vooral lange en ook van mini jack naar jack.

Da's vooral waar ik het gevoel bij heb dat ik het tekort kom.
Er zijn nog modules die mij heel erg interesseren.

Maar ik niet snel ga kopen.

SEM Filter nog geen idee welke, kan van 70 euro Doefper, Studio Electronics stuk duurder, AJH Synths nog duurder wel dual. 450 maar eigenlijk goedkoper want je hebt er 2.
ipv 1 bij studio electronics, deze heb ik wel gehoord en vond die vet klinken, wel nooit vergeleken met een echte sem.
Dubbele SEM kan nog cool zijn om ze te mixen. Vind het sptijtig dat Tom ooit de SEM in eurorack heeft voorgesteld,
maar gestopt is met die nieuwe SEM's. Lees wel af en toe over problmen met die nieuwe SEMS.
SH-5 filter voor de system 500
Een filter op de Arp gebasseerd, geen idee welke.
Kan van de 2500 zijn van Behringer of een 2600/Ody filter Studio Electronics heeft er een 4072 clone, da's de 3e denk ik, is mijn favoriete arp filter.
Van de Studio Electronics filters vond ik hun Juno filter clone eigenlijk de mooiste.
Maar heb geen tekort een synths met Juno filters in ...
De Filter van de Korg Delta/Polysix maar geen idee hoe die clone klinkt, heb de Delta met midi volledig pseudo poly dus
super smoothe/chille Korg filter. De 700s en 770 vind ik ook vet. De reissue minikorg FS lijkt nergens naar te klinken.
MS20 filter hoef ik absoluut niet, ik heb de MS-20 en die filter is nogal hard, de 770 heeft ook een "techno" randje dat de 700s niet heeft, die zweeft meer.
Er was 10 jaar geleden een filterclone voor eurorack van, ik denk ontworpen door dezelfde persoon als die van die 700,
een van de meest vintage klinkende filters die ik al gehoord heb op eurorack.
Polyvox van Erica vind ik precies heel mooi klinken.
Een of andere coole formant filter.
Niet dat ik die allemaal moet hebben. Vind dat wel een van de tofste dingen aan eurorack, als ik de Moog filter van GM vervang door die van de System 500, is dat gewoon een Roland.
Ook al gebruik ik de Moog Oscillators en VCA ...

Vooral die nieuwe module van Roland met 2 portamento sliders, zoals Erebus en Nyx hebben, dat gebruik ik enorm veel,
en zie ik precies op heel weinig synthesizers met 2 oscillators terwijl het heerlijk is de tweede oscillator er wat later in te zwieren.
Maar misschien kan je met gelijk welke slider portamento in je oscillator module modden? Bvb de modulators die op Nyx zitten ofzo ...

Meer FX.
Endorphin.es Milkyway?
Soma Lyrica 8 FX?
Maar geen mega haast.
Retroverb geloof ik van Vermona vind ik ook een knappe bak.
Zen Delay van Erica ook zijn allebij wel duur.

Bij SL hebben ze ook swing modules. Een modulaire 606 wat mij gaaf lijkt omdat de gewone nogal beperkt is.
Ook een soort interpretatie van een 303 iets met Foam in de naam, klinkt een beetje blubberig vind ik kwa sound heel erg interessant.
Anders dan je typische 303 clone.
De random drum module van Vermona, lijkt mij interessant in combo met DFAM, die ik niet als dikke kickbak ofzo gebruik maar vrij subtiele zachte bassen in a typische ritmisch geïntegreerd in de rest van de sounds.
Voor ritmisch repititieve high hats en kliks zou ik eerder een gewone drumdoos gebruiken, in zo een input steken als fx en modulatie van high hats of clicks geritsel, blips en zips ofzo moeten worden.
Plaits en een wavetable oscillator

Er is nog veel van modular dat ik niet snap, zeker in de digitale afdeling waar de meer interessante dingen gebeuren tegenwoordig, tegelijk sinds ik het beetje dat ik wel snap redelijk begrijp maak ik zelden nog iets zonder.
Of voor de fun, het is een fancy groovebox die je supervlug kunt tweaken want je hebt 10 keer zoveeldingen binnen handbereik als op 1 Juno 6 ofzo.
Kwa moeilijkheid valt het reuze mee, de CS-30 van Yamaha daar gaat het veel vlugger fout bij mij kwa sound design, routen met kabels prikken vind ik veel logischer dan een heleboel switches.
Voor de dikke kicks in een modular jam, geef ik digitact wat klappen.

Maar die extra's die tof lijken da's voor later.
Grandmother bevrijden van mijn eurorack en alles begrijpen dat ik heb is momenteel de prioriteit nu.
En het basic houden. Ik koop ik maar heel traag modules, deels omdat alles nieuw nogal duur is en deels omdat bvb. een Doepfer van 3000 euro in een keer kopen nogal overweldiggend zou zijn,
als Erebus, nyx of de MS-20 de grens is van mijn modulaire kennis. Ondertussen snap ik wel hoe een klassieke mono met patchpoints zoals de system-500 werkt.

Laat iets weten als ik een verkeerde module heb staan. Doepfer heeft zoveel verschillende modules die ongeveer hetzelfde lijken.
Of 1 van deze modules echt slecht van kwaliteit is, maar ik lees zelden dat Doepfer brol is.
Gewoon niet zo "hip" als modules van Intelli, Mutial of Erica ofzo ... die vaak ook 2x zo duur zijn en 3 keer zo groot.

Groeten en bedankt
 
Dus die Multiples van Doepfer
A 180-2
A-138-2 voor attenuator extra vca
138B voor audio mixer
en hun FX send en return voor pedalen
A-119 als line in voor synths/line ins

is ok?
 
Af is? Ik hoop oprecht dat je de discipline hebt die ik niet had. Dit leuk, dat leuk en wacht! Dat wil ik ook nog 😎😇 Mede om deze reden heb ik ervoor gekozen om het te houden bij een simpele semi-modulaire setup (Grandmother, Sound Studio 3 en Lyra-8..) Voor de meer experimentele zaken ben ik verhuisd naar de Softube Modular. Nu zag ik dat je als module de LyraFX hebt beschreven. Als ik de Lyra-8 niet had en in de Eurorack zat was ik voor de LyraFX gegaan. Naar mijn mening is het een zeer karaktervol effect mits je een beetje viezigheid kunt waarderen.
 
Daarvoor stond de Haha!
In de titel ;)
Ook al ben ik niet super wild van modulars,
wel voor de keuze/de space/dat je 4 synths in één bak kan steken
en ook filter van Moog, Roland een andere Roland, een SEM, een Arp enz ...
ook oscillators, fx en de gekste modules die ik niet wil snappen,
iets cheap dan nog ander soort drones doet.
Ook wat poly tegenwoordig.
je kan het allemaal zo vet en groot tot mini en goedkoop
vinden. Dat je kan kiezen wat je belangrijk vindt.
+ er komt steeds meer interessante, niet te dure gear uit.
Die je minder snel vindt in een gewone synth.
En zo 50 tabletop modules is ook maar onhandig + pedalen enz ...
Om nog maar te zwijgen over Juno's, Jupiters, Polysixen, JX synths,
wat ensemble bakken zoals een SK-30'tje ofzo, Solinatje, Crumar Performer, Arp Omni.
En zo een beetje al de mono's bijna.
Dat stopt ook nooit ...

Wat ik te gek vind aan eurorack is dat ik mij der echt in kan verliezen.
Ik denk dat ik 15 minuutjes wat "Groovebox" en er is 1 uur voorbij.

Er zij nog modules, zoals de Doepfer die ik nodig vindt.
Zoals een line in. Een Attenuator. Graag een FX/Send voor pedalen.

Maar mijn case zou min of meer vol zitten.
En dat mijn modular niet werkt zonder Grandmother vind ik niet super cool nu.
Momenteel moet ik de multiples stelen, de attenuator ook.
En ik heb nu pas, sinds ik in Maart begonnen ben, de VCA van de System 500,
die stond echt nooit eens 2e hands te koop.
de EG's zijn nu net deze morgen toekomen.

Ik heb alles heel traag 1 per 1 gekocht. De system 500 modules in net geen jaar.
Wou maar 200 - 250 voor zo een module betalen, 400 - 500 vind ik die veel te duur.
Modular is nieuw voor mij. Er zijn ook geen manuals van die modules ofzo ...
Ik hou het heel chill kwa aankopen van modules.
Moet daar lang over denken of ik die wel wil, dat 2e hands verkopen lijkt me nogal onhandig,
blijkt het m'n ding niet te zijn. Korg Poly 61 is niet m'n ding.
Is 98 percent mint, geserviced, nieuwe batterij, hendeltje is ook vernieuwd en heeft midi.
Iemand zal die wel willen, die was 350 + 120 voor de midi + service.
Normaal zijn die wat duurder en veel mensen hebben graag midi.

Eurorack vind ik 10 keer zo easy dan mijn CS-30.

Pas toen ik Grandmother had, in augustus, kon ik Roland modules gebruiken.
Had er nog maar drie van de 5, de 2e laatste heb ik nu pas nu.

En bvb Dual Portamento heb ik vragen over.
Roland heeft er zo 1, Behringer ook, er zijn er vast meer.
Maar waar steek je dat Portamento ding dan in en uit.
Je hebt op de Roland
cv1 in cv 2 in
port cv1, port cv2
cv1 out en cv2 out.

Bij Doepfer Darklink is er een knop op de midi/cv convertor en bij Pro Solo's kan je het ergens pinnen.
Ma da's vooral tof bij synths die hun glide verliezen via CV/Gate en Hertz mono's.
Zoals bijna elke vintage mono.
De oude basstation kan ook cv naar hertz etc, maar daar verlies je de portamento dan wel.

Wat is een standaard portamento module?
Soms heet het bij synths portamento, dan weer glide.
Op Dreadbox gebruik ik die Glide per Oscillator echt super veel.

Is een Slew Limiter in modular land, een glide?
Of iets dat soms een glide kan zijn?
Glide en Porta zijn toch min of meer hetzelfde.
Mijn CZ-3000 heeft glide en portamento ...

Er is hier ook nog een kleerkast aan de andere kant, daar zouden 2 van die nieuwe Moog Systems perfect inpassen.
Nee het moet Macbeth zijn.
Is zolang het te koop is niet echt debiel duur.
 
Dus een goedkopere slew+limiter van Doepfer doet ongeveer hetzelfde.
Zonder ringmod en nog een LFO met delay + S&H.
Dus goedkoper kan relatief zijn.

De hele complete set, al de modules zonder case staat op reverb voor 1100.
De rest van die Roland modules komt ook wel eens voorbij in topstaat voor 200 euro.
Het is alleszinds een coole analoge Roland.
Heel traditioneel Eurorack, ma goed voor newbies zoals ik.
 
Back
Top