AnalogFX SER-2020 Analoge Formant Synthesizer, geïnspireerd door Synton Syrinx

AnalogFX SER-2020 Analog Formant Synthesizer.​

Monofone desktop synthesizer van Nederlandse makelij met een knipoog naar de Synton Syrinx.


In blauw of zwart voor de prijs van 975 euro.
analogfx-ser-2020.jpg
 
''Synton is not related to AnalogFX and used to describe the type of sound.''

En het frontpaneel ook zekers,en de electronica ook allicht..

Dan moet Uli Behringer hem al niet meer clonen lol
 
Als hij ook zo'n Korg PS-3300 Space baseline kan doen dan trekt hij wel.

Basissound lijkt OK, nog geen super overtuigende demo gehoord hoewel die van @synthiaks wel in de juiste richting wijst.
 
Ik begin het echt steeds minder interessant te vinden al die modulaire dingen, ze doen allemaal een saw en een pulse etc met een filtertje en envelope. Je kan het signaal natuurlijk prachtig moduleren, met de meeste exotische modules, maar het blijft hetzelfde saaie geluid. Maar dat heb ik ook met de meeste monofone synths (behalve de tb303 eigenlijk).

Zal wel aan mijn onkunde liggen. Bovenstaande mening is dan ook niet gericht tegen de bak hierboven.
 
Laatst gewijzigd:
Laat ik het eens wat positiever benaderen, wat voor module zou ik hier bijvoorbeeld achter kunnen hangen om geluiden te maken die meer 'out of this world' zijn?
 
Ergens klopt het wel veel synths met vco>vcf>vca structuur een beetje hetzelfde klinken,
maar de filter routing maakt de Synthon of deze clone net wel erg bijzonder hoor.
De modulatie vind ik ook echt geinig en niet alledaags.
 
Dat geloof ik zeker dat het een topbak is. Zoals ik al zei, ligt het geluid dat ik eruit krijg aan mijn onkunde, of gebrek aan modules. Ik had misschien beter een ander topic kunnen starten. Misschien doe ik dat alsnog wel. :)
 
VCF en ADSR dan waarschijnlijk ook de clone CEM chips? demo's doen het niet verkopen ben ik bang...
 
Qua sound past dit wel in mijn straatje maar de voor mij overbodige Midi en MPE maken hem voor mij aan de wat dure kant...
 
Ik begin het echt steeds minder interessant te vinden al die modulaire dingen, ze doen allemaal een saw en een pulse etc met een filtertje en envelope. Je kan het signaal natuurlijk prachtig moduleren, met de meeste exotische modules, maar het blijft hetzelfde saaie geluid. Maar dat heb ik ook met de meeste monofone synths (behalve de tb303 eigenlijk).

Zal wel aan mijn onkunde liggen. Bovenstaande mening is dan ook niet gericht tegen de bak hierboven.
Precies! En dan zie ik sommige mensen met zes monofone analoogjes en een polyfoon analoogje of twee kotsen op een Fizmo of een XT omdat digitaal rommel zou zijn. Nou ik kan je vertellen dat mijn klankpalet hier oneindig groter is dan van deze kortzichtige zuurpruimen. Anyhoe; their loss ;)
 
AnalogFX-SER-2020-.001-678x381.jpeg


"Analog FX brengt nu de Synton Syrinx terug in de vorm van een nieuwe semi-modulaire Synthesizer.
De SER-2020 is geïnspireerd op de Syrinx en gebruikt praktisch alle kenmerken van het origineel, maar heeft enkele kleine verschillen. Ja, het is eigenlijk een moderne replica/kloon.

De SER-2020 is een monofone semi-modulaire analoge synthesizer die is geïnspireerd op de iconische en zeldzame Synton Syrinx.
De featureset is bijzonder in vergelijking met klassieke synths (Model D, Pro-1, etc.).
Het bestaat uit twee op CEM3340 gebaseerde VCO's met driehoek-, zaagtand-, vierkant- en pulsvormen en PWM. Synchronisatie is er in verschillende smaken (modi) en een synchronisatieontstemming.
Het bevat ook een enkele sub-oscillator om het signaal te versterken, een ringmodulator, een ruisgenerator en een audiomixer.

Het unieke filterontwerp draagt in hoge mate bij aan het karakter van het origineel. En de AnalogFX SER-2020 is niet anders.
Er zijn drie CEM3350-filters aan boord en het is een combinatie van een 24dB/octaaf VC-laagdoorlaatfilter en twee onafhankelijke resonante VC-piekfilters.
Beter bekend als formantfilters.
Elk van deze filters kan op verschillende manieren worden gemoduleerd en op verschillende punten in het signaalpad worden geplaatst, waardoor een breed scala aan filtereffecten mogelijk is.

Touch 'N Bend Pad
Net als het origineel heeft de SER-2020 ook de bekende Touch'N Bend Pad aan de linkerkant.
Deze kun je toewijzen aan de VCO, VCF, VCA en laat je heel expressief sturen. Deze functie was een hoogtepunt op de Synton Syrinx in harde synchronisatiemodi.
Het gaf je een aantal unieke harmonisch vervormde timbres die niet mogelijk zijn met andere klassieke synths.
Laten we het even bij expressief houden..

De SER-2020 is ook compatibel met MPE.
Zo kun je werken met strike (note-on velocity), press (aftertouch), glide (pitch bend), slide (brightness) en lift (note-of velocity).
Een leuke add-on die de ontwikkelaars hier hebben opgenomen. Er is ook een geluidsdemo die de MPE-functionaliteit in detail laat zien.

AnalogFX SER-2020 is nu beschikbaar voor pre-order voor € 975,01 en zal in februari 2022 worden uitgebracht."

Key Specifications:​

  • 2 VCO’s (CEM3340 based)
  • 1 Sub-Oscillator
  • Ring Modulator
  • Noise Generator
  • Audio Mixer
  • Multi-Mode Sync & Sync D-Tune
  • 3 VCF’s (CEM3350 based)
  • 2 ADSR’s
  • 2 LFO’s with Reset & Shaper Modes
  • Auto-Glide
  • Multiple Triggering
  • Touch ‘N Bend Pad
  • Bend Assign
  • Sample and Hold
  • Semi Modular Setup – CV inputs and outputs
  • Signal and Headphone output.
  • MIDI interface
  • USB MIDI interface
  • MPE compatible – Sensitive for; Strike (note-on velocity), Press (aftertouch), Glide (pitch bend), Slide (brightness) and Lift (note-of velocity).




 
Leuke bakkie hoor! Ik zal binnenkort wat echte demo's plaatsen. Dit was even snel met de mobiel gefilmd maar geluid is alleen maar de SER-2020


Heb je hem nogsteeds, en inmiddels ergens demo's geplaatst? Wat vind/vond je ervan? Tnx
 
Back
Top