FA06: geluid blijft doorklinken na geluidswisseling?

fisfanaat

Stamgast
Lid sinds
12 januari 2010
Berichten
153
Beste muziekvrienden, ik heb een Roland FA06. Deze heeft een mooie eigenschap, dat als ik een toets ingedrukt hou, een ander geluid kiest, het eerste geluid blijft doorklinken. Weet iemand hoe deze functie heet? En kan je dit op elke synth activeren? Dank weer!
 
Beste muziekvrienden, ik heb een Roland FA06. Deze heeft een mooie eigenschap, dat als ik een toets ingedrukt hou, een ander geluid kiest, het eerste geluid blijft doorklinken. Weet iemand hoe deze functie heet? En kan je dit op elke synth activeren? Dank weer!
Bij de Roland FA-06 heet dat 'Tone Remain' dat je in de systeeminstellingen kan in- of uitschakelen.
Daarnaast is er ook nog 'Sound Remain' en dat werkt met een StudioSet en Keyboard Switch Groups (vanaf firmware v2.0)
 
Bedankt Hover, weet je of de Yamaha MOXF6 deze remain functie heeft?
Bij de Yamaha Motif / MOXF,.. kan dat ook als je in 'mix' mode zit. Pattern/Song mode dus. Daarin kan je dus naadloos wisselen tussen 16 verschillende Voices zonder dat er geluiden abrupt worden afgebroken.

Yamaha heeft hiervoor geen specifieke benaming of functie waarmee je dat zou kunnen in-/uitschakelen.

(Ik ben intussen al een tijdje niet meer in het bezit van een Motif maar dit weet ik nog wel uit het hoofd)
 
Hover, ok, maar ik heb voor optredens meer dan 16 geluiden nodig. En ik heb alles nu ingesteld op de performance modus. Kan ik de remain functie ook instellen voor de performance modus dan? Dank weer!!
 
Hover, ok, maar ik heb voor optredens meer dan 16 geluiden nodig. En ik heb alles nu ingesteld op de performance modus. Kan ik de remain functie ook instellen voor de performance modus dan? Dank weer!!
Voor optredens moet je zeker de MASTER mode bekijken.

maar ik heb voor optredens meer dan 16 geluiden nodig

Als je meer dan 16 geluiden TEGELIJK nodig hebt dan is jouw Moxf niet voldoende aangezien die 'slechts' 16 parts multitimbraal is. Je kan natuurlijk wel nog via MIDI extra klanken gebruiken die je dan stapelt (zelfde MIDI-kanalen) of in aparte zones kan aansturen.
De MASTER mode is, zeker voor live gebruik, de moeite om te bestuderen - toegegeven: MASTER mode is niet direct gebruiksvriendelijk en vergt wel wat kennis van de Moxf om het goed in te kunnen stellen.

En ik heb alles nu ingesteld op de performance modus.

In PERFORMANCE mode kan je slechts 4 klanken tegelijk gebruiken dus vermoed ik dat je wellicht met "meer dan 16 geluiden nodig' niet direct bedoelde dat je die tegelijk nodig hebt. Wellicht bedoel je dat je tijdens een optreden meer dan 16 klanken nodig hebt, verdeelt over verschillende songs/performances. Bij het wisselen van PERFORMANCES zal het geluid abrupt onderbroken worden. (ik bespaar je de technische uitleg ervan tenzij je het echt wil weten ;) ).

Je moet echt in die MIX mode zitten (waarin tot 16 klanken tegelijk beschikbaar zijn) om tussen die 16 klanken te wisselen zonder dat klanken abrupt worden afgebroken.

Je kan echter wel Performances 'nabootsen' in de MIX mode door 4 Performances naar MIX mode te kopiëren waarbij je voor elk Part van een Performance hetzelfde MIDI-kanaal instelt. (als ik me niet vergis is hiervoor zelfs een JOB beschikbaar: ik dacht 'Performance Copy' zoiets waarbij je moet rekening houden dat het kopiëren van een Performance steeds naar de eerste 4 sporen (tracks) gaan, je moet dus zelf de gekopieerde Performance verplaatsen naar spoor 5, 9, 14 aangezien deze functie er niet op voorzien was om meerdere Performances te kopiëren naar de sequencer. Deze JOB diende alleen om snel een opname te maken vanuit een Performance naar de sequencer zonder dat je handmatig de verschillende klankinstellingen e.d. moest instellen.

Kan ik de remain functie ook instellen voor de performance modus dan?

Bij de Moxf kan je dit niet ergens instellen, je moet hiervoor in de juiste Mode zitten: MIX mode (Song/Pattern)
 
Yamaha noemt 't (oorsprong: montage)
Quote :
Met Seamless Sound Switching kunt u van de ene Performance naar een tweede Performance wisselen zonder enige onderbreking in het geluid.
Op MONTAGE werkt SSS aan Performances met maximaal acht Parts.
 
En ik haal wel eens die series (MoXF en MODX) door elkaar:o:
Ik kan het niet vinden maar ik denk het niet, vanwege de sequencer... (dan is sss niet van belang)
 
ik heb een Roland FA06. Deze heeft een mooie eigenschap, dat als ik een toets ingedrukt hou, een ander geluid kiest, het eerste geluid blijft doorklinken. Weet iemand hoe deze functie heet?
Roland quote: Alle sounds en samples kunnen zonder laadtijden opgeroepen en afgespeeld worden via de 16 pads met achtergrondverlichting...
maar of dát nou de sss van Roland is?
En zo niet, dan zal dat ook vanwege de seq zijn.

Maar er staat idd nergens bij Roland, hoe dat nou heet. :o:
Vooral live is het een verademing.
 
(Ik kom nog uit de Roland xv serie...)

Dus
'Tone Remain' en 'Sound Remain
is nog nieuw voor mij...):o:

Maar was het nou Roland of Yamaha die als eestte
die vloeiende overgangen van presets (voornamelijk de effecten) in z'n synths had/heeft?:?:)

En waarom dat het geen eigen knop functie vind ik ook vreemd want het is een hele verbetering.
Van tuuuKLIK! naar Thhhuuuswwaaawsss... ofzoiets...:dubbel::D:okdan:
 
@Hoover, bedankt voor je uitleg. Maar in de mix modus kan ik dus maar 16 verschillende geluiden (inderdaad niet tegelijk) gebruiken?
 
@Googol, sorry, maar waarom zou de sss functie geen zin hebben als er een sequencer is? De roland fa06 heeft beiden (zoals een sequencer alsmede een sound remain functie) ... :)
 
Dat weet ik niet omdat ik beide machines niet fysiek ken.🥴
Ik heb verder geen vergelijking van een vrij nieuwe techniek die vooral live een bevrijding is, van het vloeiend overschakelen van geluiden zonder dat effecten weg vallen. (Vooral bij rustige stukken)
Ik weet niet of die functie volledig op een mulitibrale seq werkt.
 
Back
Top