Studio bouwen akoestiek vraag

Dit ziet er behoorlijk goed uit. Lekker massief. Ruimte moet je niet toevoegen als het niet nodig is. Je moet het zo zien; in lege ruimte heb je geen materiaal nodig dus is goedkoper, en lege ruimte achter materiaal doet ook iets. De ruimte opvullen doet nog meer, maar kost ook weer materiaal dus geld.

Houd er rekening mee dat je het geheel zometeen ook nog moet bekleden he? Ik zie de plank en ik snap dat, zo heb ik het ook ongeveer gedaan, anders dan zakken de onderste lagen te veel in door het gewicht van de lagen erop. Maar nu heb je (nog) geen frame om stof en latten op te bevestigen. Of ben je het anders van plan?

Flubbertjes die je over hebt kun je tyrouwens gewoon in het gat achter de platen gooien he. Doet het ook nog wat.
 
Ik kwam net tijdens het opruimen een stuk stof tegen wat ik zelf voor mijn broadband absorbers heb gebruikt. Is geen speciale stof ofzo, gewoon een luchtdoorpatende stof van de Kwantum. Ik heb er niets meer aan, je mag het voor niets hebben. Volgens mij meet het 1,5 bij 2 meter ongeveer. In ieder geval genoeg voor 1 absorber.

Bijgevoegde foto is van een absorber die ik heb gemaakt. Die is niet ter overname, het gaat alleen om een stuk stof met dit motief.
 

Attachments

  • IMG_20220105_135747.jpg
    IMG_20220105_135747.jpg
    148,2 KB · Bekeken: 192
Bedankt voor het aanbod NothernLight maar als ik er wat omheen ga wrappen zal het zwart zijn.. Wil er toch soort gothic electro hok van maken :maffia:

Heb inmiddels de clouds hangen en wat een verschil is dat. Ik was hieraan begonnen om een wat eerlijkere weergave te krijgen maar alles wat nu uit de speakers komt voelt veel muzikaler waardoor ideeën veel sneller van de grond komen. Voorheen kon ik nog wel eens uren klooien om een kick en sub goed te krijgen maar kan ik nu veel gerichter en sneller naar dingen toe werken.. Kan iedereen aanraden zijn kamer op te meten en als je een flinke piek rond de 100hz heb deze proberen te dempen.

Heb nog 4 pakken rockwool gekocht (rockwool verslaafd) om 2 panelen voor links en rechts te maken 2mx1.20m (20cm diep) Als ze op de zijkanten weinig effect hebben kan ik ze nog op andere plekken proberen.

btw, ben nog aan het schuiven met speaker en cloud positie... Ga ws nog wat naar achteren.
 

Attachments

  • IMG_3179 2.JPG
    IMG_3179 2.JPG
    180,3 KB · Bekeken: 214
  • IMG_3196.JPG
    IMG_3196.JPG
    146,1 KB · Bekeken: 210

Ik heb nog 2 frames in de aanbieding. Maakt het wel makkelijk om wandpanelen te maken ;) En in ieder gewenste kleur zelf te stofferen.
 
Ik heb er niet veel verstand van, maar is het ook niet goed om een dempend tapijt op de grond te leggen? Lijkt mij dat die vloer veel reflecteert.
Tapijt kan vanwege de kleine dikte alleen hoge tonen dempen, en daar heb je juist het minste last van.
 
Tapijt kan vanwege de kleine dikte alleen hoge tonen dempen, en daar heb je juist het minste last van.

Ik overweeg voor een nieuw in te richten ruimte een kurkvloer, maar 'k gok dat dat een vergelijkbare mix van voor- & nadelen heeft.

Anders gezegd, iemand ervaringen met kurkvloer in een 'muziekruimte' ?

Dank!
 
Het menselijk gehoor is zo gemaakt dat het juist beter is om een harde vloer te hebben. Het geeft rust omdat het door evolutie zo ontstaan is. Reflexie komt van beneden!
221 rockwool is prima spul. Ooit eens gelezen dat een laatste laag van paardehaar aan het oppervlak het beste zijn. Maar niet realistisch. Mss is losse wol ook goed. Maar nogmaals is het het beste om je room te meten welke toonsoort hij heeft. Meestal 3 toonsoorten. Deze moet je extreem dempen. Scheelt echt 90% van je energie.
 
Frequenties in het hoog zijn niet het probleem. Hoe hoger de frequentie, hoe korter de golven worden. Het probleem zit 'm in de laagfrequenties, beginnend bij ongeveer 300Hz en lager, waar deze geluidsgolven met elkaar interfereren.

En een afluisterruimte helemaal 'dood' maken is ook niet de bedoeling. Er moet wel enige levendigheid overblijven. Hier spreekt men van RT60 (60Db). Een goed RT60 is ongeveer tussen de 0.2 a 0.5, al naar gelang doel ruimte.
 
Frequenties in het hoog zijn niet het probleem. Hoe hoger de frequentie, hoe korter de golven worden. Het probleem zit 'm in de laagfrequenties, beginnend bij ongeveer 300Hz en lager, waar deze geluidsgolven met elkaar interfereren.

En een afluisterruimte helemaal 'dood' maken is ook niet de bedoeling. Er moet wel enige levendigheid overblijven. Hier spreekt men van RT60 (60Db). Een goed RT60 is ongeveer tussen de 0.2 a 0.5, al naar gelang doel ruimte.
Dan ik mijn room morsdood. Met 0,05 mmm maar je kan dan wel mooi eigen reflexie installeren met IR
 
RT-60 meet je in ms en niet in dB (wat is Db?) je meet dan de decay in tijd van een 60dB drop.
Dit werkt alleen boven de 300Hz in middelgrote en grote ruimtes (groter als een huiskamer bijv) in slaapkamers, hobbyzolders kan je dit niet objectief meten door modals, deze zijn gewoonweg te klein.
 
Een Microphone weet toch niet hoe groot die ruimte is .rt60 zijn de verschillende echo freq in je ruimte. Je hoeft trouwens geen volledige wave te hebben wil je dit horen. Kan ook al een stukje zijn. Want dat zou betekenen dat een hoofdtelefoon alleen maar 4K en hoger zou kunnen weergeven.. mij lijkt dat dus onzin. Dus gewoon vette spiekers van 15 inch.
 
RT-60 meet je in ms en niet in dB (wat is Db?) je meet dan de decay in tijd van een 60dB drop.
Dit werkt alleen boven de 300Hz in middelgrote en grote ruimtes (groter als een huiskamer bijv) in slaapkamers, hobbyzolders kan je dit niet objectief meten door modals, deze zijn gewoonweg te klein.
60Db staat voor hoe lang het duurt voordat geluid met 60Db wegsterft in een ruimte met diffuse absorptie.

P.S. RT60 meet men niet alleen in ms (milliseconde), maar ook s (seconden).
 
60Db staat voor hoe lang het duurt voordat geluid met 60Db wegsterft in een ruimte met diffuse absorptie.

P.S. RT60 meet men niet alleen in ms (milliseconde), maar ook s (seconden).
Volgens mij bedoel je dat
RT-60 een frequentie band is van 60 hz tot 10k en dat de microfoon meet hoe veel milliseconden het duurt voor elke freq van 60 tot 10k niet meer meet. Wat voor een ruimte hoe deze eruit ziet weet de microfoon niet. Het is eigenlijk gezegd hoe droog een ruimte is per frequentie. Droge freq is goed voor mixen en masteren en wanneer je IR plug-in reflexies wilt toepassing. Bijvoorbeeld wanneer je een bestaande ruimte wilt nabootsen. Je hebt dan geen valse frequenties .
 
Volgens mij bedoel je dat
RT-60 een frequentie band is van 60 hz tot 10k en dat de microfoon meet hoe veel milliseconden het duurt voor elke freq van 60 tot 10k niet meer meet. Wat voor een ruimte hoe deze eruit ziet weet de microfoon niet. Het is eigenlijk gezegd hoe droog een ruimte is per frequentie. Droge freq is goed voor mixen en masteren en wanneer je IR plug-in reflexies wilt toepassing. Bijvoorbeeld wanneer je een bestaande ruimte wilt nabootsen. Je hebt dan geen valse frequenties .
Klopt, de microfoon zelf meet alleen de aanwezigheid- en/of afwezigheid van geluid (weerkaatsingen) op 60Db. En aan de hand daarvan kan men absorptie plaatsen totdat men op een bepaalde waarde komt die overeen komt met de gewenste galmtijd. Kort komt het hier op neer: Men speelt een geluid van 60Db af, en meet daar de weerkaatsingen van met de microfoon.
 
btw, ben nog aan het schuiven met speaker en cloud positie... Ga ws nog wat naar achteren.
Een algemene tip : zsm wrappen die bende. Je wilt die rockwool haartjes niet in je longen.
Ze noemen glaswol en steenwol niet voor niks het nieuwe asbest.

Verder interessant om te zien en te lezen allemaal.
Vooral de verschillende 'meningen', 'ervaringen' en 'meetmethodes'.
Ik heb me veel ingelezen en vind zoveel verschillende theorieën (materiaalkeuze, dik, dun, zwaar, licht, wel of geen spouw etc.etc.) , dat ik er van overtuigd ben dat niemand het bij het rechte eind heeft (omdat het allemaal weinig uitmaakt op ons hobbyniveau).

En iedereen haalt op zijn manier 'goede resultaten'. Dus vindt bevestiging dat zijn / haar methode werkt.
Maar dat is nog altijd geen 'one size fits all' oplossing. (omdat die er niet is)

Volgens mij is er een schaal van slecht tot perfect en gaat dat met enorme stappen qua investering in tijd, geld etc..
Dus het laaghangende fruit kun je zelf oplossen (wat voor velen al een hele verbetering is), maar je loopt al snel tegen de beperkingen van je ruimte, tijd en geld aan.
 
Back
Top