Na wat JAMLess DAWing, weer terug naar m'n hardware met een Kerstjam.....

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.433
Locatie
Gelderland
Wat begon als een 'patch from scratch' idee waarin ik de 'loop' functie van de filter envelope van de Subsequent 37 wilde 'tonen', eindigde als een laid back jam die in 1 take opgenomen is.
Ik had een aantal scenes vastgelegd op de 707, maar niet geoefend. Vooral aan het eind is dat 'hoorbaar'.
Als tijd en inspiratie het toelaten ga ik er nog een x mee verder voor een B-Sectie.

Alle hardware wordt gebruikt, met het debuut van de XR18 in m'n setup.
Hiermee heb ik 'genoeg' kanalen om een aantal FX send / returns te gaan creëren en alles te multitracken in Reason.
Momenteel is er alleen 'nog' maar de Source Audio Collider, maar ik ben rustig op zoek naar meer pedalen.
Bij de 707 gebruik ik 2 stereo uitgangsparen om drums en melodie dingen apart op te kunnen nemen. Dat geeft net wat meer mogelijkheden om achteraf dingen aan te passen (nu niet gedaan overigens).
Deze is tevens de sequencer van het geheel.
Doordat de audio nu niet meer 'door' de 707 gaat, kon ik de faders niet meer gebruiken. Net zoals de interne effecten, dus dat is even wennen.
De Subsequent 37 doet de arp, Minitaur op de bas, Peak is voor een pad / melodie en de snelle LFO rates geven een staccato randje.

Al met al een geslaagde kerstjam (wat mij betreft) en mogelijk komt er nog een vervolg met wat meer 'structuur'.

 
Hola Montfrooy,

Heel fijn dat je laat zien wat je doet!
Op zich een mooie track.
Waar ik wel mee zit is de langdurige arpeggio,ik zou dat niet zo lang doen het maakt het haast saai.
Je zou de arpeggio kunnen laten opkomen en daarna iets anders en weer terugkomen ,het is ook duidelijk aanwezig.
Dus diversiteit !
Maar dat is natuurlijk mijn smaak.
Verder een mooie track man:okdan:

Groeten van andreos:)
 
Hola Montfrooy,

Heel fijn dat je laat zien wat je doet!
Op zich een mooie track.
Waar ik wel mee zit is de langdurige arpeggio,ik zou dat niet zo lang doen het maakt het haast saai.
Je zou de arpeggio kunnen laten opkomen en daarna iets anders en weer terugkomen ,het is ook duidelijk aanwezig.
Dus diversiteit !
Maar dat is natuurlijk mijn smaak.
Verder een mooie track man:okdan:

Groeten van andreos:)
Thnx!
Ja joh, het is echt een 'jam'. Dus ik heb nog onvoldoende tijd besteed aan variatie, opbouw etc. etc.
 
Fijne sounds inderdaad.

En als mede-Reasongebruiker ben ik ook wel benieuwd hoe je de combinatie van hardware en Reason hebt aangepakt. Of is Reason in dit geval alleen maar voor het opnemen etc. van de audio? Ik doe nu zelf alles in the box, maar zit er stiekem een heel klein beetje aan te denken om misschien een mooie hardware synth aan te schaffen om het klankpalet wat uit te breiden.
 
Lekker hoor!! :mega: En leuk dat je ook een XR hebt nu. Heb je ook de fx erin gebruikt? Ik heb een X18 en de Midas versie besteld maar nog steeds niet binnen (augustus dit jaar besteld..)
Met het routen moet je je koppie er wel bijhouden en weten wat waarvoor dient.. het routen van de E-RM multiclock is me onlangs gelukt maar best confusing als je de DAW rerturns naar één van de fysieke outputs wilt routen. Alles is in principe mogelijk maar ik vind een Yamaha tafel makkelijker om me te werken denk ik.. maar die heeft niet van die mooie fx als de Behringer..
 
Laatst gewijzigd:
Fijne sounds inderdaad.

En als mede-Reasongebruiker ben ik ook wel benieuwd hoe je de combinatie van hardware en Reason hebt aangepakt. Of is Reason in dit geval alleen maar voor het opnemen etc. van de audio? Ik doe nu zelf alles in the box, maar zit er stiekem een heel klein beetje aan te denken om misschien een mooie hardware synth aan te schaffen om het klankpalet wat uit te breiden.
Thnx.
Deze keer heb ik alleen hardware gebruikt en was Reason de multitracker en om nog een beetje af te mixen.
Ik gebruik hardware en DAW afwisselend, ook door elkaar.
Ik weet niet welke versie je gebruikt (ik zelf 11 Suite) en denk dat dat meer dan genoeg is voor mij om een leven lang muziek maken.
Mogelijk met een paar VST's erbij, maar eigenlijk hoeft dat niet eens.

Maar.....
Toen ik voor de band de Subsequent 37 had gekocht, raakte ik 'ook' verslaafd aan de hardware manier.
Het 'voelde' anders dan met Reason (DAW) waar ik meer afstand ervaarde tot het instrument en door de opties soms het bos niet meer zag.
Dus toen kwam er een MC-707 als sequencer / drum machine / synth en later een Minitaur (Moog bas, heerlijk) en een Peak om wat polyfone taken te kunnen verrichten.
Daarmee had ik een setup die inspirerend werkt, nog net met 1 brein te behappen was en genoeg variatie bood voor wat je in deze jam hoorde.
Daarna was het (even) genoeg. Kost een berg en vreet tijd + ruimte.
En de beschikbare tijd om muziek te maken is (voor mij) beperkt, dus meer kopen is leuk, maar niet echt effectief (oh ja en het budget was ook wel 'op' nadien).

Ik merk dat het met hardware voor mij vaak bij een 'jam' blijft ipv een compleet eindresultaat wat ik kan gebruiken.
Wat echt aan mijzelf ligt en zeker niet fout is (lekker jammen is ook heel fijn), maar in Reason kom ik sneller en makkelijker tot een complete track.
Ik merk ook dat het gemak van 'in de box' mij echt wat waard is.
Kleine bestanden, alles heeft CTRL + Z en wordt netjes bewaard, niet heen en weer lopen tussen hardware en toetsenbord, patches worden direct geladen, niks 'opnemen' naar audio enzovoorts.
En de flexibiliteit van een DAW kan ook voor mij heel inspirerend zijn (tegenstrijdig genoeg is dat soms ook beklemmend, maar goed). Terwijl dat bij hardware echt wel beperkt is. (of heeeel duur)

Dus?
Voor het plezier en de afwisseling vind ik de hardware setup 'erbij' erg fijn.
Als ik vastloop in Reason (qua inspiratie), dan lukt het vaak wel met hardware om wat neer te leggen en lol te hebben.
En omgekeerd ook. (als ik de beperking van de hardware even zat ben, is Reason weer een verademing)
Alleen daarom al vind ik het leuk om beide te hebben.
Reason kan deze setup prima sequencen (mijn synths hebben midi via USB) dus die combi gebruik ik ook met regelmaat.
 
Lekker hoor!! :mega: En leuk dat je ook een XR hebt nu. Heb je ook de fx erin gebruikt? Ik heb een X18 en de Midas versie besteld maar nog steeds niet binnen (augustus dit jaar besteld..
Met het routen moet je je koppie er wel bijhouden en weten wat waarvoor dient.. het routen van de E-RM multiclock is me onlangs gelukt maar best confusing als je de DAW rerturns naar één van de fysieke outputs wilt routen. Alles is in principe mogelijk maar ik vind een Yamaha tafel makkelijker om me te werken denk ik.. maar die heeft niet van die mooie fx als de Behringer..
Thnx.
Ja, die XR is echt top, zeker voor € 400,- (nieuw, alleen met beschadiging aan een hoekje van de doos)
Z'n effecten heb ik bekeken, zit erg mooi spul tussen idd, maar ik heb ze nog niet gebruikt.

Ik ben blij dat ik een send - return loop met succes heb opgezet :) :)
De Collider is 2 in 1 (delay en reverb) dus dat was nog even prutsen, omdat je normaliter een beetje 'dry' doorstuurt naar het volgende effect. Maar nu wil je dat niet, want dan komt er dus ook dry mee op het return kanaal (kan wel, maar dan kun je net zo goed niet multitracken).
Dat bleek een setting te zijn in de Collider (kill dry) maar toen kwam het volgende 'probleem' dat de delay dan geen reverb meer mee krijgt.
Tot zover ben ik gekomen, binnenkort weer verder spelen. Mogelijk zie ik iets over het hoofd. (en anders moet ik maar 2 losse pedalen kopen :D :D )
Ja, de routing is super flexibel en daardoor ook echt een ding (voor iemand die dit niet zo vaak doet). Ik moet bijv. met die FX even kijken of ik die dan weer apart op kan nemen (want mijn idee is dat ik alles wel los op wil kunnen nemen met dit soort werk)

Voorlopige conclusie van de XR18 : echt een fijne interface, super flexibel, zolang ik niet teveel bijkoop heb ik voldoende ingangen, ik mis de fysieke master knop (dat doe ik momenteel met een tablet) en deze gaat voorlopig niet meer weg.
 
Ja idd. dat routen met effects is altijd zo frustrerend. En ook dubbel dry zit er soms weer tijdsverschil tussen.. zwaar irritant ja.

Je kunt om toch wat fysieke faders te hebben zo'n klein Korg Kontrol dingetje gebruiken voor de XR.. alle faders, sends en balansen,= zijn bestuurbaar via CC#, alsmede de master. ;)
 
Ja idd. dat routen met effects is altijd zo frustrerend. En ook dubbel dry zit er soms weer tijdsverschil tussen.. zwaar irritant ja.

Nou, daar heb ik idd een klein beetje van meegemaakt.

Je kunt om toch wat fysieke faders te hebben zo'n klein Korg Kontrol dingetje gebruiken voor de XR.. alle faders, sends en balansen,= zijn bestuurbaar via CC#, alsmede de master. ;)
Nanokontrol?
Ik mis daar de midi din poort (dus dan heb ik een usb => midi kastje nodig)
Ik heb al even lopen zoeken, maar voor 'weinig' (max € 60,- oid) vind ik eigenlijk niks wat compact is en een midi poort heeft.
Momenteel mis ik alleen de master volume. De rest lijkt voor mij redelijk 'vast' te staan.
Dus een 1 knops controller met midi poort zou (in principe) genoeg zijn. Maar die zijn er volgens mij niet. Misschien wel DIY, maar zover heb ik nog niet gekeken.
 
Dus?
Voor het plezier en de afwisseling vind ik de hardware setup 'erbij' erg fijn.
Als ik vastloop in Reason (qua inspiratie), dan lukt het vaak wel met hardware om wat neer te leggen en lol te hebben.
En omgekeerd ook. (als ik de beperking van de hardware even zat ben, is Reason weer een verademing)
Alleen daarom al vind ik het leuk om beide te hebben.
Reason kan deze setup prima sequencen (mijn synths hebben midi via USB) dus die combi gebruik ik ook met regelmaat.
Dank voor je uitgebreide toelichting. :okdan: En ja, het lijkt mij ook een fijne toevoeging, ook om zonder computerscherm en muis mee te kunnen pielen. Ik ben vergroeid met de total recall enzo van Reason (en de andere voordelen die je noemt), maar de afgelopen jaren merkte ik toch dat na het werk ook weer achter een scherm gaan zitten niet per se uitnodigend is. Ik ga er me er weer eens verder in verdiepen.
 
Dank voor je uitgebreide toelichting. :okdan: En ja, het lijkt mij ook een fijne toevoeging, ook om zonder computerscherm en muis mee te kunnen pielen. Ik ben vergroeid met de total recall enzo van Reason (en de andere voordelen die je noemt), maar de afgelopen jaren merkte ik toch dat na het werk ook weer achter een scherm gaan zitten niet per se uitnodigend is. Ik ga er me er weer eens verder in verdiepen.
Ja idd. Dat is zeker een ding (veel schermtijd).
Dan is een fysiek instrument een welkome afwisseling.
En goed te combineren met de DAW.
 
Gaaf gedaan, moog klinkt goed en ja het is een jam, dus soms ff 16 maten iets te lang, maar ja, je hebt ook maar 1 paar handen. :)
 
Back
Top