SirSickSik - Piercer in your ears

Totaal niet verbaasd wat ik hoor, wel dat ik het grotendeels kan volgen
9 jaar gestopt met roken maar voel behoefte aan een sigaret :stupid:dubbel:
Beestachtig
Er zitten hier en daar wel wat interessante dingen/nieuwigheidjes in verwerkt. Zo genereert de drum sequencer niet alleen de drum triggers, maar deelt die ook info over hoe lang het nog duurt tot de volgende triggers van de kick en de snare en creëert die een "phase" tot die volgende triggers, zodat je daarmee bijvoorbeeld een waveshaper kunt aansturen als LFO die precies de timing heeft tussen 2 kicks, 2 snares of tussen beide. Dit zorgt ervoor dat de soms semi-random timing van de drums tóch logisch over komen doordat bijvoorbeeld de bass laat weten wanneer je hem kunt verwachten. Ik hoop dit ergens in de komende jaren in een eurorack module uit te kunnen brengen (jaja, ik heb al contact hierover :P )
De sampler maakt gebruik van een recording treshold waarbij die automatisch de timing van de woorden in de opname opslaat, zodat deze meteen gesequenced en door elkaar gehaald kunnen worden.
De "gitaar" is gebaseerd op ifft, waarbij de bins van de fft na de "aanslag" in elkaar overvloeien en de amplitudes richting de root harmonic "vloeien". Hierdoor staat de "golfvorm" ook nooit stil en verandert die continu, waardoor die een stuk meer "leeft". Klinkt ook meteen een stuk interessanter om door een distortion heen te gooien dan een "normale" oscillator.
De bass maakt gebruik van ifft om heel snel een wavetable van 1024 golfvormen te creëeren op basis van een minimaal aantal instellingen (minimaal/maximaal aantal harmonics, maximaal hoogste harmonic, hoe "vol/dun" het spectrum is en in hoeverre die hierin mag variëren en de totale "power" van de gegenereerde golfvorm). 1 druk op de knop en 1 seconde later heb je 1024 nieuwe golfvormen waar de oscillator in 3D doorheen morpht met een aparte sample-positie volgorde voor elke as. Soort van spherical wavetable oscillator (4ms) on steroïds. xD
 
Hahaha geweldig wat een bak herrie. Wonderbaarlijk hoe er toch nog iets van ritme en herhaling in lijkt te zitten. Volgens mij ken ik je van het axoloti forum (ik heb er ook 2), was jij niet behoorlijk productief in het zelf coden van modules? Erg jammer dat die community en de founder ervan aan het wegkwijnen zijn, maar ja dat is allemaal offtopic. Terug naar de track: zou het nooit draaien maar geef punten voor de originaliteit en de durf!
 
dikke ballen dit! Laat maar komen.
Ik mis enkel wat helderheid, die stem is ook heel erg begraven.

Doet wat denken aan skrillex - dat MAG
 
erg tof hoe je dit hebt gedaan. ik heb jouw axoloti patches nog steeds in de wacht staan om mee te spelen.
zeer tof hoe experimenteel en uniek dit klinkt.
 
Ik proef wat Covid-frustatie/agressje in dit nummer.....niet mijn dingetje, maar blij dat er ook dit soort nummers voorbij komen qua diversiteit.
 
Hoe dit in elkaar is gezet, top! Ietsje meer structuur en een wat warmere, bredere sound, en dan luister ik er met plezier naar.
 
Axoloti is dat niet zo'n raar amfibie dat verloren ledenmaten weer kan teruggroeien? (en bedankt Sir David Attenborough voor deze nutteloze kennis)

Het heeft wel wat, maar voor hij is het overkill. Kan het technische gefreak wel waarderen.
 
Met alle moeilijk toegankelijke kunst is het zo dat wanneer "het" wordt uitgelegd, met name het proces, het beter wordt gewaardeerd. Ik vind het absoluut niet mooi (ik hou net als @RFB van mooi), maar zonder mensen in de kunst die de grenzen verkennen en verleggen, zaten we nu zonder "noem ze maar op"! Hiervoor mijn waardering.
 
Zoals je het zelf aangeeft: takkeherrie. Totaal mijn ding niet maar net zoals bij een aantal andere inzendingen getuigd het van de grote diversiteit die op dit forum geëtaleerd wordt.

:doei:
 
Lastig door te komen, maar wel vette elementen. De technische uitleg erachter is echt indrukwekkend. Eigenlijk zou je ook moeten kunnen zien wat er gebeurt, om meer connectie te maken. Nu moet alles door het medium van één stereospoor tot je komen, en dan is het in elk geval voor mij verzuipen geblazen.
 
Wowwie!!
Ik zakte even in na het luisteren van een vorige track... maar ik zit inmiddels weer helemaal rechtop!
De creativiteit kan ik zeer waarderen, dus plus punt :okdan:
Ik denk dat ik hem download voor op mijn telefoon als ringtone om wakker te worden :dubbel:
 
Hmm.. ben ik dan de enige die aan breakcore moest denken..? Igorrr schoot door m'n hoofd..

Maar da's misschien vloeken in de kerk. Generatief is andere koek, en dus een ander genre? Boeiend ook.

Kende die Axoloti niet, vet ding zeg! Maal 5 dus. Dat verklaart veel, haha. Was heel benieuwd hoe dit was gedaan, thanks voor de info, erg cool.

En razend knap gemaakt! Snap de reacties wel, maar dit had een veel grotere bak herrie kunnen zijn. 't Is maar net waar je 't in plaatst. Vond 't eigenlijk best goed te behappen. Wel eens over de lengte, had inderdaad iets compacter gemogen.

Er zaten toch echt wel mooie progressies in, verscholen achter dat spervuur aan beats. Had je daar mazzel mee, qua algoritmes? Of valt 'ie altijd wel op z'n plek?

Gave inzending, hoed af!
 
Laatst gewijzigd:
Er zaten toch echt wel mooie progressies in, verscholen achter dat spervuur aan beats. Had je daar mazzel mee, qua algoritmes? Of valt 'ie altijd wel op z'n plek?
Ik heb daar een hele reeks modules voor geschreven waardoor ik een hoop dingen gelijk kan laten lopen.

De drum sequencer produceert naast de gates/velocity van de verschillende drums (gate-hoogte is velocity) ook inversed counters en phases tussen de gates. Dus daarmee kan ik bijvoorbeeld de phase van een golfvorm aansturen, waardoor de modulatie van een ander geluid precies mee loopt met het ritme van een of meerdere tracks van de drums (voornamelijk merkbaar aan de bass). Zo ook kan ik er bijvoorbeeld voor kiezen om bijvoorbeeld de phase tussen de harde aanslagen tussen de kick&snare ritmes te gebruiken, zodat een geluid altijd gelijk loopt met de accenten (nogmaals.. de bass :) ).

De sequencer wordt dan ook niet alleen aangestuurd door een gated clock-signaal, maar krijgt ook de bijbehorende phase van de clock generator. Deze twee combineer ik tussendoor ook even om een phase van 4 beats te creëeren die ik met een randomiseerbare soort van waveshaper kan hervormen voor een clock swing en terug kan converteren naar losse clock en phase die precies met deze swing mee lopen. De pre&post fills worden ook gecreëerd op basis van deze phase, zodat ook die precies mee lopen in de swing. De vorm van de swing wordt weer door 3 verschillende parameters bestuurd, die ook gerandomiseerd kunnen worden voor verschillende types swings of om de 4/4 maat om te zetten in een combinatie van 3/3 en 2/2 (dus in totaal alsnog 4 clocks per maat, zodat alle functionaliteit in de 16-staps sequencer gewoon blijft kloppen terwijl het op een 3/3 maat lijkt). Denk niet dat het in deze versie ook aan stond, maar hij kon er ook 5/5, 6/6 en 7/7 bij gooien, al werd het dan een beetje onnavolgbaar (maar het klopte wel! haha)

Deze uiteindelijke clock/phase/swing waarden stuur ik ook in 14 bit midi door naar de andere boards zodat ze deze precies en in sync na kunnen maken voor de modulatie van hun eigen geluiden/effecten.

Daarnaast lopen er nog twee "measure" generatoren die een opeenvolging creëren van meerdere maten van verschillende lengte (een set van toegestane lengtes) die samen altijd op een bepaalde lengte uit komen. Deze bepaalt dus een beetje de breakbeat en stuurt ook gerandomiseerde presets aan(presets die bij elke aanslag een kans hebben dat een of meerdere parameter(s) in een bepaalde mate verandert) en ook de lengte dat een key of akoorden worden aangehouden.

Voor de key-progressie gebruikte ik hier volgens mij een tonnetz-diagram-gebaseerde key-progression generator, al weet ik even niet meer welke versie het was (heb er meerdere gemaakt).

Hierna komt dan een dedicated chord-progressie generator die weer uit de akkoorden binnen deze key kiest (rekening houdende met tonic/dominant/etc en altijd uitkomende op de root-chord dankzij de inversed counters, die ervoor zorgen dat "stap 0" altijd aan het einde van een progressie zit). De progressie wordt in zekere zin per nieuw stuk achterste voren gegenereerd. Dus wetende dat een stuk op C majeur (m.a.w. de tonic) moet eindigen, mag die daar komen via Bdim of G7, welke weer bereikt mogen worden vanuit andere akkoorden, etc. Zo kan die van tevoren een lange akkoorden progressie genereren waaruit de counter op elke plek mag beginnen, "wetende" dat die aan het einde van de counter altijd op het juiste akkoord komt, vanwaaruit die eigenlijk weer bijna overal heen mag. Zodra er een key-change aan komt, zorgt die dat die even langs de dominant gaat (als het goed is, heb nog redelijk wat aanpassingen gemaakt ná deze track).

De "gitaar" gaat daarna aan de haal met de geselecteerde akkoorden door uit te gaan van de opbouw van noten op de gitaarhals. Dus je bepaalt een fret en van daaruit selecteert die daarboven voor elke "snaar" de dichtst bij zijnde toegestane noot binnen het akkoord, dat redelijk logischer wijs precies de akkoorden zijn die je normaal gesproken op je gitaar pakt. Gooi er daarna een ritmische "gate-strum" tegen aan die mee luistert naar de drum triggers en je hebt je lead guitar. :) Door in de "plucked fft" van de audio generator ook nog een speciale spectral dampening te maken, kan die ook nog artificial harmonics (al was dat in deze versie nog niet helemaal goed uitgewerkt helaas).

De bass volgt, wat modulatie ritme betreft, het ritme van de kick en snare en, wat noot betreft, de tonic, third en fifth van het geselecteerde akkoord, waarbij die op de juiste momenten de tonic speelt (begin/einde van de maat).

Er zijn volgens mij nog een hoop andere dingen die ik erbij heb weten te proppen om dingen bij elkaar te brengen, maar het is alweer een tijdje geleden dat ik hiermee bezig was. Maar dit is wel een beetje de hoofd-moot dat het "zooitje" aanstuurt.

Om dan eindelijk terug te komen op je vraag... ik heb er van alles ingebouwd in een poging om alles, hoewel gerandomiseerd, toch op zijn plek te kunnen laten vallen. Dit komt redelijk vaak goed uit (gezien nagenoeg alles gerandomiseerd wordt), al heb ik ook aardig wat opnames die net wat "over the top" gingen (nog meer dan deze track), waar niet bepaald voor de hand liggende breaks voorbij kwamen (een retrigger van 30 seconden... "right...gaan we nog verder...of... ... ... .. ? AH! ok.. opnieuw!") of waar de progressie en melodie niet bepaald klopten met het geluid (al klinkt "funky happy metal met zoet sappige geluiden onder een grunt" best grappig...ik lag in ieder geval in een scheur tijdens het maken.. "I'm in love with my synthesizer as it makes me laugh. Moehahaha!" (quote by sirsicksik, alone, somewhere in a small cold room in a winter corona lockdown).
 
Damn! Wat indrukwekkend. Ik heb de hele track geboeid zitten luisteren. Alleen op twee momenten waar de kick op elke tel erin komt, werd ik uit je track gehaald. Ik lees dat alles random is "ontstaan", met gebruik van ritmische presets. Die 4x4 had er van mij uit gemogen. Verder echt heel bijzonder. Had ik niet verwacht. Ik kwam een paar het woord takkeherrie tegen. Dit is voor mij allesbehalve takkeherrie. Ik hoor een structuur in de gepresenteerde chaos en ik zat echt op het puntje van mijn stoel. Ik vind het lastig om een woord te gebruiken waarmee de lading wordt gedekt, dat sla ik dan ook maar even over :).
 
Zo, heftig stukje muziek. Duistere grunt IDM, ofzoiets. Knap hoe je het in elkaar hebt weten te breien, er zit zoveel in, mijn brein overstuurt :D
 
Back
Top