DungBeatle - First Contact Proxima Centauri b

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Na 18 jaar door de ruimte te reizen komt de eerste Aardse sonde aan op de planeet Proxima Centauri b. Contact met eerste buitenaardse intelligentie volgt..

Gebruikte gear: Korg Wavestate, Korg RADIAS, Yamaha Motif XS6, Novation SL Mk3 (voor de krachtige arpeggiator), antieke 2010 iMac met Logic Pro X.

 
Wow.... zeer sfeervol, eerst 70's tintje en dan gaan we richting 80's, zo te horen toch niet zo'n intelligente buitenaardse wezens.....dap. dap. dap. daaaaa... dap..dap...daaaa , klinkt meer primitief :-p
 
Echt vet gedaan. Echte filmmuziek. Ik moest bij het 2e "DAP" gedeelte aan de gekkigheid van Phillip Glass denken. Overgang naar 3e gedeelte rond de 3 mins vind ik enigszins abrupt / niet verweven, maar is opzich weer mooi met de druppels en de vibrato synth.
 
Gewoon oke he
Blijft goed de aandacht houden
Duitse school met nederlandse alien.
Om met willem duys te spreken :” als dit geen hoge ogen gooit , dan weet ik het niet meer”
 
Ik "zie" idd the sonde zich eerst een weg knokken door het heelal, die bij aankomst een bijzonder opgewekt volkje treft met een helaas voor onze aardse oren een wat beperkt vocabulaire. Daarna wordt de reis vervolgd. Je bedoeling werkt dus goed en ik kan dit soort elektronische muziek wel waarderen. Bouwt toch voort op de mogelijkheid van synthesizers om verassende nieuwe geluiden te produceren.
 
Zo dan! Uit welk soort brein is deze compositie ontsproten? Georganiseerde chaos is het. En ja, uiteraard is dit een film waar je naar luistert. Maar ik heb zoveel vragen hierover...
Hoe ontstaat een track als deze?
Wist je van tevoren wat je wilde gaan doen en wat bepaalde de richting?
Hoeveel sporen heb je gebruikt?
Hoe houd je tijdens het bouwen van zo'n track het overzicht en de structuur?

Ik vind hem heel bijzonder en uniek.
 
Zo dan! Uit welk soort brein is deze compositie ontsproten? Georganiseerde chaos is het. En ja, uiteraard is dit een film waar je naar luistert. Maar ik heb zoveel vragen hierover...
Hoe ontstaat een track als deze?
Wist je van tevoren wat je wilde gaan doen en wat bepaalde de richting?
Hoeveel sporen heb je gebruikt?
Hoe houd je tijdens het bouwen van zo'n track het overzicht en de structuur?

Ik vind hem heel bijzonder en uniek.
Als de Dr je zulke vragen stelt, dan is het wijs om te antwoorden.

Ik heb vele weken voor de aankondiging van de wedstrijd rondgelopen "met zenuwen" omdat ik heel veel zin had om weer eens mee te doen (en in heel 2021 nul de botten gemaakt heb). Mijn vrouw is getuige van die zenuwen. ;-)

Vorige donderdag avond zei ik dan tegen mijn vrouw "Schat, fuck it, ik móet en zál meedoen aan die wedstrijd. Kan me niet schelen of ik laatst eindig, ik wil gewoon meedoen. Ik heb tot zaterdag middernacht. Bye-bye.", en verdween in mijn man-cave.

Ik dacht "Ik heb nog twee dagen om dit klaar te spelen. Get your act together and go for it."

Recent heb ik de Wavestate aan de verzameling toegevoegd, dus wist ik dat de Wavestate een belangrijk rol moest spelen. Ik ben begonnen met een nieuwe Wavestate "set list" aan te maken (een soort favourites lijst) van ongeveer 2 dozijn presets waarvan ik dacht "Hmm.. dit zou ik misschien kunnen gebruiken". O.a die zotte stem geluiden, dat is de "Menya" factory preset (Wavestate presets hebben geen nummer, alleen een naam). Die oefening heb ik dan in den haast herhaald op mijn Yamaha Motif XS en mijn Korg RADIAS. Zo had ik drie velletjes papier met preset namen/nummers die voor mij een soort kleurenpalet vormden. Ik wist op voorhand dat ik zou falen indien ik niet eerst op voorhand de veel te brede mogelijkheden van die drie toestellen terugbracht tot een kleinere set. Die oefening heeft me ongeveer 2u werk gekost. Die aanpak had ik in het verleden nog nooit gebruikt.

Dan was ik er klaar voor: verf uit mijn kleurenpalet op het blanco canvas (Logic Pro X in audio record modus) kletsen, en zien wat er organisch klikt en groeit. Zo heb ik gradueel stukken toegevoegd, en geleidelijk kwam het mentaal beeld naar voren van een buitenaards contact. Dat was dan ook de trigger om de Jarre-achtige storm en bliksem geluiden aan het begin toe te voegen, en de druppels naar het einde toe. In mijn ervaring krijg ik redelijk snel een "verhaal beeld" bij zo'n track in opbouw, dat is dan ook een grote hulp om zo'n track verder uit te werken.

Maw, visie voor ik begon? Totaal nul. In de maanden voor de wedstrijd riep ik wel rond met het idee om met Greta Thunberg samples te werken, maar mijn ervaring met samples is quasi nul, vandaar de zenuwen waarschijnlijk. Ik heb in het verleden wel al gemerkt dat ik instinctief voel waar er "iets" ontbreekt tijdens de opbouw, en dan zoek ik gewoon naar "iets" dat ik kan toevoegen om zulke leegtes in te vullen. In totaal heb ik ongeveer zes uur gewerkt aan de track, inclusief af en toe vloeken op Logic Pro die me vertraagde met zijn chronisch non-intuitieve interface.

O ja, de vallende druppels naar het einde zijn RADIAS druppels aangestuurd door de arpeggiator in mijn Novation SL Mk3. Al de rest het gevolg van realtime spelen met toetsen en knopjes.

Aantal sporen? Zie screenshot!
 

Attachments

  • Screen Shot 2021-12-27 at Monday 27 December 2021 1.png
    Screen Shot 2021-12-27 at Monday 27 December 2021 1.png
    443,1 KB · Bekeken: 129
Ik vind dit bij uitstek een track die laat zien wat de kracht is van synthesizers. Ik vind dit zo ongelofelijk knap gemaakt, bijna Tom Holkenborg-waardig!
 
Zonder je buitenaards inleiding had ik het denk ik ook wel gehad
Arrival ... die film qua vibe vooral
 
Super mooie sfeer neer gezet. Complimenten! Het bleef mij boeien, als een spannende film:)
 
Onverwachte wendingen en een aparte/aperte keuze van geluiden, prachtige sfeer. Fantasy soundtrack.
 
Back
Top