Duran Duran - Save a Prayer

LocalTrack19

Stamgast
Lid sinds
24 juli 2020
Berichten
192
Locatie
Arnhem
Duran Duran is wat mij betreft een zwaar onderschatte band. Vaak ten onrechte weggezet als mooiboys, terwijl het stuk voor stuk fantastische muzikanten zijn. Neem de baslijn bijvoorbeeld van Save a Prayer, die uit de toonsoort gaat op onderdelen maar daardoor juist extra spanning geeft aan het nummer. Of de synth arpeggios en de pads van Nick Rhodes.
Omdat de kerstvakantie begonnen is heb ik besloten een instrumentale cover te maken, waarbij ik alle synth patches zelf gemaakt heb op mijn Korg Minilogue XD, en de baspartij en de gitaarpartijen ook op “echte” instrumenten heb ingespeeld. Alleen voor de drums heb ik de sequencer / MIDI gebruikt.

Hier is het resultaat.



Ben benieuwd naar jullie feedback, en fijne feestdagen allemaal!
 
Goede cover van een goede plaat.. Knap gmaakt..
 
Mooi, ik was vroeger Duran Duran Fan, dit was wel 1 van mijn favoriete nummers, ze waren inderdaad onderschat, het zijn goeie musici, nog steeds luister ik als er een nieuwe album uit komt, zoals onlangs weer. Klinkt behoorlijk identiek moet ik zeggen.
 
Thanks allen voor de feedback! Wat ik zo sterk vind aan Duran Duran is dat hun geluid nu bijna 40 jaar later nog steeds fris klinkt en niet achterhaald
 
Wel mooi gedaan :) Mja vocals had ik natuurlijk nog tof gevonden hehe.
Hieronder is persoonlijk mijn favoriete cover (heb zelf niet zo veel met duran duran):
 
Hola,

Ik had ook graag zang erbij gehoord,het word er nu niet afwisselend op.
Misschien zelf met vocoder of niet.

groeten van Andreos:)
 
Ben ook grote fan van Duran. Jouw cover verschilt van het origineel in één belangrijk opzicht: de initiële iconische sequence blijft veel te luid in de mix na de eerste twee bars, waardoor die sequence snel begint te irriteren (toch in mijn oren). Toch hoed af hoe je de klanken hebt nagebootst.. da's nu eens iets dat ik ook zo graag zou kunnen maar nooit het geduld voor heb.
 
Eerst en vooral : covers doen is héél erg leerrijk. Ik heb namelijk op die manier lang geleden - nast opleiding - inzicht gekregen in arrangement.
Deze is erg knap gedaan. Hoed af want er gaat ook veel werk in kruipen. Het zoeken naar de juiste sounds is al een opgave op zich.
Niet meteen kritiek, maar luister nog eens naar de bass in het origineel. Die is echt stereo. En ook de snare is net iets dikker en wat verder naar achter gemixed. Maar nogmaals : top gedaan ! Mijn absolute favoriete DD track is Ordinary World. Ijzersterke song die ik ook al lang wil coveren, en jouw bijdrage zorgt ervoor dat ik daar kortelings ook aan ga beginnen. Het zou tof zijn als SF een aparte afdeling had voor covers.
(ik wil er tot slot nog even bij vermelden dat ik DD ooit in de 90's live zag in Vorst Nationaal maar het helaas ongeveer het slechtste live optreden was dat ik ooit gezien heb)
 
Ik dacht dat de zanger wel behoorlijk slecht was? Moest veel harmonizer over na een berg retakes las ik ergens in SoS.
 
Eerst en vooral : covers doen is héél erg leerrijk. Ik heb namelijk op die manier lang geleden - nast opleiding - inzicht gekregen in arrangement.
Deze is erg knap gedaan. Hoed af want er gaat ook veel werk in kruipen. Het zoeken naar de juiste sounds is al een opgave op zich.
Niet meteen kritiek, maar luister nog eens naar de bass in het origineel. Die is echt stereo. En ook de snare is net iets dikker en wat verder naar achter gemixed. Maar nogmaals : top gedaan ! Mijn absolute favoriete DD track is Ordinary World. Ijzersterke song die ik ook al lang wil coveren, en jouw bijdrage zorgt ervoor dat ik daar kortelings ook aan ga beginnen. Het zou tof zijn als SF een aparte afdeling had voor covers.
(ik wil er tot slot nog even bij vermelden dat ik DD ooit in de 90's live zag in Vorst Nationaal maar het helaas ongeveer het slechtste live optreden was dat ik ooit gezien heb)
Ik heb voor de bass vooral het brede geluid proberen te krijgen via de chorus. Ben nog een beginneling met mixen en dacht juist dat een bass altijd mono gemixt zou moeten worden.
Wat snare betreft ben ik het me je eens, ik vond het bijzonder lastig om deze goed te krijgen, ik heb gemerkt dat de snare een eindmix vaak maakt of breekt, meer dan bijvoorbeeld de kick of hihats (voor mijn covers althans).
Ben benieuwd naar jouw cover van Ordinary World 😃
 
Hola,

Ik had ook graag zang erbij gehoord,het word er nu niet afwisselend op.
Misschien zelf met vocoder of niet.

groeten van Andreos:)
Thanks! Ik had een acapella opgeduikeld op YouTube, maar daar zaten wat “rest artefacten” in nadat RX8 erover heen was gegaan, dus dat klonk met name op het einde niet zo goed. Liefste gebruik ik altijd de originele acapellas of heel goed gezongen cover acapellas (zoals bijvoorbeeld bij mijn cover van Ti Sento van Matia Bazar)
 
Wat een leuk verhaal en hoe je dat gedaan hebt. Resultaat vind ik erg goed. Ik zie dat je meer covers op soundcloud heb staan, ga ik zeker naar luisteren. Hoorde al de Simple Minds voorbij komen en Taylor Dayna, te gek! Goed gedaan man. Ik ben in een ver verleden (rond 2000) ook bezig geweest met Save a prayer en staat hier covers #8. Ik deed alles met synths, midi en ik denk een atari 1040st of een korg sqd1. De belletjes deed ik met een delay en de gitaar met een synth geluid. Het onderzoeken hoe de partijen zijn opgebouwd is een belevenis en heel leerzaam. Heel leuk om te lezen dat anderen daar ook mee bezig zijn geweest of van plan zijn. Bij mijn covers staan nog meer van die new wave hits.
 
Laatst gewijzigd:
Wat een leuk verhaal en hoe je dat gedaan hebt. Resultaat vind ik erg goed. Ik zie dat je meer covers op soundcloud heb staan, ga ik zeker naar luisteren. Hoorde al de Simple Minds voorbij komen en Taylor Dayna, te gek! Goed gedaan man. Ik ben in een ver verleden (rond 2000) ook bezig geweest met Save a prayer en staat hier covers #8. Ik deed alles met synths, midi en ik denk een atari 1040st of een korg sqd1. De belletjes deed ik met een delay en de gitaar met een synth geluid. Het onderzoeken hoe de partijen zijn opgebouwd is een belevenis en heel leerzaam. Heel leuk om te lezen dat anderen daar ook mee bezig zijn geweest of van plan zijn. Bij mijn covers staan nog meer van die new wave hits.
Gaaf, heb wat nummers van je beluisterd, heel tof. Sommige nummers zijn zo ingenieus opgebouwd, daar sta je niet bij stil bij een “gewone” beluistering
 
Back
Top