Eurorack-level audio summing, kan dat?

jes303

DIY brain mods
Lid sinds
30 augustus 2002
Berichten
802
Locatie
Transistorbasstraat 303
Hallo, ik wil graag 2 a 4 audiosignalen die uit verschillende eurorack modules komen met elkaar mixen maar mijn rack is vol voor mog een mixer module.

Dus ik wil dit graag buiten het rack zonder eurorack mixer module oplossen, zo compact en goedkoop mogelijk. Voor mij is het niet belangrijk om de individuele volumes in te stellen, dus potmeters zijn niet nodig.

Kijkend en googlend naar oplossingen op line level, zie ik diverse kleine DIY projectjes waarbij meerdere signalen via ‘summing’ aan elkaar worden toegevoegd mbv een weerstand per signaal, meestal 10kOhm maar daar zijn nog verschillende meningen over. Een zo’n projectje:

Dus ik dacht aanvankelijk om zelf ook zo’n klein knutselprojectje te gaan doen, met wat jack chassis connectoren, 10kOhm weerstanden in een kleine behuizing… maaarrrr aangezien de eurorack levels veel hoger (5v?) liggen dan consumer line level ligt dit wellicht heel anders, en is er geen weerstand nodig, of wat wel?
 
Kabel A gaat in VCO 1 out. Kabel B gaat in VCO 2 out. Kabel A's andere eind gaat in je VCA in. Kabel B's andere eind gaat in kabel A. Je hebt nu een passieve mixer maar zonder weerstandjes en soldeerwerk.

De reden voor de weerstanden is wel een goede - zie Passive mult as audio mixer? - MOD WIGGLER, dus mijn voorstel gaat hoogstwaarschijnlijk wel iets te kort door de bocht.
 
Ooit had Analogue Solutions een unity mixer in het assortiment gericht op drummodules. 2e hands mogelijk nog vindbaar.
De passieve mixers van Rolls vind ik zelf top, maar kosten meer dan een Doepfer mixer-module.

 
Je kan ook drie stuks 2 x 3,5 mm mono naar stereo 3,5 mm kopen zodat je eerst van 4 naar 2 en dan van 2 nog een keer naar 1 x stereo; 3,5mm (m) - 2x 3,5mm Mono Jack (v) Splitter Adapterkabel - 0,2 meter - Zwart
Bij mij gaat 2 x 3,5 mm naar 1 x keer stereo m'n interface in met een verloopadapter van 3,5 naar 6.35 mm omdat ik nog geen mixer in m'n eurorack heb.
Da's goedkoper dan stackables
 
Laatst gewijzigd:
Een stackable of andere passieve mult kan werken maar wat er dan met je levels gebeurt is een beetje afhankelijk van hoe de uitgangen van je modules precies werken. Met een beetje pech klinkt de ene module ineens veel harder dan een andere.
Die 10k weerstanden zijn er juist om de invloed daarvan te verminderen. Dus ik zou dat gewoon doen.
 
Back
Top