Tascam brengt nieuwe cassettes uit voor Portastudio-multibandrecorder uit 1979

tascam.jpg


Audiofabrikant Tascam heeft een nieuwe analoge cassette uitgebracht, de Tascam 424 Studio Master High Bias Type II Cassette tape. Deze cassette is bedoeld voor de Tascam/TEAC 144 Portastudio die uitkwam in 1979, en daaropvolgende Portastudio-bandrecorders.

De Tascam 424-cassette werd ontwikkeld in samenwerking met the National Audio Company, de grootste nog bestaande fabrikant van cassettebanden in de VS. De cassette bestaat uit een plastic buitenkant die gemaakt is met een combinatie van spuitgieten en 3D-printen om een zo traditiegetrouwe reproductie te zijn van de originele TEAC-cassette, met daarin een 'high bias cobalt oxide'-magneetband van metaaloxides die zo goed mogelijk de formule moet nabootsen die gebruikt werd in Portastudio-tapes. Het is geen perfecte reproductie, geeft Tascam toe. Er heerst al sinds 2019 een wereldwijd oxidetekort voor magneetband, waardoor niet precies dezelfde samenstelling kon worden nagemaakt.

Toch moet de cassette goed werken met de originele Portastudios en een warm, analoog geluid geven, volgens het bedrijf. En nog belangrijker volgens Tascam, het is een cassette die beschikbaar is voor een redelijke prijs, in tegenstelling tot 'overpriced' new old stock, zoals online te vinden is, waarvan de kwaliteit met de jaren achteruit gegaan is. Volgens Tascam is het nu de enige fabrikant van High Bias Type II-cassettes.

Volgens het bedrijf geeft de nieuwe cassette tot 4db meer geluid, vergeleken met standaard Type II-cassettes en minder ruis, wanneer deze gebruikt wordt in de 144 Portastudio-multibandrecorder. Die recorder, die voor het eerst uitkwam in 1979, was een van de eerste 'draagbare' multibandrecorders met mixers, waarmee muzikanten thuis muziek konden opnemen. Voor het testen van de tape werd een Tascam 424 Portastudio gebruikt die compleet hersteld was. De cassette komt beschikbaar als limited release op de website van het bedrijf. Het is nog niet bekend hoeveel de cassettes gaan kosten.

Fabrikant:

Bron:
https://tweakers.net/nieuws/191058/...r-portastudio-multibandrecorder-uit-1979.html
 
Last edited by a moderator:
nu nog n prijs en plek om te bestellen... Niet gevonden op de website
 
Heel mooi, maareh, een hoop mensen hebben hun Porta later afgesteld op Maxell XLIIS, TDK-SA en weet ik veel wat nog meer. Mijn 244 zit al 20 jaar geduldig te wachten in de flightcase om de 400 tapes over te laten zetten naar digitaal. Gaat natuurlijk mis vanwege de riempjes.
 
nu nog n prijs en plek om te bestellen... Niet gevonden op de website
Ik geloof dat ze pas in januari op de website van Tascam zelf te koop gaan komen. Ik las in een FB groep $40,- voor 10 stuks, maar weet niet of dat klopt.
 
40$ voor 10 stuks? vergeet dat maar, dat lijkt me onmogelijk... Als je ziet wat een cassette kost van de bandjesfabriek...
 
40 euro voor 10 stuks dat zou in deze tijd een koopje zijn.
Wat me ook opvalt is dat de layout van het hoesje erg 70ties is, dat vind ik leuk gedaan.
 
Wat me ook opvalt is dat de layout van het hoesje erg 70ties is, dat vind ik leuk gedaan.
Die tapes zijn gemaakt om TR-808 op te nemen,al eens een TR-808 op een tape opgenomen..?

Zou Tascam nu de boutique markt opvolgen en een nieuw master tape cassette recorder uitbrengen?
 
Laatst gewijzigd:
Om het eens even in "jongerentaal" te beschrijven wat ik voel:

Damn ouwe, deze K7s looken knoerhard, de kleuren zijn die van mijn TR-08, en denk dat allus wat ik hier op zet
klinkd als Al Naaivis. Rip me doekoe en breng deze skere shit hier.

Maw: Damned. Ik zit hier met BERGEN cassettes, tapes en bandjes, (used, maar ook sealed) maar op de één of andere manier
weet Tascam me hier toch weer even in een hoekje te drukken dat ik zeg: Shhhttt, als niemand kijkt: "Hier, mijn geld, doe me er
maar 20, hebben jullie ze ook in Oostblokbus wit-blauw-blauwer?".
 
Heel mooi, maareh, een hoop mensen hebben hun Porta later afgesteld op Maxell XLIIS, TDK-SA en weet ik veel wat nog meer. Mijn 244 zit al 20 jaar geduldig te wachten in de flightcase om de 400 tapes over te laten zetten naar digitaal. Gaat natuurlijk mis vanwege de riempjes.
Gewoon even nieuwe riempjes opleggen, dat is niet zo moeilijk zelf te doen.
 
Wow erg cool, deze lust ik wel.

High Bias in een meer high-end consumer deck komt erg in de buurt van tape zonder te veel ruimte in te nemen.
 
Een heel goede zet van Tascam, gezien er nog altijd redelijk wat vraag is naar nieuwe tapes. In de hobbysfeer tenminste, voor enthousiastelingen op muzikaal gebied. Het zou wel heel erg vet zijn als ze nu ook nog een nieuwe Portastudio zouden uitbrengen. Overigens kosten nieuwe tapes van 60 tot 90 minuten tussen de 5,90 en 8,30 euro bij Thomann. Dus veertig US dollar voor tien nieuwe exemplaren van Tascam, zou wel een koopje zijn.
 
Idd op thomann meerdere Type I tapes.
Je hebt ook nog in NL bv de bandjesfabriek:


Overigens kosten nieuwe tapes van 60 tot 90 minuten tussen de 5,90 en 8,30 euro bij Thomann. Dus veertig US dollar voor tien nieuwe exemplaren van Tascam, zou wel een koopje zijn.
Als ze uit de USA moeten komen komt daar ook nog BTW en importkosten bij. Dus veel goedkoper dan die bij Thomann zullen ze uiteindelijk denk ik niet zijn. Maar ze zijn wel cooler... 8)
 
Back
Top