Zo, na alle tachtig inzendingen beluisterd te hebben en van commentaar te voorzien vind ik het nu tijd om zelf hier te reageren
Hoewel ik al bijna 20 jaar lid ben van het forum was dit mijn allereerste inzending, en ik vond het erg vermakelijk om mee te kunnen doen!
Wat mij als rookie-deelnemer vooral is opgevallen bij de andere inzendingen en de commentaren erop is dat er naast compositie ook behoorlijk veel aandacht wordt gegeven aan de mastering (positionering van instrumenten, EQ, headroom, over-compressie, etc). Dat is iets waar ik voor mijn track nauwelijks aandacht aan heb gegeven -- en wellicht voor de gekozen stijl ook minder relevant is -- maar daar zal ik voor de contest van volgend jaar in elk geval meer rekening mee houden.
Dan wat achtergrond over het ontstaan van deze track. Dat is eigenlijk als grap begonnen na de F1-race in Abu Dhabi. Een collega opperde dat er vast wel wat meme-tracks zouden komen met een withete Toto in de hoofdrol, en dat ik dat ook moest proberen. Die uitdaging ben ik dus aangegaan
De conversatie tussen Toto en Masi heb ik van één van de vele YouTube video's geripped en vervolgens in Maschine gesliced en verdeeld over de pads. Omdat de iconische woede-uitbarsting van Toto niet erg ritmisch was heb ik die nog verder gesliced per woord en lettergreep.
De Monologue en Model D gebruik ik standaard gelayered en worden gestuurd door de interne sequencer van de Monologue. De SE-02 draait ook op zijn eigen sequencer, en de E-Mu Orbit wordt getriggered door een Beatstep Pro (die Orbit is hier puur gebruikt voor de lowpass kick en zachte hihats, daarover zo meer).
Alle drie de sequencers -- die als slave van Maschine werken -- had ik al voorgeprogrammeerd, en puur door gebruik van de mute-buttons (op BSP en mengtafel) maak ik de partijen actief of inactief.
Alle andere sounds (arpeggio wat al bij intro begint, de distorted kick, de risers, de leads en natuurlijk Toto & Masi) zijn voor een groot deel tempo-synced patches die ik speel vanuit Maschine (via de pads) en Komplete Kontrol S49 Mk2 (via de toetsen). Zonder de samenwerking tussen deze twee apparaten had ik dit nummer niet semi-live kunnen maken.
Alle gear (m.u.v. mijn mengtafel) staat opgesteld in een enkele Jaspers-stand zodat ik snel overal bij kan, maar omdat ik maar twee handen heb klinkt het niet altijd perfect... De eerste riser bijvoorbeeld zit nét iets te snel aan zijn maximum, maar dat komt omdat ik de eerste keer de hand die het modwheel bedient ook nodig heb voor de selectie van de drop
Dit alles komt samen in een Mackie ProFx30v3 mixer waarbij ik de kanalen (waar gewenst) al heb voorzien van wat compressie en EQ. Via de USB out van de Mackie is de totaalmix opgenomen op een stereospoor in Garageband waarna ik deze alleen nog getrimd heb en geëxporteerd naar MP3.
[..] Klein detail-nerd-dingetje: je heb meerdere sounds gelayered, voor je kick-sound. Eén van die sounds lijkt niet lekker te lopen, als ik het zo hoor is het die lowpass filtered 909 kick, die is te vroeg. Denk ik. Niet zeker. Misschien kan je 't es checken. [..]
Scherp
De Beatstep Pro die de Orbit lowpass kick aanstuurt is ingesteld als slave van Maschine. Blijkbaar werkt die synchronisatie niet helemaal lekker want het tempo-display op de BSP springt dan alle kanten op. In eerste instantie dacht ik dat het puur de weergave van de BPM was, maar na goed luisteren is het helaas meer dan dat en fluctueert het tempo dus echt...
Als laatste, aan iedereen die de moeite heeft genomen mijn track te beluisteren: ontzettend bedankt! Ik vond het leuk om mee te doen, en het beluisteren van de andere deelnemers en het lezen van de commentaren was ontzettend leerzaam!
Een gelukkig 2022