Roland D5 gaf de geest, nu ben ik hier.

deafital

Nieuwkomer
Lid sinds
22 december 2021
Berichten
2
Locatie
Utrecht
Dat D - multi timbraal - vijfje is nog uit het vorig millennium, toen ik in de twintig was. Het lag vanaf het begin van deze eeuw te verstoffen. Minstens een decennium, tot een jaar of 2005 heb ik er toch heerlijk met een Atari 1040 ST mee zitten Cubasen. Reden van het in onbruik raken is dat er knopjes in de behuizing zakten. Een bekend probleem waarschijnlijk. Weet van toen nog, het was het gulden tijdperk wat weer wat anders is dan de gouden eeuw, dat er gasten waren die ‘m voor 100 gulden ontstoften. Ik kreeg het ook druk als Zelfwaggelende zonder Personeel.

Steeds dacht ik: ik moet ‘m nog eens laten ontstoffen. Er kwam wel geluid uit, soms speelde ik dan even. Maar ik werd niet blij van het geluid dat ik door de weggezakte knopjes niet meer kon wijzigen. In het begin kon ik ze met wat naalden nog wel naar boven vissen. Bij hoge nootnood ging ik wel eens naar de stationspiano, maar die is er dankzij de C ook niet meer. Vandaag zette ik ‘m weer aan. En waarempel. Geluid. Maar geen sustain. Dus ik het pedaal aansluiten… En toen een kort heftig samengesteld geluid. Eerder een PANG. En toen niks meer, geen display ook. Net als een Roland U-20 die ik om die reden van een vriend had gekregen, van je vrinden moet je het hebben.

Kortsluiting, iets doorgebrand? Waardoor? Stof? En waarom dan pas als ik het pedaal aansloot, of was dat een toevallige samenloop. En hoe maak ik die? Ik zag bergen vragen op me af komen. Een zoekopdracht bracht me bij dit sintforum. Ik wil niet vragen naar de bekende weg dus ik zal wat Google zoekopdrachten doen met de toevoeging site:synthforum.nl Ik vrees echter wel voor een gebed zonder end. Ik woon in de buurt van de music house op de Oudegracht, misschien daar eens buurten. En die ontstoffer van honderd gulden toen, wellicht is die inmiddels al tot stof wedergekeerd.
 
Welkom, mooie binnenkomer. Ik zou eerst eens zelf de Swiffer en schroevendraaier ter hand nemen. In de pauze even naar Marktplaats en kijken of het echt wel de moeite waard is om 'm naar Music House te slepen.
 
De service-manual van de D-5 is online, wie weet ... via de onderdeel-codes de stukke componenten (voor zover die sowieso al niet universeel zijn) nog te bestellen?
Geen idee wat er stuk aan is? Zwak punt is wel de switches onder de knopjes, maar dat zijn gewone nog prima te krijgen drukknopjes.

Of anders van een donor-D-5 er 1 goed werkende van samenstellen?
 
Dank! Leuke rubriek. Dat ‘echt de moeite waard’ van vinnieq vraag ik me ook wel af. Een vervanger zoek ik niet. Tijd om ‘m te repareren is dé bottleneck. Van techniek houd ik genoeg, daar niet van, mijn moederboard hangt met alle kabels ook als de ingewanden van een aangereden kat naast mijn ooit aangeschafte Silverstone pc-behuizing. Vond het zonde deze staaltjes van techniek weg te stoppen. Service-manual is een goeie tip clintrubber.

Zou gewoon leuk zijn als het ding weer digitale herinneringen uit zou spuwen. Maar zo niet, ik vind het nu tijd om mijn diepe toetsenwens in vervulling te laten gaan met een hybride staande piano. Met midi (zonder thru) is synthese fluitje cent, Pianoteq etc.
 
Er staat een tweedehands Roland D-05 op Marktplaats, hoogste bod is nu 375 euro - misschien is dat een (betere) optie? (for the record, ik ben niet de verkoper).
Welkom. :kimono:

Edit: Je kent vast het verschil al, maar ik heb het dus over de D-05 "Boutique" van Roland, niet een originele D5. Die had ik ook nog, maar Soundtrack is natuurlijk makkelijk op heel veel na te maken en meer had ik niet nodig van LA.
 
Laatst gewijzigd:
Dank! Leuke rubriek. Dat ‘echt de moeite waard’ van vinnieq vraag ik me ook wel af. Een vervanger zoek ik niet. Tijd om ‘m te repareren is dé bottleneck. Van techniek houd ik genoeg, daar niet van, mijn moederboard hangt met alle kabels ook als de ingewanden van een aangereden kat naast mijn ooit aangeschafte Silverstone pc-behuizing. Vond het zonde deze staaltjes van techniek weg te stoppen. Service-manual is een goeie tip clintrubber.

Graag gedaan, hier voor gemak meteen een link (free, maar donatie stellen ze op prijs):

Roland Service Notes D-5 (not D5 not D-05 Roland not Ronald)
 
Back
Top