Digitale effecten

soyzone

Stamgast
Lid sinds
9 augustus 2012
Berichten
158
Locatie
gent / roeselare
Tot nu toe ging ik vooral voor analoge delay -reverb -...
Niet omdat ik een purist ben die het analoog blind verhef boven andere methodes, maar omdat ik opgegroeid ben met software (uad en andere) als budget alternatief. Daarbij was steeds het idee van latency; afhankelijk van hoe goed je bent met gepruts aan instellingen en van de kwaliteit van je pc en je geluidskaart had je steeds een latency.

Nu kijk ik naar digitale (gitaar)effecten, met eindeloze repeats of delay time. Hangt hier een nadeel aan? Ik bedoel dan; hoe zit het met latency op de hedendaagse effect bakjes? Is dit even merkbaar als bij een plug-in?

Zijn er bepaalde merken hier beter in dan andere?
Alle tips welkom.
 
Zal geen issue zijn, zeker niet als we het over delay-effecten hebben uiteraard.
Soms noemen de specs ook de conversievertraging (converters), verwaarloosbaar.

't Helpt om het bijv te vertalen naar een bandsituatie: om strakker samen te kunnen spelen helpt het om niet extreem ver van elkaar af te gaan staan.
Maar stel de (enkelvoudige) afstand tussen bandleden is 3 meter. Heb je enkele reis al 9ms vertraging te pakken, maar zonder dat je lied al in duigen valt. Die conversiedelays zitten daar onder.
 
Heb zelf een zestal gitaarpedalen van Boss: drie digitale en drie analoge.
  • Boss CE-2W Chorus (analoog)
  • Boss DC-2W Dimension C (analoog)
  • Boss DM-2W Delay (analoog)
  • Boss DD-8 Digital Delay (digitaal)
  • Boss RV-6 Reverb (digitaal)
  • Boss TE-2 Tera Echo (digitaal)
Bij al deze effecten is niets te merken van latency qua verwerkingssnelheid van het inkomende en uitgaande geluid. Natuurlijk treed er daadwerkelijk wel iets van latency op, maar dat is zo verwaarloosbaar dat het eigenlijk niet hoorbaar is.
 
Misschien een blinde vlek van me, ofwel heeft die technologie rasse schreden gemaakt.
Ik zat nog met idee dat digitale effecten onbruikbaar waren live, waarschijnlijk uit de tijd van mijn (2dehands 90s) rack apparaten.

Bedankt voor alle antwoorden!
 
Ik gebruik al jaren een Zoom B3 als 'versterker / effectenbak' voor m'n basgitaar. Zeker niet de laatste nieuwe.
Er zal ongetwijfeld iets latency door gegenereerd worden, maar ik merk er niks van. Terwijl een rondje naar de DAW echt wel merkbaar is voor mij (en niet lekker meer speelt).
 
Ik gebruik al jaren een Zoom B3 als 'versterker / effectenbak' voor m'n basgitaar. Zeker niet de laatste nieuwe.
Er zal ongetwijfeld iets latency door gegenereerd worden, maar ik merk er niks van. Terwijl een rondje naar de DAW echt wel merkbaar is voor mij (en niet lekker meer speelt).
Klopt, ik had altijd gehoopt vsts als een soort "studio live" te kunne gebruiken, maar zelfs met uad is dat nog buiten bereik (heb niet de uad processor+interface gebruikt). Jammer, zeker met hun space echo emulatie.
 
Klopt, ik had altijd gehoopt vsts als een soort "studio live" te kunne gebruiken,

Had begrepen dat de V-Machine van SM Pro Audio dit is/wilde zijn,
maar zelf geen ervaring met robuustheid, crashes, latency en hoe heftig VST(i?)'s mogen zijn om er nog beetje fatsoenlijk op te werken.

(genoeg ervaringen elders over te vinden, ook hier op synthforum)
 
Klopt, ik had altijd gehoopt vsts als een soort "studio live" te kunne gebruiken, maar zelfs met uad is dat nog buiten bereik (heb niet de uad processor+interface gebruikt). Jammer, zeker met hun space echo emulatie.
Ja, ik gebruik soms Reaper met live effecten. Voor het opnemen van zang. Met een extreem kleine buffer lukt dat. Maar lang niet met alle plug-ins.
 
Montfooij herinnert me aan iets wat ik al lang aan denk, maar nooit tijd voor had;
recycleren van een oude computer, maar dan voor 1 programma.

Ik wou een nieuw topic gaan aanmaken, maar eigenlijk sluit het best aan bij bovenstaande.
Ik heb hier nog enkele oude mac mini's liggen. Ik dacht deze ooit te gaan gebruiken als een soort stand-alone guitar rig.

Maar had altijd gelezen dat (oudere) pc's stand-alone gebruiken voor 1 doel (zelfs kleinere software) weinig winst oplevert, want 1 moderne processor verslaat 2 oudere met gemak... Maar is dat in sommige scenario's toch nog handig?
Audio omzetten vertraagt, en is wss voornamelijk van de processor afhankelijk, maar wat met apps zonder audio?
Een processor zal dan waarschijnlijk minder uitmaken dan de i-o bus snelheid?

Ik denk bvb aan touch osc en osc to midi; om dat op een andere computer te draaien (en zo via ethernet door te sturen)
Heeft dat zin met multi-cores om nog een oudere erbij te draaien, om wat te ontlasten?

Lijkt me niet, maar misschien mis ik een verdoken voordeel... :-)
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top