Even voorstellen

NielsBaloe

Nieuwkomer
Lid sinds
15 december 2021
Berichten
2
Locatie
Breda
Hoihoi,

Zag ik net een Gravis Ultrasound (1993?) te koop gevraagd? Nog vóór die tijd had ik een collectie liedjes gemaakt met mijn DOS Musicator en een Roland JV-30. Met de Gravis Ultrasound kon ik er (met Cakewalk for Windows) samples aan toevoegen. Ik heb heel wat liedjes "geremixed" op die manier tussen 1990 en 1996.

Daarna Muziektechnologie gestudeerd (eh 1997-2001), het softwarepakket CPS (2000-2008 ) gebouwd en daarmee veel (technisch) geleerd, na 2003 veel live festivals gedraaid als geluidstechnicus, een paar opnames (inclusief afmixen) gedaan als technicus, en sinds 2015 alleen nog wat bandjes (toetsenist en drummer), vooral in live improvisatie bands (Skelet, Skelectief, ImproXL). Sinds 2017 hebben we met Skelet soms live uitgezonden met een digitaal mengpaneel XR18 en een raspberry pi (die eindmix en webcam richting youtube streamde).

En zo kom ik op nu: dit is denk ik de derde keer in jaren dat ik weer een synthforum account aanmaak. Dit keer om iets tweedehands te kunnen kopen. Misschien vorige keren ook, ik weet het niet meer. Ik heb in de loop der jaren enkele analoge synths gehad (oa Korg Polysix) , alleen na wat vergelijken bleken die softsynths echt serieus even goed te zijn, en 1 brakke Windows95 laptop meenemen is toch echt een stuk lichter dan 10 analoge haperende synths ;)

Momenteel draai ik alles op Raspberry Pi's (ja ook nu typ ik op een Pi werkstation), inclusief synthesizers. Ik gebruik de PC alleen nog maar om Zoom op te draaien (lukt nog niet soepel) of video mee te hercomprimeren, verder is alles raspberry pi's. Alles open source. Dus dag VST plugins en hoi LV2 plugins!
 
Laatst gewijzigd:
welkom! en interessant te horen wat je doet. Ik ben wel benieuwd naar de voors en tegens van muziek via de rasberry pi maken, en wanneer zoiets een toevoeging is op je setup.
 
Als je steeds je laptop moet gebruiken voor iets, dan kun je daar een raspberry pi voor gebruiken, bijvoorbeeld live streamen naar youtube. Ik verkies nu een stuk of 6 tot op de bit nauwkeurig hetzelfde geconfigureerde raspberry pi's overal waar ik ben, in tegenstelling tot 1 dure laptop meeslepen waarbij ik een probleem heb als deze kapot gaat (3 werkstations, 1 in een koffer ingebouwd, 1 in de auto voor GPS, 1 als synthesizer in repetitieruimte, 1 als streamer, enz), zie Digitaal autonoom - laptop stuk - Duurzaamheid basiscursus .

Als synthesizer kun je met een raspberry pi extreem goedkoop samplebanken en softsynths draaien, tenminste als je niet bang bent voor wat (jack) configuratie. Ik ben blij tegenwoordig steeds meer te switchen van VST-synths naar gouden samples voor piano's, elektrische piano's/wurlitzer e.d., (analoge en digitale) drumkits, en incidenteel voor mellotron xylofoon enzo. Qua analoge softsynths heb ik voor in repetieruimte/podium genoeg aan amsynth en raffo, en qua hammond orgels genoeg aan setBfree.

Als effect apparaat kun je een pi prima gebruiken, je hebt super LV2 plugins. Sommige zijn zo kwalitatief dat je er gerust een plaat voor een band kan afmixen zoals met de Calf en x42 plugins. Waves plugins maar dan open source ;)

Als werkstation kun je denk ik een raspberry pi 4 nog niet serieus gebruiken. Ik ken Musicator, Session 8, Cakewalk, Logic, Cubase, Reaper tot nu toe tot in detail, en Reaper draait wel op een pi maar niet stabiel. Ardour ziet er extreem gaaf uit, maar is ook nog niet stabiel genoeg.
 
Back
Top