Nieuwe Casio synth

Screenshot 2021-12-10 141515.png


Er gaan geruchten dat Casio in januari 2022 een nieuw keyboard zal uitbrengen. Het wordt een arranger keyboard met diverse geluiden uit de AiX geluidsbron en nieuwe Rhodes en CP geluidssamples.





Teaser:

 
Last edited by a moderator:
Ik heb zelf een CT X-5000, dat is de "top of the range" van de AIX based arranger keyboards.
Ik vind de pianos en electrische pianos heel goed, en ook alle akoestische instrumenten zijn prima.
De stringssynths zijn ronduit lelijk (allemaal) en de polyfone synths vind ik ook brrrrr, slecht.
De AIX soundbron kan gewijzigd worden met Cutoff, resonance, Attack, Release etcetera, maar het is allemaal
nogal behelpen... Wat ik wil zeggen is, als ze met AIX een synth willen maken, dan ben ik niet meteen overtuigd.
Ik hoop natuurlijk wel, want ik ben super casio fan, heb 'zelfs' nog een CT202 uit 1981.
 
ondertussen al januari...maar stilte! ben ook benieuwd om te zien met wat ze op de markt komen.
 
Vreemd dat Casio nooit een heruitgave of doorontwikkelde Phase Distortion synth heeft gemaakt. Zoiets zou wel goed scoren in de huidige tijd, waarin ook weer wat FM synths zijn uitgebracht.
Ik heb hier een VZ-1 staan. In 1988 gekocht voor hééél weinig bij Peter Verspuij. Tot op de dag van vandaag enorm veel spijt dat ik ook niet meteen een VZ-10M erbij heb genomen (Module variant).
Ik heb me ingeschreven op de Casio website (UK) voor nieuws maar heb inderdaad ook nog niets vernomen (inschrijven kan hier: Coming soon)

De VZ-1 is een zware, uit metaal vervaardigde synth die in geen enkel opzicht te vergelijken is met de toch wat speelgoed-achtige uitstraling van goedkope plastic Casio keyboards.

Aardige video met uitleg maar ook veel voorbeeld sounds and factory patches:
 
Dus nog een paar nachtjes slapen, en dan ....

Of slapeloze nachten, the suspense is killing me... :D Maar zonder gekheid, ik lees hierboven dat het zou gaan om een 'arranger keyboard', ik vat niet helemaal dat het zou gaan om een synth.
 


Meer weinig zeggende info, maar het lijkt toch echt wel een synth te worden (en ik hoop nog steeds op iets FS1r formant achtigs).
AIX is voorzover ik kan nagaan vergelijkbaar met Korg's Karma engine, dus ik denk niet perse arranger keyboard.

Ben benieuwd.
 
Casio-CT-51000V-Vocal-Synthese.001-678x381.jpeg

`Volgens de laatste informatie zal het keyboard de naam CT-S1000V dragen en zal het gebruik maken van de AiX Sound Source engine uit de CT-X keyboard range.
Casio zegt ook officieel dat het keyboard vocale synthese zal bieden.
We zien veel knoppen, weinig knoppen en een scherm.
Er zijn bedieningselementen voor het volume, K1/vocaal type, K2/portamento, toon, ritme en registratie, afspelen/stoppen en meer. Sneltoetsen en termen die staan voor vocale synthese`
 
Dan lijkt dit meer op de spirituele opvolger van de oude Casio SK-1. Mits je er stemgeluiden mee kunt opnemen.

Overigens maakt Casio altijd wel leuke keyboards voor de prijs. Mensen die niet zo heel veel te besteden hebben, kunnen daardoor toch leuk hobbyen. En als je er een leuk gitaarpedaaltje achter hangt zoals de Zoom MS-70CDR, dan kom je toch een heel eind.
 
Misschien dat er een mogelijkheid is om teksten in te voeren die dan met synthese weergegeven worden ( bv de keys van je keyboard met shift oid letters in laten voeren ). Of bv een zeer goed uitgedacht filter waarbij je bv 2 filters hebt, eentje voor klinkers en eentje voor medeklinkers ik noem maar iets .... Ik denk geen vocoder. Maar eerder iets zoals bij de Yamaha FS1R waarbij je, als je heel goed kunt programmeren, ook de synth kunt laten praten mbv formant filters.
 
Back
Top