Welke set up hebben jullie het langst aangehouden?

Beetje old school maar al jarenlang een Motif ES7 als master unit. Ik stuur er andere synths mee aan (werk zonder PC) en met de sequencer gaat dat perfect. Latere motifs ook geprobeerd maar behalve dat ik de geluiden niet echt beter vond is de kwaliteit van de toetsenborden alleen maar minder geworden (XS, XF). Ooit begonnen met klassieke piano dus ws vandaar al de plastic flimsy toetsenbordjes (al dan niet mini) voor mij vaak een afknapper).
Verder een TG77 (FM, FM gemixt met samples) voor digitale en een DSI P8 voor analoge geluiden. Waarbij ik me blijf verbazen over hoe organisch (en/of analoog?) de SY/TG77 kan klinken (cheesy presets maar briljante sounds voor te vinden op het net en natuurlijk geinig dat je de DX7 sounds erin kunt zetten).
 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Mijn 'core setup' is al vele jaren ongewijzigd, namelijk een computer met daarop Ableton Live met een controller (Push 2, daarvoor een Push 1 en ooit nog een APC40) en daarin en daaromheen diverse geluidsbronnen. Heb wel veel hardware gewisseld afgelopen jaren, niet uit ontevredenheid maar vooral omdat ik het leuk vind om nieuwe dingen te ontdekken en uit te zoeken. Ik hecht dan meestal ook niet per se heel erg aan bepaalde gear, ik kan er acute GAS voor opwekken maar ik kan er ook vrij makkelijk weer afstand van doen voor wat anders. Zeker als je kunt upgraden naar iets dikkers (oude synth verkopen, geld bijleggen en dikkere terugkopen, dat noem ik 'veredelen'). Ik heb inmiddels wel een beetje de fase bereikt dat ik het gevoel heb dat ik in het spelletje bijna heb uitgespeeld. Inmiddels heb ik zoveel langs zien komen dat veel van het nieuwe spul dat uitkomt me minder boeit en ik blijf hangen bij een paar vlaggenschepen, zoals de Moog One, Prophet 10 en Matriarch en een 'best of' vintage rompler serie (maxed out Roland XV-5080, Yamaha TG77 en EX5r) en wat winnende fx. Deze klinken in mijn oren erg goed en vind ik heerlijk om mee te werken en het voelt ook niet alsof er nog echt een weg omhoog is daarvandaan. De kans is vrij groot dat er nog een OB-X8 bij komt, maar verder weet ik niet wat ik qua synths nog zou moeten. Dus deze opstelling zal wel een tijd stabiel blijven verwacht ik. Gelukkig kan ik altijd nog los op gitaren, fotomateriaal, art supplies, etc. etc. Genoeg GASrijke hobbies.

Wie veel materiaal heeft dat is een teken dat niets echt goed is wat je hebt.
En dit is gewoon gelul natuurlijk.
 
Laatst gewijzigd:
Verder een TG77 (FM, FM gemixt met samples) voor digitale en een DSI P8 voor analoge geluiden. Waarbij ik me blijf verbazen over hoe organisch (en/of analoog?) de SY/TG77 kan klinken (cheesy presets maar briljante sounds voor te vinden op het net en natuurlijk geinig dat je de DX7 sounds erin kunt zetten).
TG77 is een topbak inderdaad, ik heb hem ook. Vind dat echt veel beter klinken dan welke FM plugin of moderne FM hardware synth ook. Lekker volle sound met veel ballen.
 
En dit is gewoon gelul natuurlijk.
Veel of weinig materiaal, wat maakt het uit.JM jarre maakte bijna met één synth zijn album 'revolutions'.
In de begintijd van MP3com,25 jaar geleden had iedereen nauwelijks wat in huis staan.Maar de muziek was echt divers.
Gewoon,tracht je vrije tijd goed te gebruiken.Met veel of weinig.
 
Ja, en Vangelis en Kraftwerk hadden 3 vrachtwagens nodig voor hun gear. Boeie.
 
Ja, en Vangelis en Kraftwerk hadden 3 vrachtwagens nodig voor hun gear. Boeie.
Haha,3 vrachtwagens voor het podium en verlichting en op de passagiers zetel 3 Synths.
 
Nadat ik in 1981 begonnen ben met een Roland System 100/101, CSQ600 en een ARP AXXE ben ik aan blijven modderen met enkele toevoegingen (TR808, Crumar Trilogy, Evans Echopet en in 1984 een DX7). Dit gaf me niet echt de mogelijkheden die ik nodig had.

De zaken veranderden toen in 89 Roland de D20 uitbracht. Samen met de DX7 begon mijn muziek stilaan te klinken zoals ik wilde. Toch bleef ik tegen beperkingen van polyfonie aan te lopen. Die werden over de jaren gespreid aangepakt door extra investeringen, zowel nieuw als tweedehands. Zo zijn er bijgekomen: een Roland W30, twee Yamaha SY99-en, Access Virus C, Emulator 4 en 4 XT Ultra en drie jaar geleden een KRONOS 2.
Sequencing werd uitgebreid met twee Roland MC500 MkII's. Alle andere sequencing komt uit de interne sequencers van de W30, SY99-en en Kronos.
FX zijn in die periode ook uitgebreid met een Alesis QuadraVerb+, TC M-One en Lexicon MX400.
Om alles te kunnen aansluiten ben ik begonnen met een SoundTracs Topaz Project 8 24/48 kanaals die drie jaar geleden vervangen werd door een Yamaha MGP32X.

Vanaf de DX7 heb ik deze setup nog steeds. Dus eigenlijk van 89 tot nu toe met dezelfde hardware blijven werken.

Ik heb geen nood aan computer gebaseerde sequencers of synths en kan alles doen wat ik wil zonder updates of migraties naar nieuwere platformen.

Over de discussie of je nou veel of weinig materiaal moet hebben om te kunnen musiceren: dit hangt toch gewoon van persoon tot persoon af. De één voelt zich het best tussen een of twee analoge bakken terwijl de andere juist een massa toetsen rond zich heen wil hebben. Maakt toch allemaal niet uit. Zolang je maar plezier hebt in wat je doet :) .
 
ik heb echt hard nagedacht... Maar het langst zou ik niet weten.
Het lijkt toch wel iedere paar jaar weer anders qua gear.
Het enige dat consistent is zingen en gitaar spelen.
Wellicht het langt dan mijn software only tijd... logic, 4.5 en 5 maar toen gebruikte ik ook tape en een buizen galm.
 
En dit is gewoon gelul natuurlijk.
Ja wellicht zegt de hoeveelheid tool niets over de muziek die eruit vloeit.
Het is denk ik wel zo dat er een groep bestaat die hopen met iedere aankoop betere muziek te maken.
Die besteden geen tijd aan een instrument, spelen en muziekleer.
En hebben op het gegeven moment ook zoveel gear als Vangelis.
Maar muziek maken dat gebeurd er niet.

Maar ja lekker boeie idd als we maar lol hebben
 
Bij mij zijn 't de CS6x en de MC-808. Een verrassend veelzijdige combinatie. In verschillende bandjes de groovebox gebruikt als vervanging van een drummer en voor backing tracks, maar ook als songwriting tool en als midi-controller voor ableton doet ie prima dienst met z'n gemotoriseerde faders. De CS6x heeft hele fijne toetsen en alle basisgeluiden (rhodes, strings, pads, etc) zijn prima in orde. Enige dat ik nooit fatsoenlijk doorgekregen heb is "song mode", ik blijf altijd maar loopjes maken en on-the-fly sporen muten om songstructuren aan te brengen.
Ondertussen zit er nog een semi-modulair avontuurtje bij, maar dat wil nog niet lekker samenwerken. De Barp 2600 lust de midi van de Roland MC 808 niet echt. Maar misschien moet ik ook gewoon er een beetje handig in worden.
 
Ik ben nog maar aan m'n eerste setup bezig :)
  1. 2020 Moog Subsequent 37 (gekocht voor de band, maar daar begon de verslaving aan 'echte' instrumenten wel)
  2. 2020 MC-707 (dat DAWLess leek me wel wat)
  3. 2020 Moog Minitaur (eigenlijk wilde ik een Sirin, maar daar was ik te laat voor, goedkoop via MP kunnen scoren met als idee om hem naast de 707 in te zetten)
  4. 2021 Peak. Ik miste vooral iets 'poly' en viel voor het geluid van de Peak.
  5. 2021 Omdat m'n Focusrite Clarett kuren bleef houden (pre amps die het af en toe begaven) ben ik op zoek gegaan naar de XR18. Wat geen gemakkelijke klus was met de chip tekorten enzo, maar het is gelukt.
Dat is in basis wel de setup en hij is redelijk 'af'.
Ik heb nog een Collider gekocht voor bij de Subsequent in 2020 (wat is een synth zonder reverb / delay)
Er is een poging gedaan om de MPC Live 2 in te zetten voor backing tracks voor de band, maar dat mislukte (en helaas heb ik hem toen terug moeten sturen van mijzelf)
En nog even gespeeld met een Analog Heat 2. Maar dat was geen succes voor mijn manier van werken.

Ik zoek nu alleen iets om met samples te werken en ergens ook wel een granular ding.
Toch wel een MPC, een Force, en/of Lemondrop of misschien een Organelle. Ik ben daar nog niet uit.
En met de huidige prijzen en beperkt aanbod, ga ik geen haast maken.
 
Ik ben nog maar aan m'n eerste setup bezig :)

Ik nu aan mijn laatste. Tot inzicht gekomen dat teveel hardware alleen maar onoverzichtelijkheid in de hand werkt.
Heel veel verkocht of op zolder gestald omdat ik daar nog over twijfel.
Concentreer me nu op nog maar een paar apparaten en wat software die ik van binnen en buiten ken.
Kan met weinig toe. Het zijn immers niet de instrumenten die de muziek maken. :)
 
Ik nu aan mijn laatste. Tot inzicht gekomen dat teveel hardware alleen maar onoverzichtelijkheid in de hand werkt.
Heel veel verkocht of op zolder gestald omdat ik daar nog over twijfel.
Concentreer me nu op nog maar een paar apparaten en wat software die ik van binnen en buiten ken.
Kan met weinig toe. Het zijn immers niet de instrumenten die de muziek maken. :)
Ja, dat laatste is mijn ontgasmotto.
Ik zie het in alle hobbies waar ik actief mee bezig ben of was.
Als ik xxx kan kopen, dan kan ik eindelijk yyy....
Vandaar dat ik nog altijd een bescheiden setup heb.
Een sampler achtig ding komt er waarschijnlijk nog wel, maar wanneer weet ik niet.
 
Back
Top