Welke set up hebben jullie het langst aangehouden?

OpenHiHats

Stamgast
Lid sinds
19 juni 2021
Berichten
414
Locatie
Amsterdam
Hi,

Ik ben wel benieuwd, welke set up hebben jullie het langst aangehouden? Zelf veranderde ik enorm vaak. Dat is leuk, maar ook best chaotisch. Niets mis met aankloten, maar focus en dingen afmaken is ook wel eens fijn. Uiteraard pak ik soms één machine om me daar goed in te verdiepen en 'snack' ik soms door er wat te kloten met iets uit de opslag.

Tegenwoordig heb ik echter een vrij vaste set up waar ik tevreden mee ben en al een tijd productief mee ben. Denk dat ik niet eerder zo lang weinig heb veranderd. Een set up verschilt ook per project, maar met deze set up kan ik uit de weg voor verschillende stijlen en de muziek die ik deze tijden wil maken.

Drums: Yamaha RY30. Ik hou van dit ding. Prima 808-achtige samples voor electro, maar ook goed voor techno. Veel mogelijkheid voor het editen van sounds. Ik werk heel fijn met de machine, het klikt gewoon. Ik vind de samples echt te gek, eigenlijk.

Monosynth: Dreadbox Typhon. Heerlijk voor electro basslines, ook goed voor de hardere technoleads. Alleen jammer dat ie geen monosumming heeft, want in tegenstelling tot velen ben ik niet altijd fan van de FX en heb ik niet altijd stereo nodig. Neemt soms onnodig een kanaal in op mijn mixer/interface.

Synth 1: Alpha Juno 2. Duurde een tijd, maar ik klik er eindelijk heel goed mee. Ik maak steeds patches die ik tof vind. Chords, bass, wrede leads, mooie pads, etc.

Synth 2: Yamaha SY-22. Gekke combinaties van geluiden, lekker koude pads om de mix wat hoog te geven, schurende texturen.

Verder ben ik laatste tijd enorm fan van weirde wie-ong portamento geluiden en zowel de AJ2 als de Typhon blinken daarin uit.

Vertel me over jullie gouden combinaties!
 
Kleine set.Vooral computer soft dat blijft wel jaren staan.Laatste tijd wel eens van hardware synth veranderd.
Daar stel ik ook een einde aan.Synth verbeteraar zijn is niet de goeie methode.
Mijn ethiek is.Veranderd niet veel.Hou je bezig met muziek.
Wie veel materiaal heeft dat is een teken dat niets echt goed is wat je hebt.
 
Sinds 1996 ben ik met hardware bezig. Het langste heb ik mn cs1x gehouden, die ging in '19 weg. Meer vanuit sentimenteel oogpunt, eerste synth enzo. Ik denk dat hij de laatste 20 jaar vooral masterkeys is geweest.

Ik heb heel lang MPCs gehad, geniale machines die ik op een gegeven moment blind kon bedienen. Superstrakke timing en heel stabiel. De mpc2000xl (met smartmedia mod) was voor mij de beste tradeoff tussen gebruiksvriendelijkheid en nog steeds een echte akai sound.

in 2005 heb ik een elektron monomachine mk1 gekocht en later geupgrade naar een mk2+, die ik nog steeds heb.
Dit is voor mij een van de gaafste bakken. 6 parts, geniale sequencer en een hele lading synth engines.

Mijn (live) setup was in de kern altijd een MPC, een monomachine, 16 kanaals mackie, 2 fx processors en 2 compressors en een paar kilometer kabels 🥳.
En vaak nog een bakje met een eigen sequencer, een bassbot303 hoofdzakelijk.

Leuke thread, even lekker herinneringen ophalen!

En ik moet zeggen dat less = more. mpc en monomachine zijn een super combinatie en een live setup die compact en overzichtelijk is.

-C-
 
Oh ja, uiteindelijk van MPC overgestapt op een elektron rytm. Ik wil wel weer een MPC omdat ik bepaalde dingen mis, met name de midi sequencer van een MPC was erg bruikbaar voor wat ik deed.

-C-
 
Wie veel materiaal heeft dat is een teken dat niets echt goed is wat je hebt.

Ik heb naast mn 'core setup' echt heel veel verschillende apparaten gehad en van genoten. Sommige heb ik gekocht om leeg te samplen, of omdat ik nieuwsgierig was hoe ze waren.

En in een aantal gevallen waren het hele vette synths maar pasten ze niet in mn workflow of bij mn andere synths qua sound.

Quasimidi polymorph was heel gaaf maar als je een pattern switch deed hikten de DSPs dus dat was voor live niet werkbaar. (de polymorph is trouwens een soort van oer-monomachine qua parameter locking concept)

De reden dat ik je quote is dat ik hier anders over denk. Mijn insteek qua setup is compact, andere mensen hebben een heel groot palet aan synths en gebruiken een andere combinatie voor elke track. Het een sluit het ander niet uit natuurlijk 😉

-C-
 
Wie veel materiaal heeft dat is een teken dat niets echt goed is wat je hebt.
Dat kan jou beleving zijn maar ik denk daar anders over.

Ben bezig met hardware sinds eind jaren 70

Zo heb ik 4 setups (4 speel hoeken) bestaande uit Hardware only. De oudste setup dateert uit 1988.
Ben nu van plan om een 5e speelhoek te maken rond wat moderne analoge synths.

Elke dag maak ik een stuk muziek, gewoon omdat het leuk is. Druk nagenoeg nooit op de "save" knop. Andere mensen gaan joggen of kijken TV, ik speel piano, orgel of synths.
Geen "workflow" of "DAW producties" of "Conforme nummer maken". krijg daar stress van, gewoon improviseren en amuseren.

Veel spullen is beter. 8):biertje:
 
Wie veel materiaal heeft dat is een teken dat niets echt goed is wat je hebt.
ja ik kan me hier wel in vinden.
natuurlijk geld het niet voor iedereen maar als je nummers maakt is zo veel in alleen muziek te leren.
veel gear kost tijd onderhoud etc die tijd gaat verloren in oefen en muziek tijd.
 
Mijn eerste "echte" synth in de jaren 90 was lange tijd een enkele Korg 05R/W module, daar heb ik echt jarenlang iedere dag mee gespeeld. Die kende ik dan ook van binnen en van buiten. Later is dat aangevuld met een Korg Prophecy en Yamaha CS1x, en dat was mijn complete setup.
Door omstandigheden begin 2000 deze allemaal ooit moeten verkopen, en zo'n 10 jaar later heb ik de hobby weer opgepakt met de aanschaf van een tweedehands Korg Trinity (via deze site :okdan:) Kort erna heb ik nog een tweedehands Roland MC-909 groovebox gekocht, en dat was totdat de pandemie begon mijn complete setup :luv:
Sinds thuiswerken de norm is geworden en ik de tijd die ik in de file spendeerde heb ingeruild voor meer vrije tijd is de synth-verzameling behoorlijk gegroeid met een breed scala aan verschillende sub-500 EUR (voornamelijk) mono-synths die ik inmiddels ook van haver tot gort ken.

Die MC-909 gebruik ik nu nooit meer, dus als iemand interesse heeft mag ie m overnemen, maar de Korg Trinity die ik al bijna 12 jaar in bezit heb blijft nog héél lang bij me!

Wie veel materiaal heeft dat is een teken dat niets echt goed is wat je hebt.

Dat kan, maar ik zie dat toch anders. Iedere andere, extra synth voegt iets toe aan het sound pallet. Die Korg rompler module waar ik jarenlang mee gecomponeerd heb klonk fantastisch voor het geld en de beperkingen die het had (geen resonantie op het filter bijvoorbeeld), en ik maakte er de dikste tracks mee. Totdat ik dit begon aan te vullen met synths van een ander merk (Yamaha) of andere sound engine (virtual analog). Holy moly wat klonk dat opeens "anders", "beter", "nog vetter"! Dat principe hanteer ik nu nog steeds, en koop ik alleen synths die qua sound / timbre iets nieuws toevoegen.

Daarnaast, mensen met een zogenaamd "kleine setup" hebben wel vaak honderden, zo niet duizenden VST's dus daar valt mijn bescheiden setup volledig bij in het niet 8)
 
Laatst gewijzigd:
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Daarnaast, mensen met een zogenaamd "kleine setup" hebben wel vaak honderden, zo niet duizenden VST's dus daar valt mijn bescheiden setup volledig bij in het niet 8)
Buiten de synths die je zo mee krijgt met je daw heb ik er zo'n 25 soft en wat samplebanken.
En dan zijn er sommigen die ik in geen maanden aanraak wegens geen tijd of ik steek er mijn tijd niet in omdat ik liever met muziek bezig ben.Het is maar wat belangrijk is voor je.
Vroeger deden de groten het met een paar synths.
JM Jarre maakte met bijna één synth een heel album.Een Roland D-50 in revolutions.En dat vond ik één van zijn besten.
 
Vroeger deden de groten het met een paar synths.
JM Jarre maakte met bijna één synth een heel album.Een Roland D-50 in revolutions.En dat vond ik één van zijn besten.
Dat is precies hoe ik het vroeger dus ook deed, wegens chronisch geldgebrek als student 8) Met één enkele Korg 05R/W module (en daarvoor met één enkele Yamaha QR10) volledige tracks maken, en proberen om de beperkingen van het instrument heen te werken. Maar dat was het nu juist; die beperkingen belemmerden dan toch weer vaak hoe ik het uiteindelijke resultaat voor ogen had.

Tegenwoordig weet ik dat sommige beperkingen juist weer creativiteit doen oplaaien, maar ook dat layeren van meerdere synths -- ik heb standaard een Korg Monologue en Behringer Model D gelayered -- een ultra-dik geluid opleveren. Dus meerdere beperkte synths met grote knoppen, in whatever configuratie doen voor mij weer wonderen voor de creativiteit :) Met bijv. alleen een DAW of een Yamaha Montage, Roland Fantom of Korg Nautilus zou ik door de bomen het bos niet meer zien...
 
Fruity loops en Audacity. Synths Juno 60, Microkorg, Moog Prodigy, SH-2000, Korg Delta en Nord Rack 2.
Heel lang mee gewerkt. Microkorg en SH-2000 ook verkocht toen, omdat ze overbodig waren.
Toen ik geen tijd meer had voor mijn hobby alles verkocht behalve de Delta.
( Die Delta was een leuk orgel/piano synth ding waar altijd wel plaats voor was tijdens mijn studies,
om wat op te spelen af en toe ).

Terug begonnen met die Delta, een blaasorgel/harmonium, dreadbox Erebus v2 en 2 jaar na die Erebus ook de Nyx V1.
Een paar pedaaltjes ook die ik gekregen had van een bevriende gitarist.
En 5 jaar lang daar alles mee gedaan wel in Logic ondertussen.
Vooral die Delta, voor zo een beperkte synth, kan je toch enorm veel doen als je niks anders hebt ...
meer dan wat ik al gedaan met de 20+ synth die ik nu heb.
Zocht nog een poly, zoals de Juno, maar die waren nogal duur geworden en wou liever iets flexibeler.
En dat was dan een JX-3P geworden. Daar ook veel mee gedaan.
( Ondertussen, wel op Jupiters, Prophets, Xpanders enz ... gespeeld, vooral de Jupiter 4 vond ik echt geweldig en die wou ik ooit echt graag hebben ).
Ik had ook nog een SK-20 gekocht, maar die heeft eerst een paar maand in een studio gestaan ... waar ook nog een CS-10 stond die ze waren vergeten,
tot ik een zocht en dan hebbek die nog gekocht. )

Toen kwam de lockdown, was er geld voor Jupiters enz ... minder werk en veel thuis zijn.
En Juno's vooral de 60 waren op een jaar tijd bijna dubbel zo duur geworden.
Dus het leek mij geen slecht idee om een heleboel vintage te kopen, want over 5 jaar zou dat niemeer kunnen.
Maar echt veel muziek werd er niet gemaakt, meestal schetsen met vst's of jammen met nieuwe hardware.
Niet echt productief en teveel gear begint te wegen ... dat je nog 5 synths gekocht hebt en de Karp al bijna 5 maand op de to do list staat ... :walker:

Ik ook weet dat ik waarschijnlijk 3 of 4 van die synthesizers intensief ga gebruiken en nog drie of vier voor als ik een andere sound zoek.
En met 1 of 2 mono's en een poly waarschijnlijk productiever zou zijn dan met 15 synths of meer.
Met een JX-3P en een MS-20 ofzo kan je toch al zat veel doen, niet zo leuk als een Jupiter 4 maar ook minder gedoe dan als die Jupiter raar gaat doen. :)
Gelukkig moet ik niet productief zijn met synthesizers. 80 percent van de mensen die ik ken die dat wel moeten doen, doen bijna alles met 1 of 2 synths.
 
Laatst gewijzigd:
ja je moet wel een hoop proberen om tot die kleine setup te komen.
In mijn optiek maken we ideeen wat op papier goed lijkt welke synth welke fx unit etc maar in de praktijk moet dat nog blijken.
Zo heeft iedere apparaat tijd nodig om dan op een bepaald punt er liefde kan ontstaan.
Soms gaat dat snel en soms is er veel tijd voor nodig.

Marketing is natuurlijk ook een belangrijk invloed dat ons laat denken dat we meer nodig hebben.

Ik ben nu op een punt waar ik dingen weg doe en alleen de dingen hou waar ik erg van houd.
Soort detoxen in de studio :)

Maar mijn insteek is om tracks te maken, op te nemen.
Wellich speelt iemand anders alleen of houd die alleen van tweaken etc.
Ja dan kun je wel veel synths hebben maar in de context van songs schrijven of tracks opnemen werk het voor mij niet om te veel shit te hebben.
 
Wie veel materiaal heeft dat is een teken dat niets echt goed is wat je hebt.
Da's nou echt flauwekul wat je zegt.
Dat zou betekenen dat serieuze muzikanten geen studio vol met gear zouden hebben staan?
Je zal ze de kost moeten geven die ik weet niet hoeveel spul hebben staan.
Vince Clarke heeft wel 'ns clips gemaakt over z'n spullen en je zou Moby z'n verzameling drumcomputers 'ns moeten zien.
BinckBeats heeft ik weet niet hoeveel spulletjes en Steve miller heeft zo'n 400 gitaren.
Frank Zappa had ik weet niet hoeveel spul.
Junkie XL had een wand vol met gear en zo zijn er zat.
En jij denkt dat Paul McCartney alleen een Hofner en een Rickenbacker bas heeft zeker?
Die mensen hebben hele studio's vol met spullen.
Maar dat zijn allemaal geen echte muzikanten natuurlijk en die houden zich ook niet bezig met muziek zeker?
 
Laatst gewijzigd:
400 gitaren is toch wat anders dan 400 verschillende samplers, synths etc?
Als je 1 gitaar snapt dan snap je die andere 399 ook.
Junky Xl heeft heel veel weg gedaan en heeft nu een kleinere setup.
Vergeet ook niet dat veel van de artiesten die je noemt mensen in dienst hebben.

Voor techniek, onderhoud, opname etc soms ook scoring co-writing etc.

- moby heeft een kleine setup. zijn drumcomputer verzameling doet hij niet veel mee
- junky xl, heeft mensen in dienst

@sinew1958 heeft dus wel een punt en vaak is het zo. Maar goed vaak is niet altijd.
Er zijn vast mensen met 200 synths die vette muziek maken.
 
@sinew1958 heeft dus wel een punt en vaak is het zo. Maar goed vaak is niet altijd.
Nee maar het wordt gebracht als een uitspraak van zo is het en niet anders en ik vind dat je dan alles en iedereen generaliseert.
Je hebt mensen die heel creatief zijn met één instrument en je hebt ze met een hele verzameling en daar zit van alles tussen.
Als iemand daar nou lol mee heeft laat 'm dan.

400 gitaren is toch wat anders dan 400 verschillende samplers, synths etc?
Als je 1 gitaar snapt dan snap je die andere 399 ook.
Het gaat toch niet om het snappen, sommige mensen vinden het ook gewoon leuk om zoiets te verzamelen dus wat is daar fout aan?
Als ik echt flink geld had zou ik ergens anders wonen met ruimte voor bijv een Ferrari of een Pagani bijv en daarnaast een oude XK150 en misschien nog iets leuks maar er zouden ook een paar doordeweekse auto's staan omdat het praktisch is.
 
Nee maar het wordt gebracht als een uitspraak van zo is het en niet anders en ik vind dat je dan alles en iedereen generaliseert.
Je hebt mensen die heel creatief zijn met één instrument en je hebt ze met een hele verzameling en daar zit van alles tussen.
Als iemand daar nou lol mee heeft laat 'm dan.
Dat noemt m'n een standpunt innemen en soms is dat in strijd met een mening van een ander.Waarom is hier anders een forum voor.Om te debatteren en discussies uit lokken(volgens de regels).
Je bent er mee eens of niet punt!
 
Okee, mijn v-drums blijven voor altijd.
Het enige andere wat ik ook echt nooit weg ga doen is Maschine denk ik. Alle software en samples die erbij zitten + de controller zijn de beste deal ooit en meer heb je eigenlijk echt niet nodig. Zeker als je zelf samples gaat maken.
Voor de rest cirkuleren instrumenten bij mij behoorlijk. Veel synths gehad en uiteindelijk op den duur gewoon er mee verzadigd en op uitgekeken, de enige synth die ik nooit weg had willen doen is de Dominion 1. Maar die koop ik na de verhuizing direct weer terug.
 
Mijn Dreadbox, Erebus v1 en Nyx v1 ook, daar bouw ik heel veel textures mee.
Yamaha CS-10 ook, tegenovergestelde van die Dreadbox sounds, heel organisch maar heel subtiele sounds zijn minder easy.
Niet superdik. Al vind ik die wel heel erg lekker. Smooth basses en niemand gaat zagen, dat het veel te hoog klinkt.
CS-30 als de CS-10 te beperkt lijkt, modular, het leek enger dan de CS-30 ... Maar wel is het voor mij heel simpel geworden.
De CS-30 gaat nog oefening nodig hebben ... mogelijk duurt het jaren.
Jupiter 4 voor de heel basic polly stuff, meer expressie, maar limited, de unison voor de bang en dreamy melodiën, die niet 1985 smooth zijn.
SK-20 zie ik ook fun stuff doen.
Pads ofzo Juno 66/JX3P, strings zeker JX3P
Roland SH-2 die heel vet is. Korg 770 ook voor een ander soort dingen.
En mijn eurorack.

En dat zal wat mijn startpoint zijn.
CS-30 zal op de eerste drie albums, waarschijnlijk nog niet veel hebben gedaan.
Verder zie ik kleine team variaties, Dreadbox/Yamaha. Een nummer met een Grandmother basseline en die Korg 770 gitary sounds.
Iets Sk20, SH-2 en Jupiter4.

Da's hoe ik denk dat het zou kunnen gaan.
Veel heb ik al getest, die bedalen, die synth, die 2 synths liever niet bij elkaar.
Of ze kunnen prima bij elkaar maar de ene doet de track/andere de chorus ( basslines dan )

Zolang ik niet dezelfde tracks zit te maken. Maar ze wel aansluiten op elkaar.
Zo zie ik dingen samen komen. En van tijd iets onverwachts, tussen al dat vintage heb ik graag iets fresh,
hele goeie gratis vst.
 
Back
Top