Sweet Marie Jane [ akoestisch + synths ]

flyweight

Spice up your life with FM and Feedback
Lid sinds
10 november 2010
Berichten
11.136
Locatie
HybriDe L!Fe
Track in progress. Dit nummer is geschreven op de gitaar en er is ook tekst/zang.
Alles is handgemaakt. Dus geen sample loops en niets geprogrameerd.
De drums zijn op de OP1 ingespeeld.
De hele track heeft ook geen reverb.
De gitaar is met een stereo pair omni mics opgenomen in mijn huiskamer.
Die heeft een fijne akkoestiek.
Ik will er nog 1 synth lijn bij doen en wellicht een stuks synthbass dubbelen.
Eigenlijk moet er meer electronisch bij maar dat vind ik maar moeilijk.
Denk dat ik dan op bebepaalde plekken de gitaar eruit moet halen en dan een synth erbij ander raakt het zo vol.


Sweet Marie Jane got something in the mirror now
but it won't let go
In memories remain
 

Attachments

  • sweetmarie3.mp3
    9,2 MB
Track in progress. Dit nummer is geschreven op de gitaar en er is ook tekst/zang.
Alles is handgemaakt. Dus geen sample loops en niets geprogrameerd.
De drums zijn op de OP1 ingespeeld.
De hele track heeft ook geen reverb.
De gitaar is met een stereo pair omni mics opgenomen in mijn huiskamer.
Die heeft een fijne akkoestiek.
Ik will er nog 1 synth lijn bij doen en wellicht een stuks synthbass dubbelen.
Eigenlijk moet er meer electronisch bij maar dat vind ik maar moeilijk.
Denk dat ik dan op bebepaalde plekken de gitaar eruit moet halen en dan een synth erbij ander raakt het zo vol.
Hola

flyweight, Mooi gemaakt en gespeeld:halleluja.​


Groeten van Andreos.
 
Ik ben een beetje in dubio. Aan de ene kant vind ik het een nummer met potentie maar het komt er w.m.b. nog niet helemaal uit. Vooral de combinatie tussen het losse gitaarwerk enerzijds en de strakke elektronisch klinkende drums vind ik nog niet echt bij elkaar passen. Misschien dat ofwel iets meer quantizen van de gitaar het wat meer bij elkaar brengt, ofwel het wat losser maken van de drums (en dan misschien ook de drumgeluiden wat organischer kiezen. Persoonlijk zou ik kiezen voor het eerste, dat kan volgens mij prima zonder het levendige karakter geweld aan te doen. En dan haal je de 'ergste' stukken eruit, bijvoorbeeld de gitaar op 1:43 en de bas op 2:26.

Ik mis ook nog iets van een lead of iets dergelijks, iets wat een beetje blijft hangen. Maar dat is ook logisch als er nog zang bij komt. De buitenaardse invasie die aan het einde ineens invalt vind ik overigens niet zo goed passen. Maar goed, slechts mijn smaak en het is nog in ontwikkeling. Dus veel plezier ermee. :-)
 
thanks allemaal.
De drums zijn met de hand op de OP1 ingespeelt zonder quantize.
De gitaar quantizen gaat niet want dan word het geluid echt veel minder.
Maar wellicht is het wat @The Big Ear zegt en moet ik gewoon de gitaar strakker spelen en past het dan beter.
Ik vind de drums ook wat electronisch/strak klinken.
Wellicht drum ik er een akkoestische laag overheen.
Qua hook idd er komt nog de zang in.
Maar ik zoek nog naar 1 layer met een synth die de boel meer bij elkaar krijgt.
Het idee is om een hybride track akkoestisch/electronisch te krijgen.

Iig bedankt voor het luisteren
 
Mooi zeg! Waar heb je dit in opgenomen?

En zijn die drums al audio (binnen de OP-1)? Als het nog midi is: je zou kunnen variëren met de velocities, vooral op de hihats. Zal ineens meer leven inblazen.
 
Mooi zeg! Waar heb je dit in opgenomen?

En zijn die drums al audio (binnen de OP-1)? Als het nog midi is: je zou kunnen variëren met de velocities, vooral op de hihats. Zal ineens meer leven inblazen.
Hey thanks, heb het thuis opgenomen.
Mijn huiskamer heeft een hoog plafond met ronde randen boven en een houten parket vloer.
Nee ik heb de beat ingedrumd met de vingers op de OP1 maar direct in ableton de audio opgenomen.
De OP1 heeft geen velocity.
Ik ga proveren er akkoestische drums oveheen te drummen.

Het probeelm is om echt een hybride track te maken.
Als ik er echte drums in doe en een synth layer dan klinkt het gewoon als een bandje.
Vandaar de electroniche drums. Maar er moet meer synth in ook.
 
Een gedeelte akoestische opgenomen track...
Dan wordt het moeilijk om zo'n hybride nummer te oordelen...

Idd, het ingetikte ritme zonder quantize is vrij lastig. (het wordt al gauw wat rommeliger)
Beter zou zijn, om eerste het ritme te maken (typen) en daarna de gitaren er over te spelen/zetten,
zodat het ritme fungeert als metronoom en vervolgens later de echte of andere drums erbij toevoegen.

Voor de rest is het natuurlijk altijd een uitdagen om echte instrumenten op te nemen en
dat vraagt heel veel aandacht.

Het nummer zelf is...:okdan:
 
in ableton

Check, thanks. Dat vroeg ik me dus af.

Want, dit:
De gitaar quantizen gaat niet want dan word het geluid echt veel minder.

wil ik best van je aannemen, maar is niet mijn ervaring met Ableton. Hooguit met extreme verschuivingen van je warp-points, maar die zijn niet nodig voor de partijen in deze track.

Als het geluid zo snel achteruit gaat als je zegt, kan je misschien nog even kijken of een ander algoritme helpt. Mijn gok is dat je 'm op "beats" hebt staan, probeer "complex pro" es...

Het probeelm is om echt een hybride track te maken.
Als ik er echte drums in doe en een synth layer dan klinkt het gewoon als een bandje.
Vandaar de electroniche drums. Maar er moet meer synth in ook.

Cool dat je dit ook echt nastreeft. Benieuwd hoe je dit verder gaat ontwikkelen! Keep us posted
 
Maar wellicht is het wat @The Big Ear zegt en moet ik gewoon de gitaar strakker spelen en past het dan beter.
Hele fijne intieme track Tim, kan heel mooi worden want de basis is goed maar idd bij bijv 1.40 is het wat sloppy met de gitaar.
ik zou die gitaarpartij nog een paar takes van doen en eventueel wat comping als het dat nodig mocht hebben.
Maar de opname vind ik heel lekker, dat geeft die intieme sound.
Ik vind de drums ook wat electronisch/strak klinken.
Ja, vanaf 3.25 die electronische percussie past niet bij de sfeer van deze track wat mij betreft.
Als het goed is dan drum jezelf ook en deze track leent zich bij uitstek voor een spaarzame analoge drumpartij, niets indrukwekkends maar gewoon om de track wat te ondersteunen.
Ik zou het juist niet te electronisch maken of misschien een paar pads of soundscapes/tapeloops met een beetje ambiënt sfeer met wat delay/echo misschien maar wat mij betreft kan je het beter wat analoog houden.

Dit zou een singer/songwriter track kunnen zijn als je eventueel nog wat zang erin zou doen maar het hoeft niet natuurlijk.

Qua opname/sfeer deed het me denken aan de sfeer van JJ Cale in de seventies, the Stones met Wild Horses, heel laid back maar daardoor juist erg prettig.
 
Laatst gewijzigd:
Dit zou een singer/songwriter track kunnen zijn als je eventueel nog wat zang erin zou doen maar het hoeft niet natuurlijk.

Qua opname/sfeer deed het me denken aan de sfeer van JJ Cale in de seventies, the Stones met Wild Horses, heel laid back maar daardoor juist erg prettig.
Ja het is origineel een singer/songwriter track en er zijn lyrics.

JJ Cale vind ik erg tof daar heb ik veel muziek van.
Een pioneer in home recording. Hij spendeerde ze oude dag met hip hop luisteren en jointje roken :)

Ik weet het zelf nog niet.
idd ga ik de gitaar opnieuw opnemen met een andere hoek van het geluid omdat dat mooier klinkt.
Vind de electronische beat ook niet echt tof. Dus wellicht doe ik het opnieuw.

hieronder de eerste versie.
Vind de gitaar mooier klinken en de drums zijn beter.
zit een timing fout in. geen bas. Maar hier was de hoek van de mic anders en speel ik met iets andere tone.

Hoor ook dat het wat sloppy is.
Maar ik doe niet aan quantize of eindeloze takes.
Daarom maar opnieuw denk ik. Wellicht ook electriche gitaar in de chorus.
 

Attachments

  • sweetmarie.mp3
    7,9 MB
Het is natuurlijk maar een mening, maar ik vond die eerste versie echt perfect klinken, af en toe misschien het soms net iets te hoge sloppy gehalte, maar daar heb ik zelf eigenlijk weinig probleem mee, de emotie komt binnen, echt super.
 
Ik vind deze versie met drums beter, dat geeft het meteen body en daar zou je nog een bas in kunnen spelen want die mis je toch wel maar hou de bas wat simpel want deze track leent zich niet voor gefreak.
Nou ja zo zou ik het doen (als ik het kon) ;)
Ik hou zelf ook niet van eindeloze takes en quantizen maar soms speel ik een paar dagen later opnieuw een partij in en klinkt ie weer wat anders of speel je weer net een andere frasering of zo.
Uiteindelijk ben je geen verkopend artiest dus zodra een versie voor jou oké is dan is het goed toch?
Ik heb je ff een pm gestuurd.
 
Laatst gewijzigd:
Uiteindelijk ben je geen verkopend artiest dus zodra een versie voor jou oké is dan is het goed toch?
Ik heb je ff een pm gestuurd.
Ja als het voor mij okay is maar dat is het nu niet voor mij.
Te veel rommel en weet dat het beter uit de verf kan komen.
Wat ik tot nu heb gedaan zijn meer probeersels.
Waaruit een idee voor de basslijn is gekomen en duidelijk is hoe de gitaar op te nemen.

De akkoestische versie is wel af en ga de track ook nog eens puur akkoestisch opnemen ( zang, gitaar, drums, contrabas ).
Maar het moet meer electronisch dat is het doel.
Heeft wel wat om gewoon een hele track weg te gooien en dan die ervaring mee te nemen naar een andere sessie :)

Thanks voor je PM
 
Mooi hoor. Ik vind die versie met akoestische drums wel echt veel beter. Het blend allemaal veel meer en de timing issues vallen hier ook minder op (denk omdat het niet elektronisch is en omdat de bas er niet is). In de eerste versie wordt ik toch teveel afgeleid door de timing. Ik snap dat het een wat conventionelere sound is, maar zoals het nu is toch een betere basis dan de versie met E-drums in mijn optiek.
 
Maar het moet meer electronisch dat is het doel.
Heeft wel wat om gewoon een hele track weg te gooien en dan die ervaring mee te nemen naar een andere sessie :)
Ja, zo kan je het ook zien natuurlijk.
Je uitspraken doen me denken aan een interview van george Duke die vertelde dat Zappa nog wel 'ns de gewoonte had om 'n stuk te verklooien.
Zowiezo is dit interview leuk om te zien hoe Zappa George Duke bevrijdde van z'n vooroordelen, daar kunnen veel mensen wat van leren denk ik;

 
Back
Top