Arcadia Electronics PLL Organ, een draagbare DIY Synthesizer eerbetoon aan de Italiaanse orgels uit de jaren 60

Arcadia-Electronics-PLL-Organ.001-678x381.jpeg

`Het PLL-orgel is een doe-het-zelf-synthesizer en orgel in één draagbaar apparaat.
De ontwikkelaars omschrijven het als een eerbetoon aan de legendarische Italiaanse orgels uit de jaren 60, waaronder de Farfisa en Gem Jumbo.
Net als in de originelen, heeft het PLL-orgel een geluidsgeneratorsectie die bestaat uit 6 parallelle octaven volgens de verdeel-down-architectuur.
De zes octaven kunnen worden gemengd met behulp van de schuifregelaars linksboven of met het resistieve touchpad.
Dan heb je functies in het midden van de interface die erg doen denken aan een synth.
Je krijgt ontstemming, filterafsnijding & resonantie, LFO-golfvorm, diepte & snelheid, evenals een vertragingssectie.
De laatste heeft bedieningselementen, feedback en snelheidscontroles. In totaal zijn er 9 knoppen waarmee je de klassieke orgelklank verder kunt vervormen.
Zo wordt het orgel een synthesizerstem.`

Arcadia Electronics PLL-orgel is nu beschikbaar voor pre-order voor een introductieprijs van $ 56 USD (normale prijs).
De kit bevat de PCB, MCU-chip voor de LFO, LED LDR OptoCoupler x2, Crystal Oscillator voor de MCU...

With this partial kit you get :
1.PCB
2.MCU Chip for the LFO
3.Led LDR OptoCoupler x2
4.Crystal Oscillator for the MCU
5.Printed BOM and Build Diagram
6.Slide Potentiometers x7
7.Tactile swiches x24
8.Trimmer Pot x24
9.DC Jack
10.LED
11.Face plate for the Organ and Keyboa




 
Nee het is meer een synth. Het gaat om het 'devide down' principe waarmee deze synth werkt. Dat is hetzelfde als in oude orgels. Daarbij heeft iedere noot zijn eigen oscillator en deze wordt weer gedeeld om de noten van de verschillende octaven te bereiken. In dit geval lijkt het meer op een auditieve synth. Is me ook een beetje onduidelijk of hij nou polyfoon is of niet. Wat me opvalt is dat er voor elke noot een trimpotmeter op zit. Dat geeft wel leuke mogelijkheden zoals alternatieve stemmingen.
 
Een verschil met traditionele divide-down orgels is dat hier kennelijk 24 oscillators worden gebruikt, ipv. 12. Meer mogelijkheden voor alternatieve stemmingen, inderdaad.
 
Nee het is meer een synth. Het gaat om het 'devide down' principe waarmee deze synth werkt. Dat is hetzelfde als in oude orgels. Daarbij heeft iedere noot zijn eigen oscillator en deze wordt weer gedeeld om de noten van de verschillende octaven te bereiken. In dit geval lijkt het meer op een auditieve synth. Is me ook een beetje onduidelijk of hij nou polyfoon is of niet. Wat me opvalt is dat er voor elke noot een trimpotmeter op zit. Dat geeft wel leuke mogelijkheden zoals alternatieve stemmingen.

Ja, dat had ik wel door. Maar je zou verwachten dat het toch enigszins als een jaren '60 orgel klinkt, dat hoor ik er nu totaal niet in terug. Maar misschien laat deze demo dat (expres) niet horen?
 
Nee het is meer een synth. Het gaat om het 'devide down' principe waarmee deze synth werkt. Dat is hetzelfde als in oude orgels. Daarbij heeft iedere noot zijn eigen oscillator en deze wordt weer gedeeld om de noten van de verschillende octaven te bereiken. In dit geval lijkt het meer op een auditieve synth. Is me ook een beetje onduidelijk of hij nou polyfoon is of niet. Wat me opvalt is dat er voor elke noot een trimpotmeter op zit. Dat geeft wel leuke mogelijkheden zoals alternatieve stemmingen.
Yep. vraag ik me ook af. Is dat ding nu polyfoon of niet? Anders heeft het nog minder weg v/e orgel. Gezien de lage prijs en het unieke karakter van de synth/het orgel geen probleem wat mij betreft maar het is een SnAFU dat ze dat niet gewoon op de website zetten. Lijkt wel weer eens of de marketing afdeling geen enkel benul heeft van wat voor product ze aan het promoten zijn.
 
Nee het is meer een synth. Het gaat om het 'devide down' principe waarmee deze synth werkt. Dat is hetzelfde als in oude orgels. Daarbij heeft iedere noot zijn eigen oscillator en deze wordt weer gedeeld om de noten van de verschillende octaven te bereiken. In dit geval lijkt het meer op een auditieve synth. Is me ook een beetje onduidelijk of hij nou polyfoon is of niet. Wat me opvalt is dat er voor elke noot een trimpotmeter op zit. Dat geeft wel leuke mogelijkheden zoals alternatieve stemmingen.
Auditieve synth moet natuurlijk additieve synth zijn ....
 
  • Duimpje
Duimpjes: RSB
Zal inderdaad monofoon zijn; die HEF4046 (buiten NL mag je CD4046 zeggen ;) ) PLL als enige oscillator, vanwaar de rest wordt afgedeeld.

Die 24 stuks 10kOhm multiturn trimmers dan elk, 1 tegelijk actief, als de PLL-Osc sturende variable-R.

't Ziet er als een leuk ding uit, en rake keuze dat ze er meteen zo'n PT2399 bij hebben gestopt voor de delay.

Die Vactrols zullen dan door de LFO-gestuurd worden.

Benieuwd wat er nog aan klussen voor die Atmega8 overblijft.


Ziedaar wat vrijblijvend geneuzel zonder het daadwerkelijke schema. :D
 
Tja, voor die prijs had ik niet op polyfonie gerekend. Maar eerlijk is eerlijk: dan loopt de vergelijking met een orgel wat mank. Blijft een leuk machientje met die schuiven voor de octaven. Zie je niet vaak meer.
 
Interessant ding en best goedkoop voor zo'n uitgebreide kit. Ik heb hem besteld. Ben benieuwd
Hoe staat het met jou order? Ik heb begin december besteld maar helaas nog niets binnen. Die dude van Arcadia reageert ook gewoon niet meer op mijn mailtjes.
 
Back
Top