Hernieuwde interesse in electronische muziek (icm Jazz?)

deusesque

Nieuwkomer
Lid sinds
2 december 2021
Berichten
3
Locatie
Utrecht
Hi iedereen,
Als pianist/toetsenist (en liefhebber van synthesizer muziek) ben ik zo'n 10 jaar geleden begon ik met het maken van elektronische muziek (althans de ambitie daartoe) obv VST plugins en een sound module + midi keyboard. Hoewel de mogelijkheden van die combi groots waren lukte het me er niet echt in te komen en dingen te produceren. Toen alles weggedaan en een goede digitale Piano gekocht om alleen daarop te focussen. Daarbij vooral meer Jazz gaan ontdekken/spelen.

Echter toen ik erachter kwam dat er tegenwoordig een heuse synthesizer Renaissance bezig is (met mega groot goedkoop(ish) aanbod van analoge synths), begon ik mijn oude passie weer te herontdekken.

Heb nu als eerste stappen een Korg Minilogue XD aangeschaft, plus een novation Circuit om wat dawless te creëren. Ben nog op zoek naar een redelijk geprijsd 2e hands workstation (liefst Roland FA 06) waarmee ik én 61 toetsen, én multi track sequencing en recording makkelijker maak (+de extra geluiden natuurlijk).

Daarnaast, als iemand aanraders heeft van artiesten die mijn beide favoriete muziekstijlen combineren (Jazz icm echte Synths), hoor ik het graag!
(Weet dat je tegenwoordig veel Jazzhop hebt maar dat is vooral sampling van kleine stukjes en weinig echte Synths)
 
Welkom!

De FA-06 was jaren lang mijn schetsboek voor al mijn ideeën.
Ideale bak om snel dingen vast te leggen en geluiden bij je parts te zoeken.

Ik ben niet erg thuis in Jazz, maar het album Sessions 2000 van Jean-Michel Jarre kan mij wel bekoren.
 
Bij Jazz en Synths denk ik aan Squarepusher en Venetian Snares, die drum'n'bass met virtuose jazz combineren.
Maar een stuk minder nerveus is de zo'n 20 koppige Ninja Tune formatie Jaga Jazzist. Wat een composities. Hun studio sessies zijn het bekijken echt waard.
 
Welkom!
Kom je al gauw in de funky jazz of fusion terecht denk ik.

George Duke is wel een hele bekende natuurlijk, indertijd al met Zappa in de vroege jaren 70;




Corey Henry;



Gino Vanelli met z'n broertje die al het synthesizerwerk verzorgde;




Zero 7, niet echt straight jazz maar sommige tracks kunnen wel interessant zijn voor jazzliefhebbers;

 
Bedankt voor alle aanbevelingen! Heb ik dit weekend weer iets om naar te luisteren :)
Nu nog een Roland FA-06. Als ieman die in de aanbieding heeft hoor ik het graag ;) (al gepost in het marktplaats gezocht forum inmiddels).
 
Ik weet niet of je van de hele snelle Jazz-nootjes bent, maar ik kan je de Yamaha CS6x aanbevelen. 'k weet niet wat het is met dat ding maar ik moet nog een synth met fijnere toetsen tegenkomen.
 
Welkom! Lekker combinatie is dat. Jeff Mills heeft recent nog een vette plaat uitgebracht met een Japanse Jazz-group. Hij op z'n 909, de rest op akoestische instrumenten. Moet je even op de Bandcamp van Axis Records kijken. Ik vond het wel tof! Zit dan niet echt een synth bij (behalve dan de 909 die deels een synth is). Maar misschien leuk voor de mensen die de plaat nog niet kennen.

Deze:

 
Laatst gewijzigd:
welkom, zelf erg een liefhebber van ook jazz en funk.
Toch best lang standaard een Rhodes met een Moog erop.
Maar je ziet steeds meer synths die met de andere instrumenten mee doen.







 
Welkom, je heb al een hoop losgemaakt hier :kimono:
Ik zou zo 123 Alfa Mist, Snarky Puppy (niet alleen voor Cory Henry), Niels Broos, BINKBEATS en zelfs Igorrr willen toevoegen want ik weet niet waar jazz ophoudt.
 
Hoe kunnen we hem vergeten; Herbie Hancock in de 70ties, wellicht heb je dit allang beluisterd maar toch, moog, arp, rhodes, piano, clavinet enz

 
ik zag deze zonet van Dr Mix online komen, Pink Floyd/jazz..

 
Back
Top